Hvorfor har man ikke samme legge-bakover løsning på fly som tog?

Hvorfor har man ikke samme legge-bakover løsning på fly som tog?

Hei ofte irriterer jeg meg over folk som legger setet i fanget mitt. Hvorfor kan man ikke ha samme løsning som nå begynner å bli vanlig på tog?

I stedet for at ryggen lenes bakover så trekkes sitteputa fremover slik at ryggen legger seg nedover uten at det blir dårligere plass til den bak.

Re: Hvorfor har man ikke samme legge-bakover løsning på fly som tog?

Det finnes. Setene vi hadde i 737'ene til ATA var slik. Ryggen gikk dog littegrann bakover.

Cathay forsøkte seg vel på noe slikt, uten at det var noe stor suksess

Det er vel litt større pitch på tog

Det er vel de som kalles for fixed Shell. Som vil si at du kun sauser av ding egen plass. Ofte vil toppen av ryggen gå litt bakover, men ikke i like stor grad som det er vanlig nå.

Problemer er jo at du spiser mye mer av den begrensede benplass når du har like seter. Det gjør man jo ikke med konvensjonelle seter. Men man spiser av holdeplassen til de bak seg.

Derfor er det nok ikke så populært med slike seter når benplass allerede er så begrenset.

Det er vel de som kalles for fixed Shell. Som vil si at du kun sauser av ding egen plass. Ofte vil toppen av ryggen gå litt bakover, men ikke i like stor grad som det er vanlig nå.

Problemer er jo at du spiser mye mer av den begrensede benplass når du har like seter. Det gjør man jo ikke med konvensjonelle seter. Men man spiser av holdeplassen til de bak seg.

Derfor er det nok ikke så populært med slike seter når benplass allerede er så begrenset.

Ser den, men samtidig så er det da et valg hvor du selv må avveie hva du synes er viktigst, da det har sine ulemper for deg selv å lene deg bakover. Mens slik det er i dag er det personen bak deg som må ta ulempene.

Samtidig så vil jo heller ikke knærne være så spisse lenger med togvarianten slik at det problemet blir faktisk mindre. Plass til føttene under stolen er det da vitterlig alltid uansett.

Cathay forsøkte seg vel på noe slikt, uten at det var noe stor suksess

Hvorfor ikke?

Har prøvd nevnte seter på en tur med CX 747, og syns det var ganske genialt (selv om selve setet i seg selv ikke var spesielt behagelig). Nå har riktignok CX massevis av beinplass å ta av :)

Hvilke tog har NSB denne løsningen på forresten?

Hei ofte irriterer jeg meg over folk som legger setet i fanget mitt. Hvorfor kan man ikke ha samme løsning som nå begynner å bli vanlig på tog?

De har da det, du finner det ofte i Business og First ;)

"Hvilke tog har NSB denne løsningen på forresten? "

Trønderbanen ! :)

De nyoppussede regionvognene og signaturtogene har denne løsningen også.

Men jeg er i utgangspunktet veldig enig i at man bør stjele av sin egen plass om man vil ta setet bakover. Det er en fordømt uting.

Hadde vært kjekt med flere slike seter. Er ca.193cm på strømpelesten og med en pitch på 31" er det ikke mer plass igjen og det går kun på kortere turer. 32" gjør saken overlevbar over dammen men det gjør fremdeles &%#%$ vondt i knærne når personen på 160cm foran kaster setet bakover... Ofrer heller min egen mulighet til å legge setet ned!

Tyngre løsning, kanskje? Vekt betyr alt, om det så bare dreier seg om noen få grams forskjell på de mekaniske delene.

TVekt betyr alt, om det så bare dreier seg om noen få grams forskjell på de mekaniske delene.

Ikke alt, sikkerhet m.v. teller også. De skal tåle mye (12G?) I tillegg må antagelig setene kunne vippes fremover ved behov?

"Hvilke tog har NSB denne løsningen på forresten? "

Trønderbanen ! :)

Du tenker på 92serien/lokaltoget?
Der går ryggen bakover samtidig som setet går fremover....

Hadde vært kjekt med flere slike seter. Er ca.193cm på strømpelesten og med en pitch på 31" er det ikke mer plass igjen og det går kun på kortere turer. 32" gjør saken overlevbar over dammen men det gjør fremdeles &%#%$ vondt i knærne når personen på 160cm foran kaster setet bakover... Ofrer heller min egen mulighet til å legge setet ned!
Du får meg til å tenke på en AF flight jeg hadde fra BOG til CDG noen år tilbake med en A343. Jeg fikk kun plass i Y og fant plassen der unormalt trang. Da jeg så skjønte at herremannen i setet foran ville ha setet bakover rett etter take off og før det var "lov" tenkte jeg mottrekk med en gang. Det ble starten på en statisk ikke verbal "krig" de neste 10-11 timene. Jeg satt simpelten med knærne litt opp og forhindret han å legge setet bakover mens han presset så hardt han kunne ganske lenge og i ujevne rykk og napp.

Jeg satt simpelten med knærne litt opp og forhindret han å legge setet bakover mens han presset så hardt han kunne ganske lenge og i ujevne rykk og napp.

Her snakker vi "in-flight entertainment"! :D

Back