Hvorfor heter Bergen/Flesland BGO og andre IATA og ICAO koder?

For de som henger seg opp i de to siste bokstavene, så siktet jeg mest til de to første når det kommer til ICAO sine flyplasskoder. F.eks. er det K først er det USA, er det UU er det Russland og landende rundt, er det Z er det øst i Asia, er det E er det nord-vest i Europa. Videre sier neste bokstav land, f.eks. EN for Norge, ES for Sverige, EK for Danmark, EG for Storbritannia. De to siste bokstavene skal enkelt og greit gjøre flyplasskoden unik, samt være knyttet til stedet.

Nå aner ikke jeg hva denne standarden er, men er mye rart i Norge iallfall.

ENZV
ENCN
ENTC

Sånn rent bortsett fra EN da. Men det var kanskje dette du mente med standard.
ENSV er alt tatt av kontrollområdet over ENZV, ENKR er alt tatt av Kirkenes, ENTO er alt tatt for Torp.

Det er klart at ICAO-kodene kan utledes geografisk i større grad enn IATA sine, men å knytte de til en spesiell flyplass krever fortsatt "pugge-kunnskap".

Freidig tatt fra Wikimedia Commons.

Blir jo akkurat et samme som registrerings nummer på fly hvor USA har N, mens Norge har LN

Det er klart at ICAO-kodene kan utledes geografisk i større grad enn IATA sine, men å knytte de til en spesiell flyplass krever fortsatt "pugge-kunnskap".
Stryk "kan". De er baserte på geografi. :p Forstår ikke helt hvordan behov for "pugge-kunnskap" kan være et "men" - det er umulig å ha en kode hvor kunnskap ikke kreves for å forstå den.

Blir jo akkurat et samme som registrerings nummer på fly hvor USA har N, mens Norge har LN
Nja, ikke helt. Det er mye lettere å peke ut hvor i verden en flyplass ligger enn hvor et fly kommer fra, basert på oppbyggingen til kodene. Den første "grovsorterer", og den andre viser mer nøyaktig hvilket land. Noe lignende har du ikke på registreringene til fly.

F.eks:
Norge: ENxx og LNxxx
Danmark: EKxx og OYxxx
Sverige: ESxx og SExxx
Nederland:EHxx og H-Nxxx

Last edited:
Forstår ikke helt hvordan behov for "pugge-kunnskap" kan være et "men" - det er umulig å ha en kode hvor kunnskap ikke kreves for å forstå den.

Du kan ikke lese ut av koden f.eks. hvor i Norge en flyplass er, det er poenget mitt. Oppgir man f.eks. 60,20278N 11,08389E så får man en nøyaktig posisjon.

Og nå har E24 også interessert seg for emnet .. men SØR ... ???? :lol:

http://e24.no/privat/tre-bokstaver-mange-rare-historier-dette-betyr-flyplasskodene/23426049

Haha ja, leste denne nettopp selv. Ingen forklaring tydeligvis:
Hva med Bergen?
Nettstedet Airport Codes åpner for at folk kan legge til og bidra med egne forklaringer på koder.

Kanskje er det noen som kan finne ut hvor den mystiske «O»-en i slutten av koden BGO for Bergen lufthavn Flesland kommer fra?

E24 ringte til lufthavnsjef Aslak Sverdrup for å finne svar. Først forteller han at han ikke aner hvor O-en kommer fra, og ber om å ringe opp igjen. Fem minutter er han på tråden igjen:

– Da snakket jeg med folk som har vært her i veldig mange år. De sier BGO er en kode som ble tildelt fra IATA, men de vet ikke hvor O-en kommer fra.

Skulle trodd journalisten hadde lest denne tråden :)

Back