Icelandairs flåte

Re: Icelandairs flåte

Ble visst motorbytte på denne, står inne i gamle Braathens/Norse hangaren i dag.

Nei, ikke noen avtale.
Som «Airbus 330» skriver under, er det nok motorbytte - er nok derfor Icelandair kom med 767-300 Cargo i forgårs.
Spørs om det er SAM Aero som Icelandair har kontrakt med for teknisk support på OSL.

Tusen takk, så da er det veldig liten sjanse for at jeg ser den kl. 11.00 i dag.

Tusen takk, så da er det veldig liten sjanse for at jeg ser den kl. 11.00 i dag.

Ja og nei, den står vel inne i hangaren for motorbytte enda.
FR24 sier forøvrig at den skal fly i morgen, så får tiden vise.

Angående TF-ICP (Boeing Max 8) som var 9 dager på OSL for motorbytte.

Jeg prøvde å grave litt i hvorfor den var så lenge på OSL og hvorfor den måtte ha motorbytte.
Det var ikke lett å få svar. Den ene bekreftet at den hadde motorbytte og ville ikke si noe mer. Den andre Kapteinen jeg snakket med hos Icelandair sa "Det snakker vi ikke om".

Er det ingen kanaler som informerer hvorfor et fly blir stående så lenge på en flyplass, eller hvorfor det er Diverted, er alt frivillig?

Angående TF-ICP (Boeing Max 8) som var 9 dager på OSL for motorbytte.

Jeg prøvde å grave litt i hvorfor den var så lenge på OSL og hvorfor den måtte ha motorbytte.
Det var ikke lett å få svar. Den ene bekreftet at den hadde motorbytte og ville ikke si noe mer. Den andre Kapteinen jeg snakket med hos Icelandair sa "Det snakker vi ikke om".

Er det ingen kanaler som informerer hvorfor et fly blir stående så lenge på en flyplass, eller hvorfor det er Diverted, er alt frivillig?

Det at kapteinen ikke ønsket å si noe om saken, er fordi at det er kommersiell avdeling i selskapet som har ansvaret for å ta seg av slike type spørsmål, så han fulgte nok bare personalahåndboken. Og nei, ikke noe automatikk at slikt blir offentliggjort med mindre media etterspør. Nå var nok dette i grunnen en liten sak, slik som dette skjer «hver dag» rundt om i verden.

Mest sannsynlig birdstrike, eller noe mekanisk svikt som har ført til stor nok ødeleggelse at det er lettere å bytte til en ny der og da enn å begynne å reparere motoren påmontert flyet. Frivillig blir nok feil ord å bruke i luftfarten på generelt basis. Har du motorproblemer, lander nok pilotene GANSKE så (fri)villig med en gang!

Icelandairs første A321LR av 4 A321LR blir MSN 12213.
A321XLR kommer først (per når) i 2029.
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a321neo-tf-iaa-icelandair/3wpz4k

Ser ut som konfigurasjonen 22 seter i Saga Class og 165 i økonomi. Så er vel ganske likt de fleste av deres 757-200, dog med 4 ekstra seter bak i bussen.

Første har nå fått maling, mangler motorer. Men blir deres første fly med bandittmasken.

https://www.aviation24.be/airlines/...rst-airbus-a321-rolled-out-of-the-paint-shop/

Icelandair_A321LR_paintshop-1024x439.jpg

Noen som vet når og hvor den settes i trafikk?

Ja, det samme lurte også jeg på. Håper det blir KEF - PDX (eller SEA).

Enn så lenge ser det ut som det blir 757 og 767 på oss til Boston i februar - men det er veldig hyggelig foran på disse maskinene.

Ser det meldes på facebook spottersider at siste 757-300 tur er Heathrow-Keflavik er 29 oktober. Usikker på om det stemmer.

Ser ut til at 753'erne er satt opp på flere flyvninger fremover likevel.

Det tynnes stadig i 757-flåten; kun 10 er nå i drift på egne regulære ruter, inkludert de to 300-maskinene som ventes å bli pensjonert ultimo oktober.

Ser det meldes på facebook spottersider at siste 757-300 tur er Heathrow-Keflavik er 29 oktober. Usikker på om det stemmer.

Mye som tyder på at siste flight for TF-ISX ble LHR-KEF i går og siste for TF-FIX ble CDG-KEF i dag.

Ryktebørsen melder at begge maskiner etter hvert skal videre til usbekistanske Fly Khiva, som for øvrig nylig overtok fiske-frakteren TF-ISH.

Da er vel overlevering like om hjørnet, gitt at det skal trenes litt før de settes i drift.

Ser at Iceland kjører en kampanje nå med ok priser t/r KEF og jeg mangler 757 i loggen. Men vil de bli brukt på OSL ruten fremover eller må man da via CPH?

Jeg har søkt litt her og der, men det er stort sett A321LR(som er gøy) eller MAX(som ikke er gøy).

Last edited:

Ser at Iceland kjører en kampanje nå med ok priser t/r KEF og jeg mangler 757 i loggen. Men vil de bli brukt på OSL ruten fremover eller må man da via CPH?

Jeg har søkt litt her og der, men det er stort sett A321LR(som er gøy) eller MAX(som ikke er gøy).

Ikke direkte svar på spørsmålet, men jeg mener det har vært en del 767 på CHP-ruta. Generelt synes jeg FI varierer mye i bruk av flymateriell, men det er ofte 757 på OSL når det er 737MAX på ARN og HEL.

Back