IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

har en følelse at med dette kjøpe. så forsvinner Level transkontinental. og at de integrerer europeiske flyvninger i Air Europa til Vuelling

Det skal sikkert også passe. Og på sigt, om et par år, integrere man Air Europa i netop Iberia, trods nuværende udtalelser.
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

EU Kommisjonen er fortsatt ikke fornøyd her

https://www.aviation24.be/airlines/...concerns-over-iags-acquisition-of-air-europa/

The European Commission has issued a Statement of Objections to International Consolidated Airlines Group, S.A. (IAG), expressing preliminary concerns regarding IAG’s proposed acquisition of sole control over Air Europa Holding, S.L. The Commission’s investigation suggests that the acquisition may lead to reduced competition in the market for passenger air transport services, particularly for routes within, to, and from Spain.
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Ellers tjener nå Air Europa penger, så IAG kan ikke bruke argumentet at Air Europa ikke klarer seg alene.

https://check-in.dk/opkoebskandidat-fortsaetter-oekonomisk-genopretning/

Air Europa omsatte i fjor for 2,756 milliarder euro, 20,5 milliarder kroner, og det var en vækst på 18 procent. sammenlignet med 2022. Driftsresultatet endte på 205 millioner euro eller 1,530 milliarder kroner. Det var næsten en tredobling i forhold til året før og 90 procent højere end i 2019. Nettoresultatet viste endnu større fremgang med 165 millioner euro, svarende til 1,231 milliarder kroner.
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Ikke så rart, det er jo "tidenes" mest åpenbare forbrukerfiendtlige oppkjøpet på lenge...

Mens LH-gruppen får styre fritt i MUC, FRA, ZRH, VIE, BRU og snart FCO/LIN. Synes det er vel så forbrukerfiendtlig.
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Mens LH-gruppen får styre fritt i MUC, FRA, ZRH, VIE, BRU og snart FCO/LIN. Synes det er vel så forbrukerfiendtlig.

Nå er vel Brussels Airlines siste selskap LH gruppen kjøpte opp (2018), hvis man ser bort fra ITA Airways som tross alt er et av de mest konkurranseutsatte markedene i Europa (de største ITA, Ryanair, Wizz Air, easyJet, Neos, Aeroitalia). Mens Spania som også er konkurranseutsatt - MEN ikke like mye likevel da IAG eier både Iberia (+LEVEL) og Vueling som er de store aktørene i Spania i tillegg til Air Europa og Ryanair. Dermed ville det kun vært Ryanair igjen mot IB/VY/UX, det blir noe helt annet sett opp i mot de jeg listet opp i Italia. Så kommer MAD(/BCN)-Latin/Sør-Amerika, der vil IB+UX bli overlegen sammenslått mot "få" avganger operert av Iberojet/Plus Ultra/World2Fly og nasjonale selskaper på andre siden av dammen.

Hvis man tenker på de andre landene LH gruppen holder til i er ikke akkurat innlandstrafikken i Østerriket eller Sveits noe å snakke om, mens Tyskland har LH/EW(/VL) ganske godt grep .. men her er vel Deutsche Bahn den største konkurenten innenlands i Tyskland. Hvis man ser på Austrian, Swiss og Brussels, så er nok Zürich det markedet der LH Gruppen har absolutt størst markedsandel med overlegent tak med LX/WK. I Wien har OS sterk konkurranse mot Wizz Air og Ryanair som er STORE. Mens i Brüssel er markedet litt annerledes med utvanning til f.eks Amsterdam/Paris og nærliggende byer, togtilbudet, annen type trafikk (demografi, innvandring - mer likt det franske markedet) hvis man kan si det og ikke minst ganske godt tilbud av mange forskjellige flyselskaper, men ja Brüssels Airlines er ledende fra BRU, mens Ryanair er store ut fra CRL.
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Nå er vel Brussels Airlines siste selskap LH gruppen kjøpte opp (2018), hvis man ser bort fra ITA Airways som tross alt er et av de mest konkurranseutsatte markedene i Europa (de største ITA, Ryanair, Wizz Air, easyJet, Neos, Aeroitalia). Mens Spania som også er konkurranseutsatt - MEN ikke like mye likevel da IAG eier både Iberia (+LEVEL) og Vueling som er de store aktørene i Spania i tillegg til Air Europa og Ryanair. Dermed ville det kun vært Ryanair igjen mot IB/VY/UX, det blir noe helt annet sett opp i mot de jeg listet opp i Italia. Så kommer MAD(/BCN)-Latin/Sør-Amerika, der vil IB+UX bli overlegen sammenslått mot "få" avganger operert av Iberojet/Plus Ultra/World2Fly og nasjonale selskaper på andre siden av dammen.

Hvis man tenker på de andre landene LH gruppen holder til i er ikke akkurat innlandstrafikken i Østerriket eller Sveits noe å snakke om, mens Tyskland har LH/EW(/VL) ganske godt grep .. men her er vel Deutsche Bahn den største konkurenten innenlands i Tyskland. Hvis man ser på Austrian, Swiss og Brussels, så er nok Zürich det markedet der LH Gruppen har absolutt størst markedsandel med overlegent tak med LX/WK. I Wien har OS sterk konkurranse mot Wizz Air og Ryanair som er STORE. Mens i Brüssel er markedet litt annerledes med utvanning til f.eks Amsterdam/Paris og nærliggende byer, togtilbudet, annen type trafikk (demografi, innvandring - mer likt det franske markedet) hvis man kan si det og ikke minst ganske godt tilbud av mange forskjellige flyselskaper, men ja Brüssels Airlines er ledende fra BRU, mens Ryanair er store ut fra CRL.


Det er først og fremst interkontinental, samt mellom utvalgte byer, konkurransen her kan bli problematisk. Ikke generelt verken spansk eller italiensk innenriks.
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Air France-KLM er etter sigende interessert i å kjøpe det spanske flyselskapet Air Europa. De skal visstnok alt hatt flere samtaler med det spanske eierselskapet Globalia Group som sitter på 80 prosent av aksjene i Air Europa. De resterende 20 prosentene eies av IAG, men det spørs om de ønsker å selge seg ned til en konkurrent.

Spennende utvikling innen konsolidering av gamle etablerte europeiske flyselskaper i tiden fremover.
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

I følge Q3 rapporten vurderer IAG å selge eierandelen på 19.9% de nå er «stuck» med i Air Europa
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Da snuser Air France-KLM på en 20% eierandel

Ifølge El Economista så er årsaken at Air Europa forsøker å få til en kapitalutvidelse for å kunne tilbakebetale gjeld. Det var i mai 2020 at flyselskapet sikret et lån på 141 millioner euro fra et konsortium av banker i samarbeid med Official Credit Institute (ICO). Air Europa har allerede tilbakebetalt mer enn halvparten av lånet. Selv om lånet opprinnelig har forfall i 2028, har flyselskapet signalisert at de ønsker å tilbakebetale hele lånet innen august 2025.
Dersom Air France-KLM skulle kjøpe seg inn, så vil det beløpet langt på vei overstige de 100 millioner euro IAG betalte for sine 20% eierandel i august 2022.

I 2023 forbedret flyselskapet sine økonomiske resultater med 18 %, og ga en nettoinntekt på €165 millioner ($173 millioner), så selskapet ser ut til å kunne tjene penger.

https://simpleflying.com/air-france-considers-buying-up-to-20-percent-air-europa-iag-deal-fail/
 
Last edited:
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

När går konkurrensmyndigheterna in och stoppar Lufthansa? Är inte gränsen snart passerad på hur mycket de får köpa?
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

När går konkurrensmyndigheterna in och stoppar Lufthansa? Är inte gränsen snart passerad på hur mycket de får köpa?

Enig i at det er et element her. LH har naa ITA og Star Alliance styrkes rundt middelhavet. Jeg vil tro Air France/KLM har en stoerre mulighet her da IGA og Oneworld har Iberia (og IBs datterselskaper). Air Europa er allerede i Skyteam og balansen kan derfor opprettholdes (om selskapet skal kjopes opp, det tjener jo penger og kan klare seg selv.)
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Enig med flere her. Når begynner konkurransemyndighetene å sette ned foten for Lufthansa Gruppen? De er i ferd med å få kontrollen over meste parten av "legacy" (non- LCC) markedet i EU og det er jo i strid med EU som ønsker økt konkurranse og fritt markedet.
 
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Ja med ITA så är de nr 1 i det tysk-romerska riket… nu Spanien och så de eventuella 10% i airBaltic…
 
Last edited:
Re: IAG (Iberia) kjøper Air Europa

Spanske staten vurderer å kjøpe Air Europa selv.
Ch-Aviation.ch:
Spanish gov't mulls taking ownership of Air Europa - report
 
Back
Top