Iberia kjøper A330-300

  • Thread starter Thread starter OEH
  • Start date Start date

OEH

ScanFlyer Gold
Iberia kjøper A330-300

Iberia, part of IAG, has become the latest customer of Airbus’ eco-efficient A330 Family signing a Memorandum of Understanding (MoU) for the acquisition of eight aircraft. The A330 selected will be the only twin engine, wide body aircraft in Iberia's fleet and because of Airbus commonality it will fit seamlessly into its existing Airbus fleet. The engine selection will be made at a later date.

http://www.airbus.com/newsevents/ne...mou-for-eight-wide-body-airbus-a330-300/home/
 
Re: Iberia kjøper A330-300

I flg. Flight Internatonal skal er erstatte A340, så da er det vel -300 serien som skal begynne å pensjoneres!
 
Re: Iberia kjøper A330-300

Bra Iberia endelig skal kvitte seg med noen av sine særdeles ulønnsome fly.
 
Re: Iberia kjøper A330-300

Hvilke fly i IB sin flåte er "særdeles ulønnsomme"?

340-300 skal ut, står det lenger opp i tråden.
At den er særdeles ulønnsom er bare en myte skapt på visse internett-diskusjonsforum.
Det finnes fly som bruker mindre drivstoff pr passasjerkilometer, men det betyr ikke at den er særdeles ulønnsom.
 
Re: Iberia kjøper A330-300

Hadde de vært særdeles ulønnsomme hadde vel de selskapene som opererer de, f.eks SK, AY, VS og LH kvittet seg med de forlengst...
 
Re: Iberia kjøper A330-300

Hvilke fly i IB sin flåte er "særdeles ulønnsomme"?

Beklager hvis jeg roter litt her, men jeg mener bestemt å huske å ha lest at de første A340-300 hadde veldig tunge vinger som gjorde at flyene brenner mer fuel, og at det derfor var flere selskap som kvittet seg med dem, og at Iberia senere kjøpte de samme flyene for redusert pris.

Noen som husker noe lignende??
 
Re: Iberia kjøper A330-300

Så vidt jeg kan se, er de aller fleste -300 til Iberia anskaffet nye, og alle unntatt én er langt uti produksjonsrekken. Så kanskje du roter ja!
 
Re: Iberia kjøper A330-300

Så vidt jeg kan se, er de aller fleste -300 til Iberia anskaffet nye, og alle unntatt én er langt uti produksjonsrekken. Så kanskje du roter ja!

Merkelig, mener helt bestemt jeg leste noe slikt i en artikkel på Wikipedia tidligere. Skal undersøke dette litt nærmere...
 
Last edited:
Re: Iberia kjøper A330-300

Merkelig, mener helt bestemt jeg leste noe slikt i en artikkel på Wikipedia tidligere. Skal undersøke dette litt nærmere...

De flyene du snakker om er noen av 340-600'ene som Iberia flyr. 340-300 maskinene til Iberia er helt standard hyllevare, og verken bedre eller dårligere enn noen andre 340-300'er.
Husker jeg ikke helt feil var det Virgin Atlantic, som høsten 2002 nektet leveranse av noen av de 340-600'ene med tunge vinger du har lest om. Iberia og Cathay Pacific tok levering av de 7 individene det var snakk om til en sterkt redusert pris :)
 
Last edited:
Re: Iberia kjøper A330-300

Beklager hvis jeg roter litt her, men jeg mener bestemt å huske å ha lest at de første A340-300 hadde veldig tunge vinger som gjorde at flyene brenner mer fuel, og at det derfor var flere selskap som kvittet seg med dem, og at Iberia senere kjøpte de samme flyene for redusert pris.

Noen som husker noe lignende??

De flyene du snakker om er 340-600'ene som Iberia flyr. Det er disse de fikk rimelig på second-hand markedet, på grunn av tidlige produksjonnumre og dermed diverse vektpenalties. 340-300 maskinene til Iberia er helt standard hyllevare, og verken bedre eller dårligere enn noen andre 340-300'er.

Husker jeg ikke helt feil var det Virgin Atlantic, som høsten 2002 fikk levert de tidlige 340-600'ene med tunge vinger. Iberia tok over disse når Virgin fikk oppdaterte 340-600'er :)

Vel, det stemmer det at det er tidlige A340-600 det dreier seg om. Men det er ikke tunge vinger, men tunge seksjoner til First og Business Class innredning. 5 tonn mindre cargo er jo mye å redusere med for å kompensere.
Derimot hadde de tidlige A340-200 vibrasjoner "flutter" i de ytre motorene, dette ble fikset ved å tilføye en såkalt plastron på undersiden av vingen samt å forsterke vingen.
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/engineering/article1624119.ece

http://en.wikipedia.org/wiki/Plastron
 
Re: Iberia kjøper A330-300

Vel, det stemmer det at det er tidlige A340-600 det dreier seg om. Men det er ikke tunge vinger, men tunge seksjoner til First og Business Class innredning. 5 tonn mindre cargo er jo mye å redusere med for å kompensere.
Derimot hadde de tidlige A340-200 vibrasjoner "flutter" i de ytre motorene, dette ble fikset ved å tilføye en såkalt plastron på undersiden av vingen samt å forsterke vingen.
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/engineering/article1624119.ece

http://en.wikipedia.org/wiki/Plastron

Mulig det var tunge innredningsseksjoner, men det var på de 7 første produksjonsnumrene også "tunge" vinger;

http://www.flightlevel350.com/Airbus-A340_aircraft_facts.html

The initial seven A340-600 aircraft were delivered with overweight wings. After the A340-600 launch customer, Virgin Atlantic, elected to receive replacement aircraft, these airframes were delivered at a reduced price to Iberia Airlines and Cathay Pacific
 
Re: Iberia kjøper A330-300

Ja men da har vi jo fått slått fast at det dreier seg om overvektige A340-600, og ikke -300 som det ble nevnt lenger opp i tråden.
 
Back
Top