IAG kjøper seg inn i Norwegian, pluss flere beilere

Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Er det noe forhandlinger på gang? Eller foretar ikke NAS seg til noe før det kommer et konkret bud?
Personlig tror jeg neppe Kjos godtar salg på 340 kroner per aksje så sant han ikke ønsker å trekke inn årene grunnet alder eller er usikker på om selskapet vil klare seg.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Rettelse: Pressekonferanse på bl.a. NRK 2 nå.

Synes NRK.no vinkler saken noe merkelig, med overskriften "Bjørn Kjos: - Alt er til salgs for riktig pris". Det var vel snarere det motsatte han sa - at han overholdet ikke var interessert i å selge, han bare viste til et ordtak - men sa, i alle fall mellom linjene, slik jeg tolket ham, at det ikke gjaldt ham selv. Han var opptatt av å fortsatt kunne skape verdier for aksjonærene.

https://www.nrk.no/norge/bjorn-kjos_---alt-er-til-salgs-for-riktig-pris-1.14005363

For den rette prisen er alt til salgs heter det i et ordtak. Men aksjekursen nå er altfor lav sammenlignet med de underliggende verdiene. Jeg har aldri tenkt på å selge aksjene mine, sier han til NRK.
 
Last edited:
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Tror ikke fyr'n vet hva han snakker om:


Roger Berntsen uttalte i Økonominyhetene med Trygve Hegnar fredag at han tror Norwegian forhandlet med Ryanair, men at det ikke er sikkert at IAG kommer med et bud.
Men etter at flyet til Amazon-sjefen Jeff Bezos var i Alta - er kanskje Amazon på banen - i en eller annen sammenheng?
Se også hele intervjuet med Roger Berntsen her

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-...er-det-stoerste-som-har-skjedd-paa-Oslo-Boers
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian


har munnen til Berntsen vært teipa igjen i noen døgn? makan til skravling...:p

men frakt i seg selv er et interessant tema, og det ville ikke komme om noen overraskelse på meg om Norwegian får seg en storkontrakt med noen sjømatselskaper og legger inn en bestilling på rundt 4 777F. Dette høres kanskje fjernt ut, men Norwegian har overasket før, og kommer til å gjøre det igjen.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Det er en spennende tanke, men hvorfor skulle Norwegian gjøre frakt mer effektivt enn egne selskaper som har en stor organisasjon og mye fleksibilitet? Norwegian bør nok i deres situasjon satse det meste de har på å tydeliggjøre konkurransefortrinn i kjernen før de begir seg inn på nye forretningsområder.

At IAG har gjort dette for å gjøre et oppkjøp av Norwegian dyrere for andre interessenter er en tanke som ikke trenger å være helt urealistisk. 1 - De kan etterhvert snuse på negativ kontroll 2 - De har løftet aksjekursen til himmels, som naturligvis gjør det dyrere å kjøpe Norwegian og 3 - Av mindre betydning, men de har jo selv fått en god papirgevinst

Det kan for eksempel tenkes at IAG foretrekker å konkurrere mot Norwegian på TATL enn mot Ryanair
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Å dra inn Amazon/JeffBezos her blir litt vel fantasifullt.....:rolleyes:
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Mye rare spekulasjoner i e24....

https://e24.no/boers-og-finans/norw...forvalter-tror-paa-buffett-interesse/24311672

Amazon kan komme til å åpne et fullfilment-senter i Alta (distribusjons- og pakkesenter, journ.anm.), blant annet på grunn av laksen. De har jo kjøpt Whole Foods, sier han med referanse til den amerikanske dagligvarekjeden som spesialiserer seg på høykvalitetsvarer.

For det første - et fullfillmentsenter legger man der forbrukerne er - ikke midt ute på vidda på et annet kontinent. Ellers ser det ut som dette med allianser og eiere heller ikke ligger høyest på kunnskapslisten ...
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Det hva IAG gjör er helt klart en fientlig oppkjöp. De har gått inn med nesten 5% på eiersiden, med klart intensjon som ble uttalt. Faktum at de ikke har informert ledelsen i DY på forhand viser at dette er ikke vennlig.

Det hva skjer nå i media viser alrede en stort makt-kamp mellom de aksjonærer bak Kjos. De er villige å selge dersom prisen er rett. DNB sine moves igår viser dette soleklart. Også uttalelser fra andre askjonærer kan forstås slik. Hva annenleders skulle man tolke "Man skål lytte til hver god bud"?

Dermed kommer Kjos i en situasjon da han kan enten bestemme seg å forhandle om å selge selskapet eller han blir i nød å kjøpe seg opp til 50%+1 askje i DY dersom han vil beholde makten i DY og selskap uavhengig. Dette vil koste masse penger basert på dagens kurs. Pluss at han etterpå må tilføre selskap enda mere kapital i Mai da neste emisjon kommer.

IAG er ikke dumme. De har valgt den perfekte timing for sitt angrep. Og de har dype lommer. Cashflow fra siste kvartal rekke å dekke Norwegian sin gjeld. Det spørs om Bjørn Kjos har nok penger til råd å slå imot...
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Er det kjent hvor stor andel aksjer hr Kjos kontrollerer (direkte eller indirekte) i dag?
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Ja, aksjonærer av en viss størrelse er lett tilgjengelig.

Se for eksempel litt ned på siden her:

https://www.dn.no/finans/#/detaljer/NAS.OSE

Bare husk at den listen ikke er helt oppdatert, og tar heller ikke hensyn til at flere her har en vesentlig høyere eierandel reellt sett, men har lånt ut aksjer til shorting

Eller så tyder det på at mange også forventer fallende kursen og mange shorter fortsatt aksjen, så Kjos og co har sett en mulighet til å tjene penger på det og låner dermed ut aksjer til shorterne

https://www.dn.no/nyheter/2018/04/1...ut-enda-flere-norwegian-aksjer-til-investorer

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har lånt ut mesteparten av aksjene sine til shorting.
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Kommer Norwegian til Heathrow? Og kommer de kanskje til å overta For BA mellom Oslo og London?
 
Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Kommer Norwegian til Heathrow?



Neppe, ihvertfall ikke i noe betydelig omfang. Man ser jo det med Vueling som har et par destinasjoner fra LHR, mens de fleste betjenes fra LGW

Blir jo ikke noen flere slots på LHR av et oppkjøp
 
Back
Top