Hvorfor heter Bergen/Flesland BGO og andre IATA og ICAO koder?

Re: Hvorfor BGO

Hvorfor er Andenes ANX?
Hvorfor er Berlin Tegel TXL?
Hvorfor er Alta ALF?
Hvorfor er Torp TRF?

Tror det handler om at 'alt det andre er tatt' eller har høyere prioritet.
F.eks. BER=Berlin etc...
 
Re: Hvorfor BGO

Alkternativer kan vær :
-Oh fuck, Get me out!
-Oh, we're out of Ringnes
-Odd? No, they are way better then this...
 
Re: Hvorfor heter Bergen/Fleskand BGO?

Ref Bergern, tro O'en heller står for "Oh yes, no Ringnes" i og med det ølet smaker hoggorm... :)
 
Re: Hvorfor heter Bergen/Fleskand BGO?

Den som vet får legge det inn på http://airportcod.es/. ;) (Den ligger ikke der fra før)

Dette er forresten enda en grunn til at ICAO-flyplasskoder er bedre - de har standardisert oppbygging som grunn. :p
 
Last edited:
Hvorfor heter Bergen/Fleskand BGO?

Den som vet får legge det inn på http://airportcod.es/. ;) (Den ligger ikke der fra før)

Dette er forresten enda en grunn til at ICAO-flyplasskoder er bedre - de har standardisert oppbygging som grunn. :p


Nå aner ikke jeg hva denne standarden er, men er mye rart i Norge iallfall.

ENZV
ENCN
ENTC

Sånn rent bortsett fra EN da. Men det var kanskje dette du mente med standard.
 
Re: Hvorfor heter Bergen/Fleskand BGO?

Og i USA har de vel bare slengt en "K" foran IATA-koden
 
Re: Hvorfor heter Bergen/Fleskand BGO?

En del interessant på den site, som at man har hevet inn en "X" en del steder når det har passet, og at US Navy har grabbet alle koder som starter på "N"

Du har vel hørt om Ztavanger ? :)
Og TromCø :p
 
Re: Hvorfor heter Bergen/Fleskand BGO?

Som for eksempel at Sola har ENZV og Kjevik ENCN...? :D

ENSV er Stavanger kontrollsone(eller det som var stavanger) ZV er en logisk erstatter.

ENKR og ENKJ er tatt av andre flyplasser, så da måtte man vel være kreative på Kjevik.
 
Re: Hvorfor heter Bergen/Fleskand BGO?

Og i USA har de vel bare slengt en "K" foran IATA-koden

Eller P om det er vestafor, eller så har de S koder sønnafor. :cool: USA har for øvrig i tillegg egne FAA koder, selv om de fleste matcher IATA sine, så er det også mange som er egne. Det er stort sett disse som ICAO kodene er utledet fra.
 
Re: Hvorfor heter Bergen/Flesland BGO?

Da kan dere forklare logikken for EGLL og EGCC
 
Re: Hvorfor heter Bergen/Flesland BGO?

I Storbritannia og Sverige har historisk tredje bokstav vært brukt i serier for regioner eller miltære flyplasser. Med en del unntak. Og nesten uten tilknytning til navnet på stedet.
 
Og i Storbritannia har samtlige større flyplasser en RAF eller RNAS bakgrunn unntatt London City da.
 
Konklusjonen er vel at det ikke finnes noen internasjonal standard for de to siste bokstaver. :)
De nasjonale luftfartsmyndigheter kan foreslå betegnelse, som godkjennes av ICAO.
Noen prøver å knytte det til stedsnavnet, andre til regoner, lufttrafikktjenesen eller militære formål.

Tidligere Sovjet brukte så vidt jeg husker andre bokstav til regioner.
Etter at deler ble til nye nasjoner, og noen byer fikk nye navn,så ble dette systemet nødvendigvis forandret.
 
Flyplass kodene, når de ble etablert måtte også sjekkes ut mot navigasjonsfyr i området for ikke bli for like,,,for eks SOL nav ID på Sola (VOR/DME ) Med flyplass ID ENZV minsker risiko.

Nav fyr skal identifiseres med å lytte på morse signalet for fyret under IFR flyging.

Dette gjelder forsåvidt også for flighnr ,,Scandinavian 1262. , speedbird 1262, hører du kun siste del på radio uten å dobbelsjekke om klareringen gjaldt "ditt fly" kan det fort gå galt !
Derfor ungås det,mest mulig å ha tilnærmet like callsign/nummer i lufta i samme tidsrom.
 
Last edited:
Back
Top