Heisan Tornerose!
Det ser ut som du har faatt svar paa spoersmaalet ditt og Anders sin link gir deg flere forskjellige typer thrust reverser configurations.
Dette med piloten din sitt svar om at det er mere oekonomisk aa bremse med hjulene er nok ikke helt riktig, og jeg tror denne piloten burde ta en tur tilbake til skolebenken. Det er riktig at hjulbremsene gjoer mesteparten av den totale nedbremsingen, men reverse thrust har en stor effekt ved hoeyere hastighet, og sparer mye av levetiden paa bremsene. Den riktige nedbremsing prosedyren er aa aapne reverse thrust saa snart som mulig etter touchdown, og la den dynamiske effekten av den reverserte luften hjelpe aa bremse flyet ned. Du kan ogsaa oeke turtallet paa motoren med reverse thrust for aa oeke denne bremsekraften, og du hoerer ofte motoren ruse opp under roll-out. Er det en lang rullebane og god bremse-effekt holder det ofte med idle reverse. Naar hastigheten kommer ned til rundt 80 kts blir effekten av reverse thrust stadig mindre, og hjul bremsene gjoer mere og mere av jobben, og fra 60 kts og nedover er det minimal effekt i reverse thrust.
Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"...
Dag