Hvorfor priser SAS seg ut?

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
Jeg har i dag kjøpt en reise GVA-AES for 1 voksen og 2 barn. Jeg reiser den 20. februar, og sas.no tilbyr meg tre alternativer (med lik pris), alle med ruting om CPH og OSL. Prisen i Economy er 6414 for hele reisefølget.

På Wideroe.no er det bedre utvalg, men mange av alternativene har svært lang reisetid, typisk med en overnatting underveis. Den rimeligste forbindelsen som får meg frem samme dag koster 3784 for reisefølget, med avgang 0740, flybytte i ZRH og CPH, ankomst AES klokka 1425. Denne reisen tilbys ikke i det hele tatt på sas.no, antagelig fordi den første strekninger er på LX.

Men så sjekker jeg på finn.no/reise, og der får jeg via supersaver.no tilbud om en reise som er rimeligere enn alle disse og som passer meg bedre enn morraflighten Widerøe tilbyr: SK fra GEN til ARN klokka 12:40, deretter SK videre til OSL og AES med ankomst 20:05. Prisen? 3157 kroner, inklusive reisebyråets kredittkortavgift.

Denne reisen tilbys ikke i det hele tatt på sas.no, og wideroe.no skal ha 6387 kroner for den samme reisen.

Billetten ble kjøpt hos gotogate.no, og jeg er fornøyd. Men hvorfor i huleste skal SAS-konsernet ha dobbelt så mye for billetten som det et frittstående reisebyrå tar?

Ikke vondt ment til forumet, men jeg kjøper aldri biletter på widerøe eller sas sine sider. Har spart en del lapper på å sjekke med momondo&co!

Jeg har i dag kjøpt en reise GVA-AES for 1 voksen og 2 barn. Jeg reiser den 20. februar, og sas.no tilbyr meg tre alternativer (med lik pris), alle med ruting om CPH og OSL. Prisen i Economy er 6414 for hele reisefølget.

På Wideroe.no er det bedre utvalg, men mange av alternativene har svært lang reisetid, typisk med en overnatting underveis. Den rimeligste forbindelsen som får meg frem samme dag koster 3784 for reisefølget, med avgang 0740, flybytte i ZRH og CPH, ankomst AES klokka 1425. Denne reisen tilbys ikke i det hele tatt på sas.no, antagelig fordi den første strekninger er på LX.

Men så sjekker jeg på finn.no/reise, og der får jeg via supersaver.no tilbud om en reise som er rimeligere enn alle disse og som passer meg bedre enn morraflighten Widerøe tilbyr: SK fra GEN til ARN klokka 12:40, deretter SK videre til OSL og AES med ankomst 20:05. Prisen? 3157 kroner, inklusive reisebyråets kredittkortavgift.

Denne reisen tilbys ikke i det hele tatt på sas.no, og wideroe.no skal ha 6387 kroner for den samme reisen.

Billetten ble kjøpt hos gotogate.no, og jeg er fornøyd. Men hvorfor i huleste skal SAS-konsernet ha dobbelt så mye for billetten som det et frittstående reisebyrå tar?

Husk at du har 24 timer angreret hos SAS da. Du Kan fortsatt spare :)

Dette er noe jeg har lurt på så vel = D

Noen ganger flybilletter søkemotorer finne billetter på disse virtuelle reisebyråer (GotoGate, TravelPartner, expedia, etc) som involverer forbindelser innenfor samme flygruppe (for eksempel Star Alliance), men som ikke er tilgjengelig i noen av flyselskapets nettsider. Dette synes å skje spesielt når der er en forbindelse til en by som ikke er en internasjonal hub.

I slike tilfeller kjøper den virtuelle reisebyrå hver billetter uavhengig, setter dem sammen og videreselge dem? Eller bruker de en mer avansert booking system som la dem å bestille slike tilkoblinger?

Viktigere enn det, hvis noe skjer og forbindelsen ble brutt, er flyselskapene som er ansvarlige for ny planlegging passasjeren i et annet fly eller trenger han å snakke med reisebyrå og prøve å sortere det ut? Er det noen regulering for de tilfellene eller de avhenger det på små bokstaver skjult tekst som beskriver avtalene om kjøps?

Du må alltid lese liten tekst - uansett. Men generelt så vil en sammenhengende reise være gjennomgående. Men det finnes ganske mange kombinasjoner, og jo mer avansert søkemotorene blir, jo fler finner de. Men hvert søk koster en ganske god del penger, så det er et regnestykke som man må se kost/nytte på.

Dette er noe jeg har lurt på så vel = D
Viktigere enn det, hvis noe skjer og forbindelsen ble brutt, er flyselskapene som er ansvarlige for ny planlegging passasjeren i et annet fly eller trenger han å snakke med reisebyrå og prøve å sortere det ut? Er det noen regulering for de tilfellene eller de avhenger det på små bokstaver skjult tekst som beskriver avtalene om kjøps?

Det er ingen spesielle vilkår med små bokstaver i min booking, billetten er utstedt på SK-billettnr, SK flyr alle segmentene og det er grei omstigningstid (1:25 på både OSL og ARN). Jeg kan ikke forstå annet enn at SK må rydde opp dersom det skulle bli en tapt forbindelse.

Men dette er (selvsagt) en ikke-fleksibel billett uten mulighet for endringer fra min side. Bookingklassen er O.

Last edited:
Overskriften din er jo litt misvisende, da du til syvende og sist fikk en SAS billett til en god pris.

At SAS sine nettsider har mangler og ofte kommer opp med rare resultater er en relativt kjent sak, dessverre.

Overskriften din er jo litt misvisende, da du til syvende og sist fikk en SAS billett til en god pris.

At SAS sine nettsider har mangler og ofte kommer opp med rare resultater er en relativt kjent sak, dessverre.

Jeg har problemer med å forstå hvorfor hverken sas.no eller wideroe.no klarer å tilby sine egne billetter til priser som klarer konkurrere med hva eksterne aktører kan. Innenlands er prisene stort sett de samme, men på utenlandsbilletter er det ofte vesentlig rimeligere å benytte andre salgskanaler en SAS-konsernets egne.

Dette er vel pga reisebyråer kjøper opp seter som de selger videre. Har selv spart mye på å kjøpe via finn.no/reise. Noen ganger har billeten vært fullflex ene veien.

Dette er vel pga reisebyråer kjøper opp seter som de selger videre. Har selv spart mye på å kjøpe via finn.no/reise. Noen ganger har billeten vært fullflex ene veien.

Så vidt jeg vet er det veldig få reisebyrå som forhåndskjøper billetter.

Hvis det er stor forskjell er sannsynligvis grunnen at SAS IT ikke klarer/vil forstå egne fare-regler til kundens beste. Er det små forskjeller er grunnen at reisebyråene sponser noen tiere for sjansen til selge deg forsikring eller hotell. Noe de strengt ikke har lov til i avtalen med flyselskapene.

Back