ID-billetter = hysj hysj (splittet)

Det er billigere å booke LH tilbud OSL-FRA-MAN-FRA-OSL en å fly ID så hvor stort gode det er kan diskuteres.

Ja, og i tillegg så vil man som fullt betalende normalt pax ha bedre rettigheter og faktisk være relativt godt sikret ifht. å komme frem omtrent når man skal. Henshaws tripsreports illustrerer jo dette, og har jo tidvis gått på kryss og tvers uten å føre ham noe sted.
 
Det är speciellt på interkont ID biljetter är förmånliga att bruka, det gäller för samtliga anställda på nästan alla IATA flygbolag. LCC bolag som DY, EZY, FR etc har inga avtal om sammarbete gällande ID biljetter för dess anställda med andra flygbolag.
 
Selv innenriks i norge har nå jeg fått inntrykk det er mer enn vettig å bruke, men .... jaja. Hver til sin smak :)
 
Jeg har ingen billettrettigheter nå, så er det avklart. Men enig med ovennevnte; det er på interkont det lønner seg. Intra-Europa er det billigere å ha fast plass.

Unntak her opplever jeg intra-Scandinavia, hvor jeg har fløyet mye. Mulig dette også gjelder innenriks. Mye av det gode her er jo også at det gir en veldig fin fleksibilitet i forhold til mange avganger.

Min oppfatning er også at på ovennevnte, altså intercont/intra-scan at prisen er omkring halvparten av billigste publiserte fare. Selvom det jo er en god deal, betyr jo dette, spesielt på intercont, at det fortsatt er langt fra gratis.
 
Re: ID-billetter/ Qatar

I Sverige blir de vel skattlagt?

Ja, men man behøver ikke å ha noen fordel selv om man blir skattlagt, bare se på mobilskatten i Norge. Her får man faktisk mer personlig skatt jo mer man ringer jobbsamtaler. Skulle ikke tro det var mulig!

Egentlig om man blir skattlagt burde man kunne trekke fra utgifter også. Som den gangen jeg reiste til London for å ta et fly til USA, ble stående i flere dager i London før jeg måtte reise hjem igjen. Så her hadde det blitt fradrag for billett tur retur London, to (eller tre) netter på Hilton og tapt ferie (som også er verdt mye). "Fordel" kan betyr mye...

Ellers er virkeligheten noe helt annet i dag enn "gamle dager". I dag er ID-billettene (SAS) mye dyrere enn før (20 pluss år siden) og med lavprisselskapene har flybilletter blitt mye billigere. Mange steder har de rett og slett "møttes".
 
Jeg ser fleksibiliteten som den største fordelen.
Og usikkerheten som den største ulempen.

Eksempel på det siste: vi reiser til Barbados i desember. Vi må reise hjem ihvertfall 3-4 dager tidligere enn hvis vi hadde normal billett.
Å ikke rekke jobben når man er på id reiser er oppsigelsesgrunn (først advarsel).

I fjor var vi også på Barbados, og sto fast 7 dager lengre enn planlagt.
Det er både dyrt, stressende og uheldig for jobben, samt at datteren misset noen skoledager.
 
ID kan da være supert innenriks også. Selv bor jeg i Bodø og har svigerfamilien i Stryn. Om vi får billetter til 8000kr t-r er det veldig bra.. 2 voksne + 2 barn. I november valgte kona å kjøpe til Vigra istedenfor for 6000 (1+2) og sparte da 3000 i forhold til å ta Widerøe til Sandane, men blir lang kjøretur..

Med ID-billetter ville vi spart mye.. Forstår ikke hvorfor folk med ID-billetter har et ønske om å snakke det ned, men så velger de å bruke det..

Så jeg flyr familien helst med småfly nedover, men om vintern funker det dårlig...
 
De som har tilgang på ID-billetter får et vist antall billetter. Det er ikke ubegrenset med reiser.
 
De som har tilgang på ID-billetter får et vist antall billetter. Det er ikke ubegrenset med reiser.

Det stemmer vel ikke helt (for de norske selskapene), med mindre du tenker på companions.

Dog blir det jo noe limited ettersom de som har ID-rettigheter (med unntak av pensjonistene) rent faktisk har en jobb å passe...
 
Jeg har ikke noe i mot at SAS ansatte reiser på Id billetter og synes det er bra at slike ordninger kan diskuteres.

Gard (også medlem her) startet en tråd i 2007. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=308200.

En av kommenterene i tråden var denne " PS - business er også stort sett fullt av bla folk på id-billletter, i allefall på lengre reiser. Og id-billetter går først. "

Mitt spørsmål blir derfor: Blir Sas kunder som ønsker å oppgradere på poeng kun oppgradert dersom ledige plass på Biz, Id billetter inkludert ?

Jeg håper svaret blir nei og at det er slik at Biz seter blir tildelt Id passasjerer etter at kundene har hatt mulighet til å oppgradere på poeng!
 
Jeg har ikke noe i mot at SAS ansatte reiser på Id billetter og synes det er bra at slike ordninger kan diskuteres.

Gard (også medlem her) startet en tråd i 2007. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=308200.

En av kommenterene i tråden var denne " PS - business er også stort sett fullt av bla folk på id-billletter, i allefall på lengre reiser. Og id-billetter går først. "

Mitt spørsmål blir derfor: Blir Sas kunder som ønsker å oppgradere på poeng kun oppgradert dersom ledige plass på Biz, Id billetter inkludert ?

Jeg håper svaret blir nei og at det er slik at Biz seter blir tildelt Id passasjerer etter at kundene har hatt mulighet til å oppgradere på poeng!

ID billetter er alltid sist i kjöen. De som hever noen annet vet ikke hva de snakker om.

Jeg for min del kjenner mange som kjöper normale billetter pa tilbud, fordi det er ofte billigere og de har sikkerheten at de bli med.

Ellers er jo ID ordninger ingenting annet enn dette hva finnes i mange andre industrier. Jobber du i McDonalds, kan du spise for fritt, jobber du i Volkswagen, sa far du store rabatter pa nye biler. Det finnes i mange store bedrifter ordninger som gir ansatte rettighet a kjöpe den vare som selskap leverrer til en langt mindre pris.
 
Utover å være et ansattegode/frynsegode, er også ID-billetter en god metode for de ansatte å bli bedre kjent med det produktet de er med på å tilby hver dag. Jeg tror det er svært nyttig at de ansatte f.eks. kjenner businessproduktet som tilbys når man i hverdagen er med på å produsere dette produktet.
 
Jeg håper svaret blir nei og at det er slik at Biz seter blir tildelt Id passasjerer etter at kundene har hatt mulighet til å oppgradere på poeng!

Som andre har nevnt er du sist i køen. Man er ikke 100% sikker før døra er lukket og flyet pusher iflg. enkelte som har god erfaring med bomturer. Og ingen selvfølgelig kompensasjon for forsinkelser, bli kastet av, ikke komme med og heller ikke bonuspoeng. Flyturer med flere legs er derfor risikosport, hvertfall steder der man har få alternativer.
 
Som andre har nevnt er du sist i køen. Man er ikke 100% sikker før døra er lukket og flyet pusher iflg. enkelte som har god erfaring med bomturer. Og ingen selvfølgelig kompensasjon for forsinkelser, bli kastet av, ikke komme med og heller ikke bonuspoeng. Flyturer med flere legs er derfor risikosport, hvertfall steder der man har få alternativer.

Ja, og har man barn med seg, så får man heller ikke sitte på business class.
 
Dere kan få rimeligt huslån gjennom staten. Noe som er en av de største utgiftene en husholdning går.

Det er forsåvidt riktig, selv om det opp gjennom tidene har variert noe på hvor attraktivt dette har vært (nå er det nok mer av et reelt alternativ for mange, selv om jeg kjenner forbausende få som har benyttet seg av dette). Nok OT...:)

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette skal være en så stor hemmelighet. Slik det er nå så vil jeg tro at folk flest kanskje tror at dette er mer av et gode enn det som er realiteten. Det kan vel ikke være i flyselskapenes interesse å ikke være åpen om dette?
 
Det er forsåvidt riktig, selv om det opp gjennom tidene har variert noe på hvor attraktivt dette har vært (nå er det nok mer av et reelt alternativ for mange, selv om jeg kjenner forbausende få som har benyttet seg av dette). Nok OT...:)

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette skal være en så stor hemmelighet. Slik det er nå så vil jeg tro at folk flest kanskje tror at dette er mer av et gode enn det som er realiteten. Det kan vel ikke være i flyselskapenes interesse å ikke være åpen om dette?


I det private så er det ikke vanlig at man legger ut alle frynsegode avtaler , så det ville være helt unaturlig å legge ut ID avtaler også.
 
I det private så er det ikke vanlig at man legger ut alle frynsegode avtaler , så det ville være helt unaturlig å legge ut ID avtaler også.

Nei, det er kanskje ikke det. Jeg er nok vant med den offentlige åpenheten (på godt og vondt). Det jeg mener er ikke at avtalene skal legges ut, men det virker noe påtatt hemmelig over slike ting som f.eks. hvilke selskaper som omfattes. Det burde vel heller ikke være noen problemer med å f.eks. la folk fortelle om at det er flere varianter av ID-billetter (R1 og R2 osv., eller hva de nå heter), med dertilhørende fordeler og ulemper, dersom noen skulle være interesserte (f.eks. folk her på forumet). Man trenger jo ikke gå i detalj i hva det koster å fly fra OSL til SFO på ID, for det er vel mindre interessant (man forstår vel såpass at dersom noen benytter seg av dette så er det billigere, hensyn tatt ulemper osv., enn andre priser).
 
Last edited:
R1 går foran R2, Alle betalende går foran R1. Har man lik billett som en annen, går den med høyest ansiennitet først. Så enkelt er det :)
 
Back
Top