Hvorfor flyr ikke Ryanair på andre Avinor-flyplasser enn Haugesund?

Tarzan

ScanFlyer Silver

Lurte på dette.

Hvorfor bruker ikke flyselskapet Ryanair flere av Avinor`s Lufthavner i Norge???
Di bruker jo Haugesund Lufthavn Karmøy til noen reisemål.
Er det fordi Ryanair ikke vil betale den avgiften Avinor krever???

Re: Ryanair

Det stemmer nok det.
De har tidligere sagt at de gjerne flyr på flere destinasjoner i Norge men det er for dyrt.
Haugesund er vel unntaket og det kommer av at næringslivet i området har vært med på et spleiselag for å få Ryanair dit.

OK.

Ja man har hørt så mye om Ryanair i media osv.
Men er di så ille å reise med som folk mener og sier???

Det spørs nok hva du er vant til..
Har flydd Ryan par ganger og det jeg husker er at det er mye køståing.
De melder ut gate closing før de har begynt å slippe folk inn i flyet, det er ofte kontroller av størrelsen på håndbagasjen med tilhørende krangling fra de pasasjer som ikke klarer å trykke bagasjen sin inn i den lille mentalboksen. Første gang synes jeg det var overveldende mye reklame inne i flyet, klistremerker overalt og stort fokus fra crew på å selge skrapelodd og annet fjas. Senere har dette ikke vært så ille, så enten har de bremset litt, ellers har jeg blitt aklimatisert..

Så konklusjon fra min side, Ryan er greit for single/par som skal på helgetur el. men ikke noe for de som reiser med barn eller ofte er på flyplasser og følgelig ønsker å slappe av i ferien.
Andres oppfatning kan avvike fra mine ;)
Jeg betaler i alle fall heller litt ekstra for å reise med Star alliance, da siden jeg kan benytte meg av loungen, fast track osv, men så er jeg på gardermoen 2-4 ganger per uke...

Ryanair vil nok i større grad akseptere avgifter fra primære flyplasser i årene som kommer.
I takt med nye fly og selskapets presenterte nye strategi.

Har også hørt at Ryanair bruker flyplasser som ligger langt unna byene di flyr til.
Stemmer dette???

Bare leste på nettet , om noen reiste fra Moss Rygge Lufthavn til Paris Beauvais Airport.
Di fikk seg en aha opplevelse.
Flyplassen var langt unna Paris.

Har også hørt at Ryanair bruker flyplasser som ligger langt unna byene di flyr til.
Stemmer dette???

Både og.
Jeg har aldri flydd Ryanair, men har venner og familie som til stadighet gjør det - tror de synes det er helt greit (til prisen man betaler?).

Beauvais er vel ca en times tur med buss fra Paris.
Det gikk greit for min del når vi dro, men klart at det kan være forvirrende om du tror du stopper i sentrum av Paris.
Verre er det vel om du står på Torp og tror du er i Oslo ;-)
Norwegian har også samme med Murcia-Alicante som i utgangspunktet er lagt fra Alicante..

Flyr ryan om jeg må, og da bare om reisefølget krever det. Er greit til UK, men de har ofte langtvekkistan flyplasser om du skal til byer i europa. At de kaller Torp for Oslo er et godt eksempel på det.

Nei takk, gi meg heller osl, fasttrack og lounge til en 1000lapp (max) mer.

Norwegian har også samme med Murcia-Alicante som i utgangspunktet er lagt fra Alicante..

Ruta til Murcia er vel annonsert som Murcia, og ikke Alicante? Det var i hvert fall tilfelle sist jeg fløy dit selv, Murcia er jo en badeby det også. Bare sånn for å flisespikke i overkant mye. :)

Re: Hvorfor flyr ikke Ryanair på andre Avinor-flyplasser enn Haugesund?

Jeg flyr et par ganger i måneden til Baltikum i forbindelse med jobb.
Her er Ryanair fra RYG det opplagte førstevalg for effektive reiser om man kan planlegge arbeid og møter etter avgangene. Spesielt til Litauen er tilbudet meget bra og bedre enn fra OSL. Oftest tidlig morgen avgang direkte til Vilnius eller Kaunas. Hovedflyplasser i uniddelbar nærhet til sentrum. Rygge er også om, man lærer FR og RYG boarding rutinene å kjenne, svært effektiv. Jeg har i tillegg til kontor i Oslo også et Moss. Parkerer aldri mer enn 30 min før avgang. Oftest står jeg på kontoret i Vilnius ca 2,5 timer etter at jeg har reist fra kontoret i Moss.

I motsetning til hva mange tror er ikke argumentet for FR pris, men en rekke andre faktorer som ingen andre selskap kan tilby.
Til noen destinasjoner er FR det åpenbare førstevalget om man vil effektivt frem.
Proffe crew (selv om mange her har vanskelig for å erkjenne det)
Stort sett alltid Norsk eller Svensk ved stikka.
Dessuten forbausende mange i dress (Vilnius og Riga).
Et sted mellom 20-30 flighter med FR siden oktober i fjor.
Ikke EN forsinkelse, alltid landing 10-15 min før oppsatt tid.
Online profil som gjør check-in på nett til en 30 sekunders øvelse.
Alt søppel man tidligere måtte manøvreres gjennom er borte.
Både kjøps og check-in prosess er rask og effektiv.

Ofte er det slik at de som for en hver pris ikke flyr FR også er de mest bastante
og ivrigste til å presentere hvordan deres produkt er.

Personlig tror jeg vi innen et år ser mer konkrete utvidelser fra Ryanair i Norge.

Last edited:

Den heter Alicante-Murcia om jeg ikke husker feil.
Jeg har stått på plassen der en gang selv og ikke forstått hvorfor taxien ikke visste hvor vi skulle.. Alicante er jo i et annet fylke :D
For opplysningens del var det ikke jeg som ordnet hverken fly eller bolig til denne turen..

Norwegian flyr til både Murcia og Alicante. I noe større grad til Alicante enn Murcia. Jeg vil tro grunnen til at de også flyr til Murcia er at Alicante kan bli vel langt vekke om man skal til La Manga der mange nordmenn ferierer. Kommer man seint om kvelden, og skal sitte 1,5 time i taxi fra Alicante, så er det lettere å fly til Murcia.

Hva er egentlig motivasjonen til næringslivet rundt Haugesund for å subsidiere FR? De fleste rutene (med Stansted som det største unntaket) er jo i stor grad rettet mot leisure, som Alicante og Málaga.

Den heter Alicante-Murcia om jeg ikke husker feil.
Jeg har stått på plassen der en gang selv og ikke forstått hvorfor taxien ikke visste hvor vi skulle.. Alicante er jo i et annet fylke :D

Malmö ble jo København en periode, så da havnet man i feil land!

OK.

Ja man har hørt så mye om Ryanair i media osv.

Men er di så ille å reise med som folk mener og sier???

Jeg har reist med Ryanair flere ganger, og det er ingen forskjell på de og de andre lenger, bortsett fra prisen. Forresten alltid profft og hyggelig kabinpersonale.

Last edited:

Jeg har ikke fløyet mye med Ryanair, men årets hittil hyggeligste flytur er utvilsomt gjennomført med dem. Hadde dem en vei RYG-ALC og crewet ombord var klart det beste jeg har fløyet med i år. Gjennomført proffe til blant annet å håndtere en utrolig mengde håndbagasje folk hadde slept (bokstavelig talt) med seg ombord. Ingen sure miner.

Når de ikke hadde all maten som stod i menyen, fikk jeg et lite klapp på skulderen og beskjed om at "Sorry, but we are a bit hopeless". Sagt med et smil. Da vi landet sa purseren på høyttaleren at om "you did like me, we might go out for a date, you can call me on..." og så leste hun opp masse tall. Nei som sagt det var en svært hyggelig flight.

Ikke sikkert det alltid er sånn, og jeg foretrekker selvsagt å sitte foran gardinet hos et "ordentlig" selskap.;)

Stemmer dette???

Bare leste på nettet , om noen reiste fra Moss Rygge Lufthavn til Paris Beauvais Airport.
Di fikk seg en aha opplevelse.
Flyplassen var langt unna Paris.

Min erfaring er at disse mindre flyplassene ofte er mer effektive enn de aller største. Og siden du nevner Paris: Da jeg tok med meg familien til Paris fra Torp, så tok det 4 timer og 15 minutter fra vi låste døra hjemme til vi sto under triumfbuen. Og det til tross for at det er langt å kjøre fra Beauvais til sentrum av Paris. Men det ble kompensert av at det sikkert ikke tok mer enn 10 minutter fra flyet parkerte, til vi var på vei i bussen.

Imm

Min erfaring er at disse mindre flyplassene ofte er mer effektive enn de aller største. Og siden du nevner Paris: Da jeg tok med meg familien til Paris fra Torp, så tok det 4 timer og 15 minutter fra vi låste døra hjemme til vi sto under triumfbuen. Og det til tross for at det er langt å kjøre fra Beauvais til sentrum av Paris. Men det ble kompensert av at det sikkert ikke tok mer enn 10 minutter fra flyet parkerte, til vi var på vei i bussen.

Imm

... Jo de mindre er mer effektive , om tilbudet dekker ditt behov ... SDN... 2 minutter fra CheckIn, igjennom Sikkerhet til gate
Andre veien sjelden mer enn 5minutter fra jeg deboarder til jeg har koffert , prio tag eller ei til jeg sitter i den lokale Limo'n ...:lol:

Back