IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Nå har jeg sikkert under gjennomsnitt greie på askjer og slikt, men vil ikke nivået på aksjen gå opp igjen dersom IAG melder interresse igjen? Altså at det bare blir en runddans?

Ja, hvis de kunngjør sin intensjon offentlig før de begynner å kjøpe seg ytterligere opp. Noe de antagelig ikke vil gjøre. Dog må de jo kunngjøre når de passerer et visst nivå. Det er vel 5 %?
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Nå har jeg sikkert under gjennomsnitt greie på askjer og slikt, men vil ikke nivået på aksjen gå opp igjen dersom IAG melder interresse igjen? Altså at det bare blir en runddans?



Jo, men når den stiger fra er lavere nivå, ender den jo på et lavere toppnivå. Da også et eventuelt bud vil bli lavere [emoji6]


Ja, hvis de kunngjør sin intensjon offentlig før de begynner å kjøpe seg ytterligere opp. Noe de antagelig ikke vil gjøre. Dog må de jo kunngjøre når de passerer et visst nivå. Det er vel 5 %?



De må flagge, som det heter, når de passerer 5% og hver 5-prosenter deretter, i henhold til Lov om Verdiparpirhandel paragraf 4-3. Dog trengs de ikke gjøre annet enn å flagge, så hva de ønsker eller planlegger trenger de ikke offentliggjøre.

Litt usikker hva som gjelder for Norwegian, men regner med det gjelder det samme der som med de fleste andre norske børsnoterte selskaper som krever at en investor er pliktig til å by når de overstiger 30%.* Men frem til da trenger ikke IAG gjøre annet enn å flagge hver gang de går under eller over hver 5-prosentsgrense

*Nå beveger vi oss inn i jussens verden, men mener dette ikke styres av lovene, men selskapenes vedtekter.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det virker som en sær strategi å uttale seg om å kjøpe innen ett år, noe som vil holde aksjekursen høy, om de virkelig er interessert i å kjøpe DY?
Spørsmålet er ikke om IAG vil kjøpe, det vil de. Men at Norwegian, ikke vil selge.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Spørsmålet er ikke om IAG vil kjøpe, det vil de. Men at Norwegian, ikke vil selge.

Nå er Norwegian en vare og kan ikke selv avgjøre om den vil selges...men dagens eiere av varen kan velge å selge...og det gjør de nok om prisen blir høy nok.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Nå er Norwegian en vare og kan ikke selv avgjøre om den vil selges...men dagens eiere av varen kan velge å selge...og det gjør de nok om prisen blir høy nok.
Det kan de selvsagt. Ingen trenger å selge en «vare», som du kaller det, og som ikke er lagt ut for salg. Det er det eierne som bestemmer, og ingen andre. Både dagens, og fremtidens. Konkusjonen din er selvmotsigende.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det virker som en sær strategi å uttale seg om å kjøpe innen ett år, noe som vil holde aksjekursen høy, om de virkelig er interessert i å kjøpe DY?



Det er i det minste en litt uvanlig strategi.

Min teori er at IAG sine prognoser regner med at Norwegian vil trenge penger igjen til vinteren, og dagens eiere da vil være mer villig til å akseptere et lavere bud
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det er i det minste en litt uvanlig strategi.

Min teori er at IAG sine prognoser regner med at Norwegian vil trenge penger igjen til vinteren, og dagens eiere da vil være mer villig til å akseptere et lavere bud
Det tror ikke jeg. Derimot skrives det flere steder, at IAG kommer til å selge sin post. Veldig bra for passasjerene. IAG er bare ute etter å begrense konkurransen, og å kvitte seg med en brysom konkurrent. Dermed beholder vi det fantastiske tilbudet ut fra Norge. Blant annet en rekke interkontinentale ruter fra vårt land. SAS klarte knapt 1 til 2 ruter på 70 år. NAS, det mangedobbelte på under 5.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det tror ikke jeg. Derimot skrives det flere steder, at IAG kommer til å selge sin post. Veldig bra for passasjerene. IAG er bare ute etter å begrense konkurransen, og å kvitte seg med en brysom konkurrent. Dermed beholder vi det fantastiske tilbudet ut fra Norge. Blant annet en rekke interkontinentale ruter fra vårt land. SAS klarte knapt 1 til 2 ruter på 70 år. NAS, det mangedobbelte på under 5.

For folk i Norge tror jeg et styrket Norwegian under IAG paraplyen vil gi bedre tilbud, kanskje med unntak av OSL-LON hvor prisene nok vil gå opp. Blant annet vil BA codeshare med DY gi flere muligheter. For folk i London derimot vil et oppkjøp derimot være ordentlig dårlig, da det styrker markedsmakten til BA/IAG enda mer.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Om det blir IAG som til slutt kjøper vet vi vel ikke...men det er vel få som ikke tror (tro må ikke sammenlignes med håp) at ikke Norwegian til slutt blir solgt.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Om det blir IAG som til slutt kjøper vet vi vel ikke...men det er vel få som ikke tror (tro må ikke sammenlignes med håp) at ikke Norwegian til slutt blir solgt.
Det er nok ganske mange som tror, at Norwegian ikke blir solgt (tro må ikke forveksles med håp). Selskapet kan utmerket godt klare seg alene. Nå har 2 av Europas største flyselskap vist for hele verden, hvor interessant NAS er. Bare det, har ført til en langt høyere aksjekurs, og tillitt til selskapet.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Hvis Kjos har rett, noe han ofte har hatt, så går NAS nå inn i en fase hvor de skal tjene gode penger. Inntektssiden er stabil ++ . Yield har riktignok falt ca 5% men det er lite da gjennomsnittlig fly lengde hat økt 20%.

Relative utgifter (CASK) går drastisk ned grunnet 40% produksjonsvekst.

Konkurrentene er nok tvunget å øke prisene da de særlig berøres av høyere drivstoffpriser og nye investerings behov.

Stemmer dette vil NAS greie seg best alene. NAS trafikktall i morgen.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Ser ut som markedet har mistet troen på et oppkjøp. Kursen er nå under 200. Ned 26% på en mnd og 15% bare i oktober.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Ser ut som markedet har mistet troen på et oppkjøp. Kursen er nå under 200. Ned 26% på en mnd og 15% bare i oktober.

Hm, satser på at den faller til 160kr. Da skal det kjøpes litt igjen. Imidlertid stusser jeg på at DY sliter med å selge alle airbussene. Trodde det var "melk og brød". Kanskje den opprinnelige prisen ikke var så hod likevel?

Så til min forundring at DY er større enn BA lon-nyc. Regner med at codeshare med AA for BA ikke er med da.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kan se ut som et IAG oppkjøp av DY kan henge i en tynn tråd grunnet konkurransehensyn.

The Times UK

The competition regulator appears to have warned the owner of British Airways against attempting a takeover of Norwegian by launching an investigation into the conglomerate’s power in the transatlantic market.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Fra E24.no

Under en spørsmål-og-svar-sesjon fikk konsernsjef Willie Walsh spørsmål om status for et mulig Norwegian-oppkjøp og konsolideringen i europeisk luftfart:

– Det er en mulighet, kanskje den beste konsolideringsmuligheten vi har. Men vi vil bare gjøre det hvis vi ser muligheter for å nå de avkastningsmålene vi har satt for hele IAG, sa Walsh, med referanse til Norwegian.

Walsh pekte på at et eventuelt oppkjøp vil styrke IAG både i Norden og Nord-Europa, samt på langdistanse.

https://min.e24.no/a/rL26xw

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det Willie Walsh snart må innse, at selskapet ikke er tilsalgs. Ingenting tyder på at de ledende aksjonærene, er villige til å selge. Han få konsentrere seg om sine egne selskap. -Det bør være til stor glede for alle passasjerer i Skandinavia. Bedre rute-tilbud, og lavere priser, hvis IAG, holder fingrene fra fatet.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det Willie Walsh snart må innse, at selskapet ikke er tilsalgs. Ingenting tyder på at de ledende aksjonærene, er villige til å selge. Han få konsentrere seg om sine egne selskap. -Det bør være til stor glede for alle passasjerer i Skandinavia. Bedre rute-tilbud, og lavere priser, hvis IAG, holder fingrene fra fatet.

Alt er til salgs, om prisen er rett
 
Back
Top