Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Re: Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?

Men A320 anløper jo de fleste flyplasser i Norge allerede. Charterselskaper og andre. Jeg har vanskelig for å tro at det å operere A320 på norske flyplasser skulle være et stort problem. På noen flyplasser, med kort rullebane kanskje, men trenger en A320 lenger rullebane enn f.eks en 738?

Du må gjerne ha vanskelig for å tro det. Mange som kjenner til vinterops og problemer med performance er uenige med deg.

Har du noen kilde på det? Har aldri hørt at de skulle ha dårligere performance på vinterføre. AY bruker sine på finsk innenriks, det samme gjør f.eks Aeroflot på det som antagelig er verdens tøffeste vinterføre.
I USA har jo US, AA og UA flust av A320, og vinterføre er jo ikke akkurat ukjent der heller.

Kilder er vel vanskelige å oppgi da det hverken er offisiell info eller at jeg nødvendigvis har navnet hvilken av folka våre som gjorde beregningen, men performance-gutta i mitt eget selskap, altså selskapet som har gått til innkjøp av 100 stk A320, har hintet frempå at den har dårligere performance / payload på vinterføre i Nord-Norge enn B737. Og det er det det er snakk om her. Mulig de har kalde vintere i Sibir, men vi har kalde / våte / glatte vintere, dævelsk høye fjell og korte rullebaner. Nord-Norge på vinteren er antagelig verdens mest krevende område å operere i.

Mye man skal lese før øynene detter ut.. lol

Last edited:

Mye man skal lese før øynene detter ut.. lol
Kan du utdype med noen fakta sien du tydelig vis er tvilende til en eller annen påstand lenger opp?

Kan du utdype med noen fakta sien du tydelig vis er tvilende til en eller annen påstand lenger opp?
Det var vel et par poster med svært skråsikre, men akk så udokumterte påstander som fremkalte et lite skrått smil.

Beklager at jeg ikke kunne skaffe en skriftlig og notarisert erklæring ... Hva forventer du egentlig?

Last edited:

Det var vel et par poster med svært skråsikre, men akk så udokumterte påstander som fremkalte et lite skrått smil.
Kanskje utdype hva du evt. mener er feil her? At en flytype kan ha ytelser som ikke er optimalt på korte baner med dårlig føre er vel neppe en overraskelse?

Jag undrar om det kommer gälla även för 737-8/9 MAX jämfört med A320/A321 NEO?

Enligt min vän på BLX förväntar man sig att 737MAX kommer ha sämre runway performance jämfört med dagens 737-800.
Utan att veta så tror jag att 737-9MAX kommer få märkbart sämre runway performance jämfört med A321NEO.

Utvecklingen av A320CEO har ju gått framåt sedan DY köpte 737-800.
Nu har ju A320 familjen Sharklets som både förbättrar runway performance, stigförmåga och minskar fuelburn och det i sig ger även längre range.

Og du tror Boeings utvikling står stille ..?

Den är åtminstånne mer kostsam och resurskrävande när det gäller att utveckla 737 MAX jämfört med att utveckla A320NEO.
Airbus A320 familjen har en fördel av att vara en 20 år nyare konstruktion nu när NEO familjen utvecklas.

Back