IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

MartinL

ScanFlyer Dusty
Her lukter det flere fly ut av flåten!

SAS sine interkontinentale ruter står for 12.7 prosent av omsetningen, men nesten halvparten av underskuddet. Nå kan det bli flere nedskjæringer.

SAS sliter med å opprettholde langdistansetrafikken. Inntektene svikter, pengene renner ut og underskuddet øker. Selskapet har tidligere satt flere av sine langrutefly på bakken. Nå kan det bli flere kutt, skriver Børsen.

- Halvdelen av vårt siste kvartalsunderskudd på én milliard svenske kroner kommer fra vår interkontinentale forretning, som kun utgjør 12,7 prosent av forretningen SAS, sier konsernsjef Mats Jansson ifølge TakeOff.dk.

Årsaken til problemene er en kombinasjon av for høye omkostninger og sviktende belegg - spesielt på businessklasse.

http://boarding.no/art.asp?id=36593
 
Det går vel snart mot nedleggelse av hele SAS IC tenker jeg.

Forøvrig synes jeg det er underlig at SAS ikke kan få butikk ut av dette!

BF:cool2
 
Når man begynner å sette en allerede for tynn samling av longhaulmaskiner på bakken, så er man ganske ille ute allerede...
 
Slik jeg har forstått det så kutter de fra 11 til 9 langdistansefly fra september. Men som Mats Jansson antyder så kan det komme ytterligere kutt og at et kutt ned til 7 fly kan være aktuelt å vurdere (men her er muligens også smertegrensen?).

"Halvdelen af vort seneste kvartalsunderskud på en milliard svenske kroner kommer fra vores interkontinentale forretning, som kun udgør 12,7 procent af forretningen SAS, " siger Mats Jansson til Børsen.

"Nu har vi ni (fra september, red.) interkontinentale fly. Det er et spørgsmålet om det rækker. Derfor er vi nødt til at se på omkostningerne. Syv er det absolut laveste. Derfor er det et meget vigtigt spørgsmål at få løst, " fortsætter han.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=20813
 
Det er vel ting som tyder på at smertegrensen ligger en del høyere enn 7. Sannsynligvis nærmere 15 enn 7.
 
Forøvrig synes jeg det er underlig at SAS ikke kan få butikk ut av dette!
BF:cool2

Underlig er bare fornavnet. Jeg fatter det rett og slett ikke. Kritisk masse synes å være et ukjent begrep, dette vil bare forsterke problemene.
 
SAS har ikke funnet det lønnsomt å ha ruter fra OSL (uten å ta den diskusjonen på nytt...;)), men det har CO, US og nå TG. Da blør SAS IC pax, noe de også gjør derfra til KLM. Når man på toppen av det velger å ha rutesammensetning som gir 3-4 ukentlige avganger... kanskje ikke så rart de sliter?
 
Det er sikkert mange årsaker til at det går dårlig. For min del er årsaken til at jeg aldri flyr SAS IC de utrolig kjipe opptjeningsregelene på E-billetter. Man må opp i temmelig dyre bookingklasser for å ungå 25%, og det er ofte komplisert å finne ut av hva som gir hva når man booker. Når jeg som UA 1P får 100% ekstra miles på UA og LH transatlantisk på samtlige E bookingklasser blir ikke valget vanskelig.....

Forøvrig er det jo nesten ikke noe igjen av SAS IC uansett, både m.h.h til ruter og frekvenser, så det er jo ikke så ofte et alternativ likevel.
 
Minner mye om nedleggelse av Fokker 50 produksjonen i Nord Norge. De begynte med 7 fly. Det forsvant et fly her , et fly der, til slutt var det 2 fly igjen, og da "lønnte" deg seg ikke lenger, og produksjonen ble lagt ned.
 
Jeg synes ikke det er så rart at SAS IC blør. Generellt sett er de for dyre på pris, samtidig som de har dårlig opptjening av EB poeng på de fleste billettypene. Med dyre tenker jeg primært på dårlig utvalg både discounted biz og econ. Dette kombinert med at de også skal tvinge alle via CPH, bortsett fra noen få avganger via ARN, da er det lett å tape pax til andre. Hadde de hatt direkte ruter fra OSL og rett pris, ville nok situasjonen vært en helt annen

Om du likevel må via en eller annen hub, og det for eks er 20 % billigere å reise via FRA, LHR eller liknende, er jo valget lett. Når de i tillegg lager det vanskelig for seg selv med å kun gi 25 % opptjening av EB poeng, er i alle fall ikke jeg overrasket.
 
Så intercont. hadde levert bedre resultater hvis de hadde hatt noen ruter ut fra OSL?

OSL er jo også pr. definisjon en utebase i SAS konsernet på når det ble besluttet at alt skal samles under et AOC. Nå er det ARN som er hovedbasen.
 
Jag tror och har hört rykten om att från hösten kan det vara slut med SAS långdistans från ARN. Allt samlas till CPH. Från ARN har i vinter CO gått förbi SAS som den största på New York från ARN, detta trots mindre flygplan.
Skulle detta hända är jag säker på att luckorna skulle tätas av offensiva amerikanska bolag. Varför inte CO 2xdagligen när man också är STAR och kanske United till Chicago eller att US blir året runt för att fylla luckan ,för det finns en marknad , men SAS klarar inte ta hand om den!
 
Jag tror och har hört rykten om att från hösten kan det vara slut med SAS långdistans från ARN. Allt samlas till CPH. Från ARN har i vinter CO gått förbi SAS som den största på New York från ARN, detta trots mindre flygplan.
Skulle detta hända är jag säker på att luckorna skulle tätas av offensiva amerikanska bolag. Varför inte CO 2xdagligen när man också är STAR och kanske United till Chicago eller att US blir året runt för att fylla luckan ,för det finns en marknad , men SAS klarar inte ta hand om den!

Jepp, er kanskje den beste løsningen det: la partnerne ta seg av IC trafikken på OSL og ARN, og at SAS konsentrerer seg om en IC hub på CPH.
 
Slik jeg har forstått det så kutter de fra 11 til 9 langdistansefly fra september. Men som Mats Jansson antyder så kan det komme ytterligere kutt og at et kutt ned til 7 fly kan være aktuelt å vurdere (men her er muligens også smertegrensen?).

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=20813

Å gå fra 11 til 9 til 7 må vel bety enda høyere enhetskost. Med mindre man makter å redusere kostnadsnivået betydelig, ref driftskostnader, kan jeg vanskelig se at IC vil overleve særlig lenge.
 
Back
Top