Iberia A346 av banen i Ecuador...

Siste jeg hörte ble at pilen peker over til Scrapping... Mens ingen endelig avgjörelse enna.
 
Jeg kan opplyse at det foregår diskusjoner/forhandlinger mellom flyforsikringspoolen i Lloyds og eierne om hva som skal gjøres med maskinen.
Dette skjer på bakgrunn av estimater/vurderinger som Airbus gjør for Lloyds slik at en endelig beslutning kan taes.
Maskinen har store strukturelle skader på grunn av den ekstra harde landingen. Airbus har jobbet med kostnadsoversikt for reparasjon og en task force til stedet som er under vurdering hos Lloyds.
På grunn av den store aktiviteten i produksjonen av alle flytyper og spesielt catch up med A380 har man ikke hatt nok engineering ressurser til å sende en task force ned til Quito enda.
En annen sak er at det ikke finnes tilstrekkelig med større komponenter på lager. Skadede deler som motor oppheng , vingeforkanter og skrogdeler må lages ut fra skadeomgang.
Dette er et problem for eiere og långivere da det naturligvis ikke er inntekter på kjerra slik den nå står.
Det er en relativ dyr maskin med lite cycler/timer ,så med mindre logistikken med å få ned en task force blir umulig lønner det seg å reparere maskinen.
 
For de som kan spansk

http://www.dgac.gov.ec/Español/Seguridad de Vuelos/07 AIRBUS A-340-600 2.pdf


Her er det skrevet litt om det på engelsk:

http://avherald.com/h?article=422bdd7d&opt=0

Konklusjonen av rapporten ble denne:

The crew's decision to begin and carry out the approach to the airport of Quito despite the known runway and weather conditions and aircraft weight, and not to abort the approach when the capture of the PAPI glidepath brought the airplane outside the parameters of a stabilized approach. This resulted in a hard landing damaging important parts of the aircraft making it impossible to stop the airplane on the runway.
 
Last edited:
Back
Top