Iberia A346 av banen i Ecuador...

Blir nok en helg med mye overtid for "il mechanico" om denne kjerra skal i luften med det første. Får håpe at det er kun motoren som har vrengt av og ikke festet i vingen. I såfall kan den vel fly hjem til Spania med tre motorer for reperasjon der?

En ting er ihvertfall tydelig. Det flyet kommer ikke til å fly på en stund.

2 motorer som har vridd seg, understell som har mottatt en del juling, ser ut til at center MLG har fått mye juling. Blir vel en del struktur reperasjoner på den også.

Hva er det med A340 mon tro ... AF mistet jo den maskinen som brant opp i Canada i fjor. Også da overrun.. Er det forresten funnet noen forklaring på den ulykken ?

Hva er det med A340 mon tro ... AF mistet jo den maskinen som brant opp i Canada i fjor. Også da overrun.. Er det forresten funnet noen forklaring på den ulykken ?

Det er vel neppe noe spesielt med flyet, dette var en 340-600, det den gangen var en 340-300 (eller -200?). I Canada var det vel snakk om veldig våt bane og at man landet alt for langt inn og ikke greidde å bremse i tide.

-A

Var det ikke en episode i Sør-Afrika (kanskje SAA) som liknet litt på denne, eller husker jeg veldig feil...?

Var det ikke en episode i Sør-Afrika (kanskje SAA) som liknet litt på denne, eller husker jeg veldig feil...?

Du tenker kansje på Cathay Pacific som sanket inn store mengder av lys på vei opp fra enden av rullebanen? Rapporten etter den kom frem til at det var feil i opplæring hos Cathay og at førsteoffiseren hadde brukt feil teknikk for å kontrollere rotasjon som gjorde at flyet ikke fikk nesen opp i tide for å unngå å ta med utstyr.

Flyet fikk skade på flaps, gikk rundt, landet med veldig høy vekt og fikk enda mer skader under landing. Mener jeg å huske.

-A

Du tenker kansje på Cathay Pacific som sanket inn store mengder av lys på vei opp fra enden av rullebanen? Rapporten etter den kom frem til at det var feil i opplæring hos Cathay og at førsteoffiseren hadde brukt feil teknikk for å kontrollere rotasjon som gjorde at flyet ikke fikk nesen opp i tide for å unngå å ta med utstyr.

Flyet fikk skade på flaps, gikk rundt, landet med veldig høy vekt og fikk enda mer skader under landing. Mener jeg å huske.

-A

Riktig beskrivelse....feil flyselskap....Det var vel Emirates:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Det var Johannesburg, saa full pott til TOS, prikker til ph-ndr...slik kan jeg faa testet det nye prikke systemet hi hi hi

Ut fra bildene å dømme så ser ikke været ut til å vise seg fra sin beste side. Dette kombinert med RWY som ligger høyt er vel en mulig kombinasjon her til uhellet.
Det blir en vanskelig berging av flyet fra gjørmen ut fra størrelsen på 340-600.
Jeg antar at mye utstyr må flyes inn av bergingspesialister for å få kjerra opp.
Den blir nok ute av drift en stund , men ut fra maskinens verdi blir det nok satt prioritet på å få den istand så kjapt som mulig.
Alle flyselskapers mareritt å få en maskin skadet på en slik måte så langt fra hjemmebasen.

Oioioi, det blir LENGE til denne kommer tilbake til Spania igjen tror jeg.
Synd å se en slik nydelig maskin i denne omgivelsen.

Airbus 330.

Back