IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

informasjon her også (litt mer utfyllende)
Norwegian-styret fikk to ulike, betingede budforslag fra British Airways-eier IAG om et kjøp av hele flyselskapet, men Norwegian-styret avviste begge.
https://www.dn.no/nyheter/2018/05/04/0930/Luftfart/norwegian-fikk-to-ulike-forslag-fra-iag

Pressemelding fra Norwegian
The Board of Norwegian Air Shuttle (NAS) confirms that it has received two separate conditional proposals from IAG Group in relation to an acquisition of 100 percent of the share capital of NAS.
https://media.norwegian.com/#/pressreleases/response-to-iag-comments-on-may-4th-2498479

Dempet reaksjon fra markedet vil jeg si, 7.8 % ned i skrivende stund.

Hvis Kjos og Co, som jeg regner med har et klart ønske om å beholde kontrollen, klarer å vifte vekk interessen med en aksjekurs over 250, skal de være godt fornøyde, så gjenstår det å levere resten av året.

Jeg vil jo si at muligheten til IAG og andre selskaper som konkurrerer heftig med Norwegian på long haul var nettopp det at sentiment og tiltro til selskapet var så lavt at de kunne få det på billigsalg. Det vinduet er muligens i ferd med å lukkes. Hvis Norwegian beviser at modellen deres tjener gode penger, blir de fort for dyre for et selskap som er nødt til å endre på den modellen for å maksimere konsernverdien. Da blir det til at man kjøper fly og lite annet i long haul-perspektiv. På short haul er saken riktignok en helt annen.

Jeg tror ærlig talt ikke Walsh så for seg noe i nærheten av 450 pr aksje, som det har vært snakk om.

Ryanair er for eksempel i en helt annen posisjon her, hvor de kan hente alt som er av verdier ut av Norwegian uten å kannibalisere egne operasjoner.

Da er det jo fire muligheter slik jeg ser det

1) IAG gir opp
2) IAG øker budet
3) IAG forsøker seg på et fiendtlig oppkjøp
4) IAG kjøper deler av selskapet, f.eks den britiske operasjonen

Da er det jo fire muligheter slik jeg ser det

1) IAG gir opp
2) IAG øker budet
3) IAG forsøker seg på et fiendtlig oppkjøp
4) IAG kjøper deler av selskapet, f.eks den britiske operasjonen

5) IAG kan støvsuge markedet for aksjer, d.v.s. kjøpe aksjer fra dem som vil selge, og det til betydelig lavere kurs enn det de hadde måttet betale hvis de skulle ha kjøpt opp hele selskapet. Hvis de klarer å få kjøpt seg opp til de har flertall, kan de jo gjøre som de vil...

5) IAG kan støvsuge markedet for aksjer, d.v.s. kjøpe aksjer fra dem som vil selge, og det til betydelig lavere kurs enn det de hadde måttet betale hvis de skulle ha kjøpt opp hele selskapet. Hvis de klarer å få kjøpt seg opp til de har flertall, kan de jo gjøre som de vil...

Det er jo litt det samme som alternativ 3) [emoji6]

Utfordringen for IAG er at de MÅ over 50%. Og Bjørn 1 og 2 kontrollerer over 25% og har endel venner, usikkert på hvor mye. Men trolig nok til at Bjørn 1 og 2 har negativ kontroll. Men har de nok til å blokkerer IAG fra å nå 50%. Med 50% kan IAG gjøre endel, men de får ikke helt frie hender. Og de vil ha en gruppering med negativ kontroll som kommer til å være ekstremt vanskelige.

Blir spennende å se.

Tipper de er redd for risikoen. Men jeg ser hele Norwegian som en perfekt match for IAG. De er vel ikke så sterke i Europa?

Og Willie Walsh snakker nå kursen ned

https://m.nettavisen.no/nyheter/inn...-pa-brsen-etter-iag-uttalelse/3423488826.html
– Dette er ikke en avtale jeg er nødt til å gjennomføre. Vi har uttrykt en interesse. Om de ikke ønsker å bli kjøpt av IAG, så er det greit. Jeg er ikke interessert i å gjøre noe fiendtlig, det er ikke min stil, sa IAG-direktør Willie Walsh til Reuters fredag. IAG (International Airlines Group) eier blant annet British Airways.

Ifølge E24 førte uttalelsen til et kraftig Norwegian-kursfall på Oslo Børs. Rundt klokka 14.30 hadde selskapet en nedgang på bortimot 10 prosent for dagen.

Snakker kursen ned for å kjøpe billigere?

Back