IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Siste fra ryktebørsen er at IAG er villige til å betale 450kr per aksje, tilsvarende 14,4mrd for egenkapitalen i Norwegian. I tillegg følger jo gjelder med på lasset

https://www.dn.no/nyheter/2018/04/1...rt-jpmorgan-for-finansiering-av-norwegian-bud

Den spanske avisen Expansion skriver onsdag at British Airways-eier IAG har hyret meglerhuset JPMorgan for å sikre finansiering for et mulig bud på flyselskapet Norwegian, ifølge Bloomberg. Den spanske avisen melder at IAG totalt vil betale 4,4 milliarder euro, tilsvarende rundt 42 milliarder kroner, der 14,4 milliarder kroner vil være for egenkapitalen.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Spenstig prising, meget fin gevinst for aksjonærene om det skulle bli realiteten.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

IAG er jo ingen lilleputt - det kan jo på sikt bety at Norwegian går inn i Oneworld. Spørsmålet her er jo om Lufthansa da vil gå inn i SAS i et forsøk på å demme opp?
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

IAG er jo ingen lilleputt - det kan jo på sikt bety at Norwegian går inn i Oneworld.


Igjen, neppe. I IAG er ikke Vueling, Level og AerLingus i OneWorld og har heller ikke planer gå inn her
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Ja hvorfor skal blande DY inn i oneworld og evt BA?
De ser nok litt annerledes på det enn oss flynerder, det er ren business. DY har en forretningsidé som skaper cashflow, og har hatt stor suksess i flere land, god merkevare, og flust med fly på bestilling til en billig penge.
Stor gjeld og dårlige resultater tross alt, det virker som om selskaper med stor gjeld og dårlige resultater på bunnlinja er skuddet (f.eks Tesla). Men gjeld kan vel snus opp ned i ett stort konsern med litt kreativitet i Excel [emoji5].
De lar nok DY være DY i første omgang en god stund før man begynner å se på andre ideer, men bjørnen er ikke skutt ennå[emoji6].
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Podcast



Bjørn Kjos og de flygende beilerne

Skal store og trauste IAG (International Airlines Group), med British Airways og Iberia i spissen, virkelig kaste seg på veddemålet til Bjørn Kjos om at man kan få til lavpris på langdistanse? Vel, de har kjøpt 4,6 prosent av aksjene i Norwegian og har varslet et mulig bud på hele selskapet. Spørsmålet er vel om Kjos vil selge livsverket og til hvilken pris? Hans Jørgen Elnæs, WinAir, og Karl Johan Molnes, analysesjef i Norne Securities, er med for å forklare IAGs planer. Programledere: Marius Lorentzen og Per Valebrokk.
https://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/bjornkjosogdeflygendebeilerne/
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Det finnes flere interessante notater i IAG sine siste publikasjoner. Blant annet hvor mye man tenke seg Level kan vokse og at det kan bli 787 i Level og at man söker pa andre mater a la Vueling vokse etter at Niki ble kjöpt av Lauda (og deretter solgt til Ryanair) ...

De som leser iblant linjer ser klart hva er planen som IAG har for Norwegian, dersom de lykker...
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Så vad står det i rapporten och bak betalningsmuren. Du får gärna utveckla vad du läser mellan raderna, har stor tro på din förmåga att tolka detta.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Hvem andre er faktisk aktuelle hvis man ser på: økonomisk løfteevnen, konkurransemyndigheter og gjennomføringsevne?

IAG: En match made in heaven. Lite overlapp i Europa og en LH virksomhet som komplimenterer. Har penger, vant til flere merkevarer og trenger vel litt fly.

Ryanair: Har penger, mangler LH. Men vil de bli for dominerende i Europa? Og hvor gode vil de være på å drifte to brands som mer eller mindre skal konkurrere?

Lufthansa: Trolig alt for busy. Et lite poeng er Norden og SAS, ikke verdens beste situasjon med to Star Alliance medlemmer som deler markedet.

Air France-Klm: løper vel rundt som blinde høns.

Hvem står igjen da? Private equity? Eierbegrensninger for selskaper utenfor EU?
 
Back
Top