Iberia A346 av banen i Ecuador...

Interessant å se videoklippet på youtube.
Skipper'n har tydeligvis ikke noe hast med å evakuere maskinen.
Han åpner cockpitvinduet og observerer og ser ut til å kommunisere med en av rescuefolkene.
Var han redd for at folkene skulle få gjørme på beina ved en evakuering?
Av billedserie ser det ut til av evakuering skjedde via en utgang noe senere!

Lurer på hva skipper`n tenkte på når han åpnet vinduene og så skadene...

Lurer på hva skipper`n tenkte på når han åpnet vinduene og så skadene...

Sh**! Der røyk julegratialet!:(

Hva han tenker på overhodet? Det brenner! Og han har ikke satt i gang evakuering i det hele tatt! Han har tydeligvis ikke gjort "On Ground Emergency Checklist" engang siden strobe og anti-collissionlysene fremdeles blinker. Høl i hue-avgjørelse!

Jeg er målløs.... Dette kunne fort endt i katastrofe! Dette er jo nesten samme situasjonen som AF i YYZ, der var hele kosteballetten i sikkerhet på sekunder! Skippern bare åpner vinduet og sjekker tingenes tilstand. :rolleyes:

Beveger man i det hele tatt på maskinen før folk fra Airbus er på åstedet?

Lite trolig , nå har jo Airbus på lik linje med andre fabrikanter tekniske representanter utplassert hos de fleste selskaper som opererer Airbus materiell også i sør-Amerika. Disse vil kunne fungere som liason personnel i slike situasjoner mellom skadested/selskap og fabrikkens ingeniør avdeling.

"But Airbus has already reminded A340 crews to follow standard operating procedures and to execute a go-around if the approach becomes unstable."

Det er synd at kapteiner som er utrolig erfarne må få en så "barnslig" formaning, noe som man praktisk talt lærer første gang man setter seg i en Cessna for trening.

Synes også synd på co-piloten. Uten å vite innstillingen hans til å være så profesjonell som mulig og å følge standard prosedyrer, så er det ikke en lett situasjon når kapteinen tar en avgjørelse om å bryte loven. Er et slikt scenario tatt opp i CRM trening hos diverse selskaper?

Og hvor lett får han en ny og like godt betalt jobb som det han hadde? Tviler på at det er noe pluss å ha ett stykk vraka A340-600 på CV`en sin:P

Between 450ft and 150ft the aircraft descended at more than 1,400ft/min, triggering ‘sink rate’ warnings from the ground-proximity warning system.

Information from the flight-data recorder, and released by Ecuador’s investigation agency, shows that the captain gave only “transient” pitch-up commands as the jet neared touchdown and that the A340 was still descending at 1,100ft/min when it hit the runway.

Uansett blir dette dyrt for IB

Det er også godt mulig han fortsatt jobber for Iberia.

Ut ifra rapporten er det ikke Pilot Error, men uten grunnlag for en nødsituasjon tatt bestemmelser som både brøyt prosedyrer og lover satt for gjeldene approach. Skulle jeg gjettet, har han ikke sertifikatene sine engang.

Back