Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

AN0510

ScanFlyer Blue
Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

A320 blir mer og mer populært både i Europa, Amerika og Asia. I Europa er det vel nå kun noen få operatører av 737, A320 er den dominerende flytypen når det gjelder narrowbodies.
Til og med i USA er tradisjonelt lojale Boeing-operatører som American og Delta i ferd med å skaffe seg betydelige Airbus-flåter.
Hvorfor er både SAS (i Norge) og DY fortsatt så lojale overfor Boeing og 737?
Hva er det som gjør at nesten alle de store europeiske nettverksselskapene har gått fra 737 til A320 de siste 20 årene, mens ingen norske selskaper har gjort det samme?
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Norwegians A320neo kommer mest sansynlig ikke til å fly ut av en base i Norge, disse flyene blir nok satt ut i en av Norwegians enda ikke oppstartede base i Europa eller i en annen verdensdel...med mindere disse blir leaset bort...

Enn så lenge er det A320 bestilt av ett norsk flyselskap.
 
Last edited:
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Syns Airbus lager "penere" fly enn Boeing når man sammenligner 737- og 320-serien, men det er bare min personlige mening. Jeg regner med at selskapene velger flytype ut ifra hvilken produsent som gir de best deal og ut i fra hva de trenger bruksmessig fra en flytype. De siste årene har Boeing levert best for selskapene i Norge. I tillegg er det bedre med en enhetsflåte slik at kostnadene kan holdes lave (vil jeg tro). Det som kan bli interessant er hva som skjer når SAS skal bytte ut 737'ene i Norge og Sverige om en del år. Virker pr nå som SAS har et meget godt forhold til Airbus med tanke på nye 320 i Danmark og fornyelse av langdistanseflåten.
 
Last edited:
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Disse skal vel opereres av SAS DK.

Siste info er vel at de skal introduseres i Sverige først slik det ser ut for øyeblikket. Dette er hvertfall vi SAS ansatte fikk beskjed om i en mail noen uker tilbake.
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Jeg føler kanskje at ordene "enhetsflåte" og "SAS" ikke passer i samme setning...:lol:

Hehe, er forsåvidt enig, men de har nå kun 737 i norsk og svensk produskjon, det er da noe? :)
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Hvorfor tror mange at DY's A320 maskiner ikke kommer til å ha base i Norge? Har de antydet noe slikt selv?
Jeg hadde veldig gjerne sett at DY brukte dem utfra Norge. Da hadde kanskje til og med jeg fløyet DY.
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Hvorfor tror mange at DY's A320 maskiner ikke kommer til å ha base i Norge? Har de antydet noe slikt selv?
Jeg hadde veldig gjerne sett at DY brukte dem utfra Norge. Da hadde kanskje til og med jeg fløyet DY.

A320 med 180 seter... Kan stå over det.
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Hvorfor tror mange at DY's A320 maskiner ikke kommer til å ha base i Norge? Har de antydet noe slikt selv?
Jeg hadde veldig gjerne sett at DY brukte dem utfra Norge. Da hadde kanskje til og med jeg fløyet DY.

Mest sannsynlig vil det ikke bli plass til dem her, det er langt enklere å rekruttere crew til flytypen lenger sør i Europa, og de har etter hva jeg har skjønt dårligere performance på vinterføre i Nord-Norge. Jeg ville i hvert fall blitt overrasket om de ble å se stasjonert her i Norge, selv om ingenting selvsagt er umulig.
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Hvorfor skulle ikke SAS ta leverans av sine A320 omgjort til like mange A321 og la disse installeres som H21QR ? da ville SAS skape en sensasjonell marketing-fulltreffer og ta innersvingen pä mange av sine konkurrenter ! Og reisende ville fly SAS for ä oppleve noe virkelig nytt, 10-12 är för Boeing finner frem til noe ä reagere med ...
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

de har etter hva jeg har skjønt dårligere performance på vinterføre i Nord-Norge. Jeg ville i hvert fall blitt overrasket om de ble å se stasjonert her i Norge, selv om ingenting selvsagt er umulig.
Har du noen kilde på det? Har aldri hørt at de skulle ha dårligere performance på vinterføre. AY bruker sine på finsk innenriks, det samme gjør f.eks Aeroflot på det som antagelig er verdens tøffeste vinterføre.
I USA har jo US, AA og UA flust av A320, og vinterføre er jo ikke akkurat ukjent der heller.
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Dr. Johnsen mumlet noen stygge ord ved en anledning angående A320 og vinterops .. ;)
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Har du noen kilde på det? Har aldri hørt at de skulle ha dårligere performance på vinterføre. AY bruker sine på finsk innenriks, det samme gjør f.eks Aeroflot på det som antagelig er verdens tøffeste vinterføre.

Antar det ikke er kuldegrader og snø det er snakk om, men heller ytelse ifht. banelengder m.v. Det er jo forskjell på vinterops på 3 km bane uten hinder og kortere baner med hinder o.l. Alta er vel problematisk med en full 737-800 i dag hvis føret er dårlig og vinden er feil?
 
Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Antar det ikke er kuldegrader og snø det er snakk om, men heller ytelse ifht. banelengder m.v. Det er jo forskjell på vinterops på 3 km bane uten hinder og kortere baner med hinder o.l. Alta er vel problematisk med en full 737-800 i dag hvis føret er dårlig og vinden er feil?
Men A320 anløper jo de fleste flyplasser i Norge allerede. Charterselskaper og andre. Jeg har vanskelig for å tro at det å operere A320 på norske flyplasser skulle være et stort problem. På noen flyplasser, med kort rullebane kanskje, men trenger en A320 lenger rullebane enn f.eks en 738?
 
Back
Top