I serien: "How low can you go" - UA "forbedrer" seg igjen

Det er vel egentlig ganske enkelt:

Klarer de å servere så god mat at kundene vil betale for det, tjener de på det.
Serverer man etter beskrivelsen til Tommy777 taper de stort på det. Spare seg til fant...

Det er vel egentlig ganske enkelt:

Klarer de å servere så god mat at kundene vil betale for det, tjener de på det.
Serverer man etter beskrivelsen til Tommy777 taper de stort på det. Spare seg til fant...

Nei, det er jeg uenig i. På oversjøiske flygninger bør ethvert selskap med respekt for seg selv servere et minimum av mat og drikke gratis til alle passasjerer. Det dreier seg vel også litt om helsemessige betraktninger om at ingen er tjent med at noen på slike flygninger blir sittende uten vått eller tørt (eller kanskje enda verre: mye vått) med de konsekvenser det kan ha. Dette er så dårlig av United...

På oversjøiske flygninger bør ethvert selskap med respekt for seg selv servere et minimum av mat og drikke gratis til alle passasjerer. ...
Det står da et hvert selskap fritt til å velge sin forretningsstrategi selv...

Det dreier seg vel også litt om helsemessige betraktninger om at ingen er tjent med at noen på slike flygninger blir sittende uten vått eller tørt (eller kanskje enda verre: mye vått) med de konsekvenser det kan ha.

Forsåvidt et relevant poeng, men folk har da ansvar for å spise sånn i det daglige og bør klare å stappe noe i gapet når de blir sultne og tørste. De som får for mye vått bør settes i en liten kapsel i flybuken, som deretter droppes ned i fallskjerm og plukkes opp via nødpeilesenderen. På egen regning, selvsagt.

Last edited:
Isbamse - det er litt vanskelig å stikke på 7-Eleven og kjøpe en trailergrill når du er 33.000 fot over Azorene

Isbamse - det er litt vanskelig å stikke på 7-Eleven og kjøpe en trailergrill når du er 33.000 fot over Azorene

Det får man da også håpe at paxen skjønner, og tar med matpakke.

Men jeg ser faren for at man går tom for mat. Har man gratis servering er jo tallet på mat som skal ombord gitt, skal man selge må man risikerere å gå tom (og veldig sinte, evt syke, pax med lavt blodsukker) eller tåle litt overskudd som blir svinn.

Jag har inget emot BOB i sig, men jag har lärt mig att inte lita på att det finns något att köpa. Även inom Europa finns det rutter som tar ganska lång tid. Jag flög ARN-AGP i maj i år med SAS. Det tar ca fyra timmar flygtid och med väntetider före och efter närmar det sig gärna sex timmar utan mat. Sitter man en bit bak så finns det ofta ingen mat kvar när vagnen kommer fram. När vi skulle flyga hem så fanns det INGEN mat alls kvar till returresan. Besättningen beställde ombord mer dryck vilket gick att ordna, men mat var det för sent för. Verkar som om det finns utrymme för bättre beräkningsmodeller på hur mycket mat som ska lastas...

Det får man da også håpe at paxen skjønner, og tar med matpakke.

Er ikke like enkelt rent praktisk bestandig. Kommer man eks. i transitt inn til USA får du ikke ha med mat av noe slag gjennom tollen. Har du det travelt eller det er dårlig utvalg etter security så har man jo et problem. Gjennom security er det også begrenset hva man får lov til å ha med. Evt. som på EWR hvor SK flyr, etter seciruty var alt stengt når kveldsflyet til CPH gikk rundt midnatt (ikke hadde det vært så mye å kjøpe der heller, er det ikke stort sett bare en bar der?).

Ansvar for spising selv, ja! Men det betinger at det er noe å få kjøpt. Siden rutetid med forsinkelser m.m. fort kan bli 10 timer så har selskapet litt ansvar for å stille mat til rådighet (gratis eller kjøpbart) hvis de ikke skal ta livet av paxen.

På de rette Stillehavsflygningene kan vel fort rutetid være mye mer enn 10 timer. Det er vel flygninger med godt over 10 timer bare i ren flytid, og da blir det virkelig ille å sitte sulten!

En kammerat fløy fra USA med UA for noen få dager siden for å ta en utsjekk på Collins 21 på King Air 200. Turen over dammen var absolutt lavmål visstnok, både når det kom til servering og besetning. De pleier å fly LH, og de var helt klart i en annen divisjon. Det ser ut til at UA er "stay away" for tiden

Det er faktisk ikke OK at man kjoerer BOB paa lange flighter. De som har hatt raevva si godt plantet i et flysete tusenvis av ganger skjoenner hvorfor:

Alle flyselskaper gaar tom for BOB mat. Har opplevd dette en masse ganger der SAS gaar tom for frokost paa rad 6 paa flighter som er 2-3 timer. UA gaar tom for mat omtrent hver eneste flygning og vi snakker da om ORD-LAS/PHX/SNA/LAX saa 5 timer paa det meste..

Ta med matpakke og kjoep mat og ta med selv er helt greit, men hvor mange har ikke opplevd at man blir forsinket paa connecting flight og ikke har tid aa ta med seg mat fordi man prioriterer aa rekke flyet? Vaeske regler og diverse hinder underveis er ogsaa faktorer som spiller inn...

Og reiser man f.eks. OSL-BRU-IAD med UA og SAS er tom for frokost foerste legget med en sideorder av en times forsinkelse slik at du kun har halvtimen paa deg og maa ta Nike beina fatt. Dersom du da sitter langt bak kan selvsagt UA bli tom for mat og da snakker vi om 15 timer uten mat i magen. Det er paa grensen til helsefarlig

På de sene avgangene fra Amerika er det for meg (oss=familien) like greit om det ikke var servering i det hele tatt: Få de reisende ombort, slukk lyset....og God Natt !...........................God morgen/God dag !, Europa.
Det samme er det jo med SAS hjem fra Bangkok.

Det gjelder kanskje halvparten. Den andre halvparten sliter med å sove på økonomiklasse.
Personlig klarer jeg kanskje en halvtime eller en time dersom jeg sitter på nødutgang, og den ene gangen jeg hadde et vanlig sete så sov jeg ikke et minutt. Da ønsker man bare at serveringen og laptop-batteriet varer lengst mulig.

Ja, vi kunne blitt matet i land og så "god natt" som du sier. Med BOB fra eks IAD til LHR og minimum besetning om bord blir det nok ikke mye søvn (noen skal betjene C-klasse). Maks to F/Aer i hver midtgang tipper jeg, som skal selge seg gjennom hele flyet tilbake til rad 46 - det kommer til å ta tid!

:drunk: Ikke akkurat høye forventninger når man går ombord i en slik en... Star Alliance-klistremerket i front kan lett forveksles med mangel på hvitmaling... :colgate:

Last edited:
En meget falmet tidligere storhet i luftfart :( Helt jævlig og se at de nå skal begynne med BOB i Economy på longhaul over atlanteren! Takke meg til alliansen for røkla:D

Eksempel på en nitrist reise: SK TRD-OSL-LHR, UA LHR-ORD, det eneste man får ombord er en kopp kaffe på TRD-OSL.

KLM TRD-AMS-ORD, alt av servering gratis.

Dette er kun et ekspempel......

En meget falmet tidligere storhet i luftfart :( Helt jævlig og se at de nå skal begynne med BOB i Economy på longhaul over atlanteren! Takke meg til alliansen for røkla:D

Eksempel på en nitrist reise: SK TRD-OSL-LHR, UA LHR-ORD, det eneste man får ombord er en kopp kaffe på TRD-OSL.

Den reiseruta gaar greit, fordi det er kun ruter til og fra IAD som er BOB

Maten på intra-europeisk hos KLM er så totalt latterlig at man like gjerne kunne latt være å servere noe. Internasjonalt er den et lite hakk bedre.
Er man ute etter mat så er det et mye bedre valg å ta en tidlig SAS-flight i Norge og få gratis frokost.
Eller velge øko-flex til London, og få mat, vin/øl/champagne eller brennevin til.

Back