IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Og på samme tid SYNKER verdien på SAS-aksjen...slik at de blir billigere å kjøpe.

Nja, SAS aktiekurs brukar snarare reagera uppåt på köprykten kring Norwegian. Att prata om konsolideringar i Europa får marknaden att vädra morgonluft och spekulanter att tanka SAS-aktier i hopp om att bolaget ska bli uppköpt.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Tror vel kanskje at LH ikke egentlig har så fryktelig lyst på DY, men at alternativet er verre, at konkurrenten IAG skal få kloa i dem. Det kan koste dem dyrt på sikt.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Spørs om Norwegian får beholde navnet om Lufthansa overtar dem. Blir nok en del av Eurowings da ...

Der kommer svaert tydelig frem i disse media-artikler at både IAG og LH forventer store synergier ved å ha heile salg gjennom deres organisasjon og systemer. Dette betyr faktisk at heile avdelinger i Norwegian vil bli lukket. Base se deg etter hvor mange salgs-ansatte Swiss har...

Det hva gjenstar å se er om man velger å dele opp DY og "skille ut" disse deler som kjøperen anser som levedyktig. Norwegian med sine mange AOC har selv lagt en idealt struktur for dette. Og LH har visst med AB en stor kreativitæt å sikre seg lukrative assets uten samtidig å overta gjelden.

Går en mulig Norwegian salg etter AB blue-print, så vil det være bittert for alle administrative ansatte. Jeg er temmelig sikkert at man ikke velger å gå samme vei med de flyvende - både cockpit og bak - fordi her har alle (LH, easyJet, Laudamotion) lært seg en bittert leksjon.

Min forventning er at man bruker en eller flere av de diverse AOC i Norwegian for å skille ut visse deler av flydriften og overføre dette innen kort tid til egne ops og systemer.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Akkurat som IAG, så holder også Lufthansa-gruppen lavprisselskapene sine unna allianser

For ikke snakke om at konkurransemyndighetene neppe ville tillatt det

Min hypotese er at den som eventuelt ender med å kjøpe Norwegian, neppe inkluderer den i noen allianse
En annen tanke er at Lufthansa rigger seg til for å starte sin egen eller en helt ny allianse. Da kan de distansere seg fra selskaper som SAS som både konkurrerer med dem og snylter på deres fasiliteter.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

En annen tanke er at Lufthansa rigger seg til for å starte sin egen eller en helt ny allianse. Da kan de distansere seg fra selskaper som SAS som både konkurrerer med dem og snylter på deres fasiliteter.



Snylter? De bruker dem ikke akkurat gratis
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

<mod>
Før vi havner i en alliansediskusjon og om LH vil ut av Star - la oss fokusere på hvem som vil kjøpe Norwegian og fakta rundt det i denne tråden ;)

</mod>
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det er åpenbart et betydelig PR-apparat igang her også nå. Vil tipp at noen forsøker å prate prisen opp. Man får ikke toppsak. Dagsrevyen på en slik sak helt uten videre. Det virker klart at Kjos er klar til å selge. Personlig kan jeg ikke helt se hva LH har å tjene på et slikt kjøp. IAG virker mer sannsynlig spør du meg.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Personlig kan jeg ikke helt se hva LH har å tjene på et slikt kjøp. IAG virker mer sannsynlig spør du meg.

Bortsett fra en godt plantet fot i mange av nøkkelmarkedene til sine argeste konkurrenter? Det kan være god nok motivasjon, det.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det blir jo et supert oppkjøp for LH dersom de overtar Norwegian. Direkte fotfeste på det Britiske, Argentinske og Irske markedet samt flere slottider for long haul mellom store Europeiske byer og USA (AMS-JFK, LGW- nesten hele USA, CDG og flere).

I tilleg: Egne baser i bl.a. Spania, Finland, Danmark og Sverige. Konkurransetilsynet kommer nok til å synes noe om den dominant markedsposisjonen i Skandinavia men det klarer LH å løse.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det blir jo et supert oppkjøp for LH dersom de overtar Norwegian. Direkte fotfeste på det Britiske, Argentinske og Irske markedet samt flere slottider for long haul mellom store Europeiske byer og USA (AMS-JFK, LGW- nesten hele USA, CDG og flere).

I tilleg: Egne baser i bl.a. Spania, Finland, Danmark og Sverige. Konkurransetilsynet kommer nok til å synes noe om den dominant markedsposisjonen i Skandinavia men det klarer LH å løse.

Konkuransesituasjonen løses elegant. Siden NAS er delt opp i forskjellige AOC, så skiller LH ut det norske AOC og selger dette til noen(BKx2 kan jo beholde dette). Så rebrander de resten til et merkenavn de har.

Det kjipe blir selvfølgelig for alle som jobber på HQ, men bra for LH.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Kunne jo vært litt kult om Norwegian og SAS slo seg sammen ... En lavprisdel og en business del ... :-) Men de vel vel ikke det ...

Gikk vel noen rykter om en slik løsning for noen år tilbake da SAS sleit og nærmest var konkurs ...
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Kunne jo vært litt kult om Norwegian og SAS slo seg sammen ... En lavprisdel og en business del ... :-) Men de vel vel ikke det ...

Gikk vel noen rykter om en slik løsning for noen år tilbake da SAS sleit og nærmest var konkurs ...

De vil ikke få lov. Alt for dominerende markedsposisjon i Norden.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Kunne jo vært litt kult om Norwegian og SAS slo seg sammen ... En lavprisdel og en business del ... :-) Men de vel vel ikke det ...

Gikk vel noen rykter om en slik løsning for noen år tilbake da SAS sleit og nærmest var konkurs ...

Konkurransetilsynet ville nok ikke vaere enig i at dette var "kult".
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Det er åpenbart et betydelig PR-apparat igang her også nå. Vil tipp at noen forsøker å prate prisen opp. Man får ikke toppsak. Dagsrevyen på en slik sak helt uten videre. Det virker klart at Kjos er klar til å selge. Personlig kan jeg ikke helt se hva LH har å tjene på et slikt kjøp. IAG virker mer sannsynlig spør du meg.

Ja, dette er jo veldig spennende å følge med på. Tenker det samme som deg. Mener at Kjos har forandret litt tonen i uttalelsene sine. Han er jo oppe i årene og er vel på vei ut mer eller mindre, så kan vel tenke meg at det må være en fin avslutning å selge livsverket til en av de store. Tanken har vel modnes også for ham, etter som tiden har gått og usikkerheten har blitt større..
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Bak betalings mur

https://www.dn.no/nyheter/finans/20...-opplagt-hva-som-er-iags-strategi-i-norwegian



Noen som har tilgang og vil fortelle hva det snakkes om her ?


I korte trekk: IAG har god tid, og venter på at aksjekursen skal gå ned. Deres inntog var jo med på å sende aksjekursen på en skikkelig rakettur, men nå er taktikken å hale ut tiden, og la aksjen gå ned mot de nivåene aksjen var på før IAG gikk inn i NAX.

Thomas
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Bak betalings mur

https://www.dn.no/nyheter/finans/20...-opplagt-hva-som-er-iags-strategi-i-norwegian



Noen som har tilgang og vil fortelle hva det snakkes om her ?


I korte trekk: IAG har god tid, og venter på at aksjekursen skal gå ned. Deres inntog var jo med på å sende aksjekursen på en skikkelig rakettur, men nå er taktikken å hale ut tiden, og la aksjen gå ned mot de nivåene aksjen var på før IAG gikk inn i NAX.

Thomas

Nå har jeg sikkert under gjennomsnitt greie på askjer og slikt, men vil ikke nivået på aksjen gå opp igjen dersom IAG melder interresse igjen? Altså at det bare blir en runddans?
 
Back
Top