Hvorfor ikke fuld retur catering til LHR?

Guest

ScanFlyer Gold
Er lige landet i CPH med SK504 fra LHR.
Det undrer mig saare, at man ikke medbringer fuld returcatering fra CPH til LHR, naar nu Gate-gourmet strejker. Specielt naar jeg kunne forstaa paa groundstaff, at det goermen fra S og N.
Man havde drinks og tapas og is med - men en "rigtig" madbakke havde man ikke taget med.
Hvorfor i alverden tager man ikke fuld catering med fra CPH, saa man ikke er afhaengige af en flok strejkende englaendere. Det kan jo ikke vaere et pladsproblem, for paa cahrterflights med samme flytype (MD90) har man jo ofte catering med til baade ud og hjem til alle.
 
Som tidligere ansat i charterbranchen og med bl.a. flyvninger som arbejdeområde kan jeg sige at du har helt ret. De fleste charterfly går ud fra Danmark eller de øvrige skandinaviske lande med catering til hjemturen. Dog er det de senere år blevet mere og mere normalt at de store charterflyselskaber Novair, MyTravel osv på de destinationer hvor de flyver ofte til/fra fx Mallorca og Tenerife får catering ude til hjemturen. Catering er ofte billigere at købe i fx Spanien, men der skal en vis mængde til (en del flyvninger om ugen) får det er lønsomt. Men hvis mængden ikke på den enkelte destination er der, er det forsat billigst at tage cateringen med hjemmefra da mængderabatten så gør den ellers dyre skandinaviske catering billigst.

Men tilbage til dit spørgsmål. Hvorfor tager SAS ikke catering med hjemmefra på LHR flyvninger iøjeblikket under strejken. Her tror jeg ikke det er fordi SAS er dumme eller ikke har tænkt over dette. Jeg tror det har med pladsproblemer at gøre. Men så vil nogle straks sige "jamen hvorfor er der så plads på charterflyene". Det er der sådan set heller ikke. Cateringen til hjemturen (madbakkerne) opbevares på udturen i cargo og byttes så under turnaround med de vogne fra kabinen hvor maden til udrejsen var. Det kræver altså "up lift" af handlings personalet. Her er det jeg tror at problemet opstår. Du får simpelhen ikke handling personalet til at lave "up lift" på medbragt mad som kun er medbragt for at undgå den strejke der er igang. Det vil blive anset som "skruebrækker" arbejde, og handling personalet vil derfor nægte. Det tror jeg (og er jeg ret sikker på) er årsagen.

Derimod er det sjældent at drikkevarer til hjemturen også fragtes i cargo, det er der som ofte plads til i kabinen til begge veje. Det er sikkert også derfor at du har oplevet at SAS forsat havde drikkevarer selvom de ikke havde mad (udover Tapas som de så nok lige netop havde fundet plads til).
 
SAS är väl inte berörda av strejken? SAS använder väl LSG Sky Chefs.

Vad var det de inte hade med ombord? Numera är det ju tapas etc i ekonomiklass på danska plan enligt deras nya meny...
 
Originally posted by paer
SAS är väl inte berörda av strejken? SAS använder väl LSG Sky Chefs.

Vad var det de inte hade med ombord? Numera är det ju tapas etc i ekonomiklass på danska plan enligt deras nya meny...
Det var på c-klasse idag! men det var også alt "salgsmaden" på economy der manglede.

Det der undrede mig mest var at de til syneladende ikke havde problemer på flyene til N og S efter havd checkinfolket sagde.
 
Back
Top