I serien: "How low can you go" - UA "forbedrer" seg igjen

Vel, dette er jo kun en test fra 1, oktober og frem til nyttaar paa IAD rutene til "Europa", eksklusive Kuwait. Tipper at tilbakemeldingene faar UA til aa backe off.

Ja, og da kan det være for sent å snu, eller i beste fall tungt. Et litt farlig eksperiment kanskje?

Lurer på hva de som har bestilt billett med mat sier når de ikke får mat? SAS måtte ut med matkuponger i sin tid husker jeg.

Når det eksprimenteres med slik ting så ligner det desperasjon. En stor "carrier" som UA, som attpåtil er med i en ledende allianse som Star burde holde seg for god til å prøve å ta betalt i Economy på langlinjer, uhørt. Inflight produktet i Star blir stadig dårligere. US airways tar bort entertainment, UA med BOB på longhaul, SK med BOB på European....hva blir det neste?

Ja, det er uhoert. Og de faar pisk paa pung av media, flyertalk mm. Meg ser du ikke paa et UA fly mer enn absolutt noedvendig. Jeg skyr dem som pesten (KLM :P)

Og UA har backet off (som forventet)!! Fikk akkurat denne e-posten:

Dear Mr. Tommy Danielsen,

Thank you for your direct, candid feedback on the test we had planned to launch in the fourth quarter for food choices on some of our flights. We heard you and have decided not to move forward with the test of offering customers buy-on-board options in United Economy on certain trans-Atlantic flights. We will continue to offer complimentary hot meals on those flights.

The response from you and many of our corporate customers, even before we launched the test, told us what we would have undoubtedly learned had we proceeded – you value our hot meal service in economy class for international flights.

In this environment, where higher costs driven by volatile fuel prices are now the norm, we must continue to tailor products and services so that we provide you with choices and competitive fares. As such, we will continue to be proactive in testing new ideas.

On October 1, we will proceed with the test of new, complimentary options for United Business customers on three-cabin aircraft used for domestic routes, which represents 16 daily flights. Customers on these flights will receive complimentary fresh sandwiches, salads, breakfast, snack boxes or snacks, depending on the length of flight and time of departure. They will also continue to enjoy complimentary beverages, including beer, wine and cocktails. We will evaluate the results and determine next steps by the end of the year.

It's also important to note that full meals will still be served on our p.s. transcontinental flights.

Thank you again for your feedback. We will continue to listen and make changes that enable us in this environment to provide you with the choices you value.

Sincerely,

Graham Atkinson
Chief Customer Officer

Ikke noen stor overaskelse, og UA må ha vært rimelig lost når de kom med dette forslaget

Ikke bare bagasjegebyr - endringer i bonusopptjening også:
Continental also announced changes to its OnePass Elite mileage bonus program where members earn bonus miles based on Elite status in addition to actual flight miles on each flight. Effective for travel on or after March 1, 2009, Platinum Elite members will earn a 100 percent mileage bonus (instead of 125 percent) and Silver Elite members will earn 25 percent (instead of 50 percent) for tickets purchased on or after Nov. 15, 2008. Bonus miles for Gold Elite members will remain unchanged at 100 percent.

In addition, for travel on or after Jan. 1, 2009, Continental will discontinue awarding its OnePass members a minimum of 500 base miles and Elite qualifying miles on flights where the actual mileage between origin and destination is less than 500 miles. Instead, customers will earn the actual flight miles for tickets purchased on or after Nov. 15, 2008, for travel on or after Jan. 1, 2009.

Hvor lenge er det før gratis-serveringen forsvinner?

Det har vært mye oppstyr rundt disse matgreiene... Det er imidlertid to ting som gjør at jeg fortsatt er en trofast UA-kunde;

1: Economy Plus. Som Premier Executive får jeg denne ekstra beinplassen uten ekstra kostnad selv på de rimeligste billettene. Rad 17 på 777 gjør reisen på økonomiklasse svært akseptabel.

2: Mileage Plus. Fortsatt industriens mest generøse bonuspogram og lett vei til Star Gold.

Dette overskygger fullstendig problemstillingen rundt noen få kroner brukt på maten ombord.

My 2 cents....

- Thore

Det har vært mye oppstyr rundt disse matgreiene... Det er imidlertid to ting som gjør at jeg fortsatt er en trofast UA-kunde;

1: Economy Plus. Som Premier Executive får jeg denne ekstra beinplassen uten ekstra kostnad selv på de rimeligste billettene. Rad 17 på 777 gjør reisen på økonomiklasse svært akseptabel.

2: Mileage Plus. Fortsatt industriens mest generøse bonuspogram og lett vei til Star Gold.

Dette overskygger fullstendig problemstillingen rundt noen få kroner brukt på maten ombord.

My 2 cents....

- Thore

For et aar siden, er jeg enig. Ikke naa lengre, programmet er oedelagt.

Her i USA er BMI sitt program et meget godt supplement til MP. Jeg reiser minst en gang i uken til naere destinajoner som er under 500 miles unna Chicago, til STL faar jeg 232 poeng (!) med MP, 600 dersom jeg registrerer flighten paa UA, samt 250% etter 55K miles i loepet av et aar.

At MP er den kjappeste veien til *G er bare tull. BMI er 38K miles, AC er 36K miles. Hva skal jeg i UAs drittlounger innenriks USA anyways? Splitter ny RCC i kjelleren ved Gate B18 paa ORD, men samme servering som foer... Har betalt Presidents Club medlemskap, det er (fortsatt) verdt pengene og har EBG/BDG for Star Gold. Du maa vaere 1K for aa bruke den roede loeperen og sjekke inn paa spesiell skranke. Premier og Premier Exec sjekker inn sammen, boarder i Seating 1 og gaar igjennom sikkerhetskontrollen sammen. Det eneste som er mer positivt er at du faar 100% ekstrapoeng mot Premier 25%

Economy Plus faar du ogsaa med Premier, som kun er 25K miles. Du kan ogsaa betale deg inn i E+ for 299 USD pr. aar.

Saa jeg kommer IKKE til aa gaa etter 1K lengre. (er 1K ut 2009) Etter det er det Premier Executive maks paa meg (opptjent paa turer lengre enn 500 miles innenriks USA til jeg har 50.000 poeng, samt EBG for dyre billetter til Europa og Asia og BD Gold for korte hopp i USA (samt 1700 poeng for hver Hertz leie!!!). Og jeg blir ikke lei meg dersom jeg ikke klarer Premier Exec.

Det som er MEGET skuffende er at CO har besoekt Tilton, den mest talentloese lederen i flybransjen og hivi seg paa vogna til UA. Er redd for at det neste blir at de nedgraderer Presidents klubbene sine til RCC standard, kutter gratis alkohol, den flotte frokostbuffeten og ettermiddagssnacksen og gratis internet. Saa blir de sikkert aa dele lounger med UA paa ORD. Skrekk & gru...

Jeg er redd for alle de merkelige tingene CO har gjort de siste maanedene har tatt dem ett skritt naermere det gamle CO...

What a shame...

Har hatt en artikkel liggende noen uker og leste den i dag - og vips så ser man at informasjonen utdateres raskt ifbm. COs siste utspill. (SAS er forresten omtalt også)

At Least the Airsickness Bags Are Free

As far as airlines are concerned, you are no longer just a passenger. You are an opportunity to raise “ancillary revenue.” And when it comes to charging for things that were once free, the sky’s the limit.

http://www.nytimes.com/2008/08/17/business/17fees.html

Etter dagens (nattens) retur med US til ARn, så begynte jeg en stakket stund å tro at de nå var først ute med å innføre full betaling for alt ombord på intercont. Like etter avgang ble det vist en film om at alkohol kostet $7, brus $2, juice $1, snackbox $5, mat (ett eller annet) kostet også penger. Denne filmen snurret og gikk videre, og en del pax så noe forvirret ut. Rundt 10 minutter etter den var ferdig kom besetningen på høytaleren med at dette selvsagt var feil, og at dette er for innenlands reiser. Maten var selvsagt gratis på denne flygningen og avsluttet med "isn't it great?" :)
Det skal sies, hadde jeg måttet betale for den smakløse, i hjel kokte pastaen, så hadde jeg blitt sur!

In addition, for travel on or after Jan. 1, 2009, Continental will discontinue awarding its OnePass members a minimum of 500 base miles and Elite qualifying miles on flights where the actual mileage between origin and destination is less than 500 miles. Instead, customers will earn the actual flight miles for tickets purchased on or after Nov. 15, 2008, for travel on or after Jan. 1, 2009.

500-miles-minumumsgrensa gjenninnføres, men kun for Elite-medlemmer

Back