Seat24.no vesentlig billigere enn SAS.no og Wideroe.no(!)

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
Jeg reiser mest innenlands. Skal jeg reise med SAS bestiller jeg nesten alltid med wideroe.no, siden jeg synes layout på nettside og reisedokumenter er penere enn hva sas.no selv byr på. Ofte ligger de dessuten marginalt lavere i pris, særlig på litt komplekse reiseruter. Muilghet til å booke UM på web teller også positivt.

Men idag skulle jeg bestille julebilletter for hele familien (5 stk tur/retur EVE-AES). Dette kom på rundt 13000 samlet hos både SAS og Widerøe. Bestilte hos wideroe.no og var sånn passe fornøyd, prisene var noen tusen lavere for et par uker siden.

Gikk deretter inn på finn.no's søkesider, der får jeg en pris på identisk reise som var mer enn 2500 lavere ved bestilling på seat24.no...

Sorry wideroe.no, men da ble det å benytte 24-timers angreretten... De eneste ulempene med å booke hos Seat24 er at bookingen går i Sabre og ikke i Amadeus (slik at jeg måtte bruke en annen rutine enn vanlig for å få bookingen inn i kalenderprogrammet mitt), og at Seat24 legger til et kredittkortgebyr på 79 kroner per reisefølge (kan unngås dersom man har nettbank som tilbyr BankAxess, hvilket jeg ikke har).

Du ordlegger deg i emnets tittel som om seat24 er billigere ved veldig mange anlednnger, mens du i selve teksten beskriver et engangstilfelle. Har du gjort noen flere forsøk og satt opp en statistisk sammenlikning som bekrefter din insinuering i overskriften? Og hvor stor forskjell det utgjør, inkludert gebyrer? Eller baserer du alt på dette ene tilfellet? 79 * 5 er ca 400, dvs at du netto sparte 2100kr.

Du ordlegger deg i emnets tittel som om seat24 er billigere ved veldig mange anlednnger, mens du i selve teksten beskriver et engangstilfelle. Har du gjort noen flere forsøk og satt opp en statistisk sammenlikning som bekrefter din insinuering i overskriften? Og hvor stor forskjell det utgjør, inkludert gebyrer? Eller baserer du alt på dette ene tilfellet? 79 * 5 er ca 400, dvs at du netto sparte 2100kr.

Kortgebyret er per reisefølge, ikke per passasjer. Og det kan unngås dersom man har en bank som støtter BankAxess (de fleste større norske banker gjør dette, men ikke Skandiabanken).

Siden det delvis ble benyttet bonusbilletter hos SAS bestilte jeg i to bookinger. På den ene reisedagen var seat24.no's pris drøyt 2000 under SAS/Widerøe sin, på den andre var de knapt 450 kroner rimeligere. Tallene er netto, altså etter kredittkortgebyret.

Jeg mener ikke at seat24 nødvendigvis er rimeligere ved enhver anledning, men mitt inntrykk av at det alltid er biligst å kjøpe SK-billetter direkte fra SAS-konsernet har fått seg et skudd for baugen. Fra nå av kommer jeg til å bruke finn.no for å se hva reisbyråene tilbyr, i stedet for å stole blindt på at SK/WF "selvfølgelig" er billigst.

Jeg antar at SAS av en eller annen grunn tilbyr ulike priser i ulike bookingsystemer, og at det er forsinkelser i koordineringen mellom disse som kan gi utslag.

Last edited:
Moralen er vel at det kan være lurt å shoppe pris litt rundt om, også på norsk innenriks.

Det vil også kunne være noen kroner - tilsynelatende - å spare på å kjøpe hos OTA (online travel agents) fremfor SAS/Widerøe ettersom SK/WF er pålagt å ta et "servicegebyr" på 30 kroner per booking, noe OTA'ene ikke trenger, og ofte velger de å vise prisene (særlig hos Finn etc) uten gebyr - at en del velger å ta kredittkortgebyr og annet senere i dialogen er en annen sak...

Back