Icelandair - Hvordan skal de reddes?

Re: Icelandair med emisjon

Icelandair har i dag også sagt opp 2000 ansatte, slik jeg forstår det. Nå er jeg usikker på hvordan reglene rundt permiteringer og midlertidig oppsigelser er på Island, men dette er uansett en veldig stor del av arbeidstyrken

Re: Icelandair med emisjon

Icelandair har i dag også sagt opp 2000 ansatte, slik jeg forstår det. Nå er jeg usikker på hvordan reglene rundt permiteringer og midlertidig oppsigelser er på Island, men dette er uansett en veldig stor del av arbeidstyrken

Etter hva jeg leser på a.net så tilsvarer dette omtrent 95% av alle i cockpit og kabin, som da har fått varsel om oppsigelse

Re: Icelandair med emisjon og hvordan reddes fra Koronakrisen?

Skulle tro den Islandske staten hadde alt å tape på å miste Icelandair? Turisme er vel største næring etter fiske på sagaøya?

Ingen hjelp å få fra Islandske staten

Icelandair is undergoing urgent financial restructuring and streamlining that has already resulted in around 3,000 layoffs. If these measures succeed, the government is prepared to provide the airline state-guaranteed lines of credit according to Bjarni. But in the highly likely scenario that Icelandair’s troubles continue, the government will not prevent it from declaring bankruptcy

https://grapevine.is/news/2020/05/11/government-will-not-step-in-to-save-icelandair-from-bankruptcy/

Har en følelse av at dette er et utspill for å få private til å betale for å holde skuta flytende. Den islandske staten kommer aldri til å la Icelandair gå konk, ihvertfall ikke nå som de heller ikke har en lokal konkurrent. Hvordan skal islendingene da komme seg ut i verden? (Ja, vet det finnes andre selskaper, men et slikt vakuum som vil oppstå i mellomtiden vil kunne bli en katastrofe for landet)
Det samme gjelder nok air Greenland og atlantic airways, er det noen som ikke går konk er det disse tre.

Jeg har hørt det at det skal være et viktig møte angående Icelandair fredag 22 mai.

Er det noen som vet hvilke type møte det er?

Meget mulig det er ett Teams-møte....

Sannsynlygvis Zoom, eller Aðdráttur, som det heter der oppe .. ;)

Blir Icelandair slått konkurs eller tar Islandske staten over likevel?

Det vil tiden vise. Det møtet du nevner på fredag kan muligens føre til at vi får vite noe mer da.

Forhandlingene med blant annet leasingselskapene går visstnok tregt, og den planlagte emisjonen og redningen er inntil videre forsinket til august

Jaja .. stort overskudd på piloter akkurat nå så timingen er god. Inn med en haug lavtbetalte og entusiastiske 20-åringer ... 'kan du komme på kurs i neste uke?'

Og grunnet COVID-19 er kabinservicen dessuten redusert til et absolutt minimum så pilotene trenger ikke læres opp til å tranchere varmretter fra serveringsbord midt i kabinen...slik SAS gjorde i First Class tilbake på 1980-tallet;)

Mener å huske piloter også ble brukt som kabinpersonalet hos Scanair/My Travel eller Thomas Cook under en streik en gang på slutten av 1990-tallet...?

Og grunnet COVID-19 er kabinservicen dessuten redusert til et absolutt minimum så pilotene trenger ikke læres opp til å tranchere varmretter fra serveringsbord midt i kabinen...slik SAS gjorde i First Class tilbake på 1980-tallet;)

Mener å huske piloter også ble brukt som kabinpersonalet hos Scanair/My Travel eller Thomas Cook under en streik en gang på slutten av 1990-tallet...?

TWA eller American brukte jo hundrevis av bakkeansatte med lynkurs under en streik på åttitallet en gang ... De fikk sikkerhetstrening, men måtte improvisere resten da de jo hadde full service.

Back