Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Dash

ScanFlyer Gold
Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Vi vet jo at vi Skandinaviere er et av folkeslagene i verden som reiser mest, vi er rike, og trenden er at vi reiser oftere enn før, og lengre enn før.(Tar gjerne ei langhelg i NYC). KLM, Lufthansa, BA, Finnair, Quatar osv støvsuger det skandinaviske markedet for IC reisende.

Likevel har vår flag carrier en veldig liten IC-flåte. Kun 11 fly. Hvorfor tør ikke SAS å stase? Markedet er jo tydeligvis her.

En satsing på IC vil jo også kunne fylle opp feeder fly fra Nord-Europa. Som igjen vil kunne resultere i at SAS kan sette inn større fly på de rutene og senke CASK uten å senke RASK så veldig.
 
Last edited:
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Kan det vara resultatet av Lindegards satsning på Europa som inleddes för 10 år sedan?
Back in the good old days hade SAS ett stort interkontentalt linjenät...
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

En del kan vel forklares med SAS' høye kostnadsnivå på IC. Mange særrettigheter fra dinosaurenes tid som fikk humpe og gå for lenge. Er vel bedret seg nå, men konkurransen er tøff. Tviler på noe stort IC-comeback med det første.
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

En del kan vel forklares med SAS' høye kostnadsnivå på IC. Mange særrettigheter fra dinosaurenes tid som fikk humpe og gå for lenge. Er vel bedret seg nå, men konkurransen er tøff. Tviler på noe stort IC-comeback med det første.

Men med de nye betingelsene nå så har vel ikke SAS noe høyere kostnader på IC enn f.eks LH?
 
Rickard Gustavsson svarade på den frågan för någon vecka sedan och han sade:
"Det finns en hel del potentiella destinationer som skulle kunna vara lönsamma - men just nu har vi inga pengar att investera i fler flygplan."
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Vi vet jo at vi Skandinaviere er et av folkeslagene i verden som reiser mest, vi har rike, og trenden er at vi reiser oftere enn før, og lengre enn før.(Tar gjerne ei langhelg i NYC). KLM, Lufthansa, BA, Finnair, Quatar osv støvsuger det skandinaviske markedet for IC reisende.

Likevel har vår flag carrier en veldig liten IC-flåte. Kun 11 fly. Hvorfor tør ikke SAS å stase? Markedet er jo tydeligvis her.

En satsing på IC vil jo også kunne fylle opp feeder fly fra Nord-Europa. Som igjen vil kunne resultere i at SAS kan sette inn større fly på de rutene og senke CASK uten å senke RASK så veldig.

Er vel flere ting som spiller inn her, min antagelser:

  1. Usikkerhet om lønsomhet i markedet.
  2. Kostnadene(denne bør delvi være løst)
  3. Tilgang på fly som passer SAS sin organisasjon og bemaning.

Tipper at my nå står på det siste punktet. De må finne riktige fly, eller eventuelt bytte ut hele flåten. Det vil koste, kanskje mer enn det smaker.
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Tror nok mye skyldes avtaler for ansatte her som gjorde at det ble veldig vanskelig å tjene penger på mange IC ruter.
Selv om de var dyrest i klassen og allikevel på en eller annen merkverdig måte ofte fylte flyene.

Nå er det nok klippet ned på avtalene etterhvert så kanskje mer konkurransedyktig nå. Men det er jo too late.
SAS er jo mer eller mindre konkurs.

Da passer det sikkert dårlig å fortelle banken at de ønsker å kjøpe 15 stk A350 for å bygge IC.

Men jeg håper dette er begynnelsen på noe stort og fint for SAS og at de nå snur skuta en gang for alle. Er forsiktig optimist.
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Har selv lurt på det samme. Har vært 7 ganger til USA de siste årene, og kun brukt SAS en gang ufrivillig. Da pga at PAN AM var overbooket. (1986). Ellers så har det vært: BA 3 ganger og KLM 3 ganger. Det er prisen som gjelder.
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Da passer det sikkert dårlig å fortelle banken at de ønsker å kjøpe 15 stk A350 for å bygge IC.

De trenger vel ikke starte med en ordre på A350 (selv om det hadde vært digg). De kunne jo leased 3-4 ekstra a333 eller a343. Nå vet ikke jeg hvordan markedet for leasing på disse flytypene er, men det må jo være mulig. Eller?
 
Last edited:
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

For en del år siden prøvde SAS å starte IC-rute mellom OSL og New York. Den var ikke lønnsom og ruta ble lagt ned. Etter flere runder med kostnadskutt startet de ruta opp igjen og den går fremdeles, noe som jeg tar som et tegn på at den er lønnsom i dag. Mao har en tidligere satsing på IC antakelig begrenset seg selv på grunn av høye kostnader i forhold til inntjening.
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Den historiske biten er jeg med på. Men selv nå etter kostnaskutt i lønn, så sier SAS selv at det ikke blir noen satsning på IC. Er markedet for a330/340 så skrapt at SAS ikke får leased?
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

For en del år siden prøvde SAS å starte IC-rute mellom OSL og New York. Den var ikke lønnsom og ruta ble lagt ned. Etter flere runder med kostnadskutt startet de ruta opp igjen og den går fremdeles, noe som jeg tar som et tegn på at den er lønnsom i dag. Mao har en tidligere satsing på IC antakelig begrenset seg selv på grunn av høye kostnader i forhold til inntjening.

Den ble vel lagt ned i kjølvannet av 9.11? Det var vel ikke de høye kostnadene som var avgjørende, mer det at det var bedre å ha connections fra CPH/ARN?
 
Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Den ble vel lagt ned i kjølvannet av 9.11? Det var vel ikke de høye kostnadene som var avgjørende, mer det at det var bedre å ha connections fra CPH/ARN?

Den ble lagt ned sist gang i 2004

Da passer det sikkert dårlig å fortelle banken at de ønsker å kjøpe 15 stk A350 for å bygge IC.

Ikke nødvendigvis, da dette kan bidra til å øke inntjeningen i fremtiden og øke sjansen for at banken får igjen pengene. Bare se på AA, og deres flåtefornyingsprogram på tross av Ch.11

Og det er ofte like greit å lease
 
Ikke nødvendigvis, da dette kan bidra til å øke inntjeningen i fremtiden og øke sjansen for at banken får igjen pengene. Bare se på AA, og deres flåtefornyingsprogram på tross av Ch.11

Og det er ofte like greit å lease

Mener nå er nå Ch. 11 noe annet, enn det SAS har foran seg av utfordringer, selv om grunnlaget er bedre enn det var.
 
Back
Top