Hvorfor skjer dette med motoren?

Tornerose

ScanFlyer Blue
Beklager teit overskrift men fant ikke noe bedre å skrive. Jeg øver på å fly (flyskrekk) og lærer stadig nye ting. I dag tok jeg mot til meg og satte meg ved vinduet under landing. På slutten av innflyvningen gikk en luke opp bak på motoren. Hva og hvorfor?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    88.6 KB · Views: 805
Thrust Reverser består av to halvdeler som går bak slik at et antall blocker doors snur luftstrømmen som går i by-pass ducten 5,6/1. Dette bidrar til å bremse flyet og har størst effekt i stor hastighet. En liten Flapper del av Kruger Flap blir presset inn når reverseren går bak. Flyet er godkjent for landing uten bruk av Reverser og kan de-aktiviseres.
 
Thrust Reverser består av to halvdeler som går bak slik at et antall blocker doors snur luftstrømmen som går i by-pass ducten 5,6/1. Dette bidrar til å bremse flyet og har størst effekt i stor hastighet. En liten Flapper del av Kruger Flap blir presset inn når reverseren går bak. Flyet er godkjent for landing uten bruk av Reverser og kan de-aktiviseres.

Oj her var det mange ukjente ord, men tror jeg forstår. Tusen takk. Sist jeg fløy samme retning spurte jeg piloten ang om de bremset med motorene og da fikk jeg beskjed om at de ikke gjorde det. Var mer økonomisk å bremse med dekkene tror jeg han sa.
 
Tusen takk for mange gode svar. Det er greit med et sted hvor man får svar på dumme spørsmål. Jeg innbilte meg at luken var åpen rett før landing men ut fra teksten har jeg nok rotet. Den var åpen i noen få sekunder bare.
 
Heisan Tornerose!

...Sist jeg fløy samme retning spurte jeg piloten ang om de bremset med motorene og da fikk jeg beskjed om at de ikke gjorde det. Var mer økonomisk å bremse med dekkene tror jeg han sa.

Det ser ut som du har faatt svar paa spoersmaalet ditt og Anders sin link gir deg flere forskjellige typer thrust reverser configurations.

Dette med piloten din sitt svar om at det er mere oekonomisk aa bremse med hjulene er nok ikke helt riktig, og jeg tror denne piloten burde ta en tur tilbake til skolebenken. Det er riktig at hjulbremsene gjoer mesteparten av den totale nedbremsingen, men reverse thrust har en stor effekt ved hoeyere hastighet, og sparer mye av levetiden paa bremsene. Den riktige nedbremsing prosedyren er aa aapne reverse thrust saa snart som mulig etter touchdown, og la den dynamiske effekten av den reverserte luften hjelpe aa bremse flyet ned. Du kan ogsaa oeke turtallet paa motoren med reverse thrust for aa oeke denne bremsekraften, og du hoerer ofte motoren ruse opp under roll-out. Er det en lang rullebane og god bremse-effekt holder det ofte med idle reverse. Naar hastigheten kommer ned til rundt 80 kts blir effekten av reverse thrust stadig mindre, og hjul bremsene gjoer mere og mere av jobben, og fra 60 kts og nedover er det minimal effekt i reverse thrust.

Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"...

Dag
 
Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"...

Dag

Begynner å bli noen år siden jeg drev med discing, CFM motorer nå og GE90 neste, men det er jo mest effektivt i stor hastighet. Revers på turboprop har også bra virkning :)
 
Heisan Tornerose!



Det ser ut som du har faatt svar paa spoersmaalet ditt og Anders sin link gir deg flere forskjellige typer thrust reverser configurations.

Dette med piloten din sitt svar om at det er mere oekonomisk aa bremse med hjulene er nok ikke helt riktig, og jeg tror denne piloten burde ta en tur tilbake til skolebenken. Det er riktig at hjulbremsene gjoer mesteparten av den totale nedbremsingen, men reverse thrust har en stor effekt ved hoeyere hastighet, og sparer mye av levetiden paa bremsene. Den riktige nedbremsing prosedyren er aa aapne reverse thrust saa snart som mulig etter touchdown, og la den dynamiske effekten av den reverserte luften hjelpe aa bremse flyet ned. Du kan ogsaa oeke turtallet paa motoren med reverse thrust for aa oeke denne bremsekraften, og du hoerer ofte motoren ruse opp under roll-out. Er det en lang rullebane og god bremse-effekt holder det ofte med idle reverse. Naar hastigheten kommer ned til rundt 80 kts blir effekten av reverse thrust stadig mindre, og hjul bremsene gjoer mere og mere av jobben, og fra 60 kts og nedover er det minimal effekt i reverse thrust.

Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"...

Dag

Takk, kan godt være jeg misforstod også altså. Eller at jeg stilte spørsmålet feil. Takk uansett for gode svar på noe jeg strengt tatt ikke burde føle behov for å vite. Syntes bare det var rart å se inn i et hull :wow:
 
Heisan CFM

Begynner å bli noen år siden jeg drev med discing, CFM motorer nå og GE90 neste, men det er jo mest effektivt i stor hastighet. Revers på turboprop har også bra virkning :)

Beklager jeg fikk ikke dette med meg at du har skiftet fly, men ja, revers paa turboprop er jo nesten som aa kaste ut et anker... ^_^

Takk, kan godt være jeg misforstod også altså. Eller at jeg stilte spørsmålet feil. Takk uansett for gode svar på noe jeg strengt tatt ikke burde føle behov for å vite. Syntes bare det var rart å se inn i et hull :wow:

Hei igjen Tornerose!

Det er nok mulig det, men det er nok en del sysning plandt pilotkorpset ogsaa, og jeg har hoert mange meninger om hva som er best. Vi opererer B737-900ER til plasser som Denver, og paa varme sommerdager med hoey density altitude gaar det ganske fort over bakken ved touchdown. Denne bevegelsesenergien skal overfoeres til varme i bremsene, og da er det greit aa hjelpe paa med reverse thrust der de er effective... selv med karbon bremser.

Dag
 
Heisan CFM

Beklager jeg fikk ikke dette med meg at du har skiftet fly, men ja, revers paa turboprop er jo nesten som aa kaste ut et anker... ^_^

Ja, det har gått litt inflasjonen i type ratinger i det siste. 5,5 år på første type, så 3 år på neste nå 2 år. Fortsetter det slik blir det kun ett år på den nye typen :colgate:

Var veldig glad for revers på Dashen engang vi fikk aqua planing. Gikk heldigvis problemfritt med retningskontrollen.
 
Back
Top