Hvorfor flest SAS-fly på norsk register (splittet fra LN-RGA)

Randulfb

ScanFlyer Blue
Hvorfor flest SAS-fly på norsk register (splittet fra LN-RGA)

Det ser ut for meg som om SAS har svært mange fly på LN-reg i høve til SE og OY. Er det nokon som veit om dette har skattemessige årsaker, eller andre økonomiske årsaker? Eller er det politisk utifrå fordeling mellom landa (N har flya, S har leiinga og DK har hovedhub)?

Re: LN-RGA

Det har mange ganger vært påstått noe sånn som at svenske myndigheter ikke godtar "sale and lease-back", så derfor ender de på norsk register. Noen har også vært inne på at fly-eieren har det lettere i LN-registeret, f.eks i forbindelse med en konkurs.

Om jeg ikke er helt groggy i hodet etter all påskemarsipanen, så sa en av "big-shotsene" i SAS når vi var der i høst: "I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille." Da bør jo valget vært ganske lett hvor man registerer flyet. Mulig at Someone, eller noen andre som var på tilstelningen hos SAS på ARN kan komme med mer info.

Thomas

Om jeg ikke er helt groggy i hodet etter all påskemarsipanen, så sa en av "big-shotsene" i SAS når vi var der i høst: "I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille." Da bør jo valget vært ganske lett hvor man registerer flyet. Mulig at Someone, eller noen andre som var på tilstelningen hos SAS på ARN kan komme med mer info.

Thomas

HVA!!!! Har regjeringen helt mistet fattningen her, og ikke innført høyere skatter/avgifter på dette:drink

Hvorfor i all verden har de da fly på svensk eller dansk register:8:

Thomas

Ja, de sa noe ala det. Itillegg til at norske skatteregler er gunstige i forhold til sale and lease back. Og da er regnestykket såpass enkelt at de fleste flyene er registrert i Norge

Om jeg ikke er helt groggy i hodet etter all påskemarsipanen, så sa en av "big-shotsene" i SAS når vi var der i høst: "I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille."
Thomas

Kan dette stemme da? Ifølge Wiki er det kun Norge, Frankrike, Island, Lichtenstein og Sveits som har formuesskatt i Europa...det må være en annen form for skatt tror jeg. Eller er det forskjell på formueskatt for private og bedrifter?

Last edited:
Jeg er ingen skatteekspert, så skatten kan ha et annet navn. Uansett så var CFOs analyse at det er ca 10 ganger så dyrt å være på svensk register vs dansk. Dansk vs norsk var også 10-gangeren. Norge er mao 100 ganger billigere enn Sverige.

Re: Hvorfor flest SAS-fly på norsk register (splittet fra LN-RGA)

Men fortsatt finnes fly paa baade svensk og dansk register... Hvorfor omregistreres saa ikke disse?

Kan dette stemme da? Ifølge Wiki er det kun Norge, Frankrike, Island, Lichtenstein og Sveits som har formuesskatt i Europa...det må være en annen form for skatt tror jeg. Eller er det forskjell på formueskatt for private og bedrifter?
Selskap betaler ikkje formuesskatt i Norge, det er det aksjonæren som gjer gjennom verdien på aksjane. Hugsar i farta ikkje korleis det er med utanlandske selskap (som SAS), men det er gjennomgåande slik i Norge at det ikkje er dobbeltskattlegging av noko.

Noen som kan oppklare skattereglene iforb med registrering av fly i henholdsvis NO, SE, DK ?

Noen som kan oppklare skattereglene iforb med registrering av fly i henholdsvis NO, SE, DK ?

Støtter meg på dette. Såvidt jeg kjenner til så betaler ikke bedrifter formueskatt i Norge. Hvordan dette er i våre naboland kjenner jeg dog ingenting til.

Kanskje man burde se på selskapene som leier ut fly til SAS ?

Kommandittbolag og selskaper i skatteparadis.
Har en fulgt historien om styremedlemskap mm,
så kan en begynne å lure på hvem som har tjent penger.

Dokumentasjon finnes selvfølgelig ikke - tenk på bl.a de tidligere
Sveitsiske banklover.

(Konspirasjonsteori - men tenk selv - de fleste slike teorier viser seg å være sanne - etter 20-30 år ) :(

Det har da ingenting med dette å gjøre ....

sant !
Men tåkelegging er jo et velkjent fenomen.

Har ikke sansen for det gamle Bush'ke dogme:
"if your'e not with me - then you are against me" !!

men det er gjennomgåande slik i Norge at det ikkje er dobbeltskattlegging av noko.

Med et hederlig unntak av aksjeutbytte. Så kan man jo ta en filosofisk diskusjon rundt moms.

Men uansett; dersom det nevnt tidligere i tråden stemmer: Hvorfor har de fly registrert i Sverige og Danmark i det hele tatt?

Støtter meg på dette. Såvidt jeg kjenner til så betaler ikke bedrifter formueskatt i Norge. Hvordan dette er i våre naboland kjenner jeg dog ingenting til.

Kan det ha noe med avskrivingsregler å gjøre?

Avskrivninger muligens?

EDIT: Postet samtidig som gustavf

Tja - siste innlegg er vel inge på noe.

Nedskrevet - i et land - omregistrering til et annet.
Og vios - ny nedskriving. ;)

Dètte sier vel noe om hvordan et selskap så lenge
har klart å skjule den virkelige utviklingen

Last edited:

Tja - siste innlegg er vel inge på noe.

Nedskrevet - i et land - omregistrering til et annet.
Og vios - ny nedskriving. ;)

Dètte sier vel noe om hvordan et selskap så lenge
har klart å skjule den virkelige utviklingen
Dette blir berre tull. Dersom du avskriv eit driftsmiddel i eit land, og så overfører det til eit anna land, så får du gevinst i det landet der det blir seldt frå.
Eg trur det må handle om reine juridiske og skatteøkonomiske vinklingar. Hadde vore veldig moro å visst, dersom nokon som veit vil dele det med oss.

Dette blir berre tull. Dersom du avskriv eit driftsmiddel i eit land, og så overfører det til eit anna land, så får du gevinst i det landet der det blir seldt frå.
Eg trur det må handle om reine juridiske og skatteøkonomiske vinklingar. Hadde vore veldig moro å visst, dersom nokon som veit vil dele det med oss.

Om de hele tiden avskriver og samtidig får store gevinster ved salg, så er jo ikke avskrivning reell, og dermed ulovlig? Noe revisor skal sjekke, men er SK under norske regnskapslovgivningen?
En avskrivning er en kostnad, så hvem tjener på dette da?

Back