• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor er ikke motere til 737 og a340-500-600 helt runde?

motorene på 737NG er helt runde, det er "fairingen" rundt motoren som ikke er rund. Dette er pga bakkeklaring, og samtidig få plass til generatorer, pumper osv. Disse går på siden av motoren derfor gir det inntrykk av at den ikke er rund.
Vet ikke hvorfor på A340.

Håper forklaringen er god nok?
 
En annen ting som også er interessant, er at selve cowlingen har mindre diameter enn fan'en.
Altså koner cowlingen utover etterhvert som du kommer innover mot motoren.
Dette er for å bremse luften før den treffer selve fan'en.
Tanken er at fan'en ikke vil klare å svelge unna ram-trykket ved normal cruise-hastighet,
og man benytter seg av Bernoullis lov (Ptot = Pstat + Pdyn) ved at man øker diameteren,
og dermed det statiske trykket - som så senker det dynamiske trykket som deretter blir mer overkommelig å svelge for motoren.

Kanskje noen andre her kan rette mer, forklare mer? =)
 
En annen ting som også er interessant, er at selve cowlingen har mindre diameter enn fan'en.
Altså koner cowlingen utover etterhvert som du kommer innover mot motoren.
Dette er for å bremse luften før den treffer selve fan'en.
Tanken er at fan'en ikke vil klare å svelge unna ram-trykket ved normal cruise-hastighet,
og man benytter seg av Bernoullis lov (Ptot = Pstat + Pdyn) ved at man øker diameteren,
og dermed det statiske trykket - som så senker det dynamiske trykket som deretter blir mer overkommelig å svelge for motoren.

Kanskje noen andre her kan rette mer, forklare mer? =)

Mange fremmedord her for min del... :p
 
Last edited:
Enkelt forklart så får den luften som kommer inn i gjennom den minste diameteren mer plass lengre inn, og det gjør at hastigheten på den luften senkes.
 
Kunne ikke sagt det bedre selv!



En annen ting som også er interessant, er at selve cowlingen har mindre diameter enn fan'en.
Altså koner cowlingen utover etterhvert som du kommer innover mot motoren.
Dette er for å bremse luften før den treffer selve fan'en.
Tanken er at fan'en ikke vil klare å svelge unna ram-trykket ved normal cruise-hastighet,
og man benytter seg av Bernoullis lov (Ptot = Pstat + Pdyn) ved at man øker diameteren,
og dermed det statiske trykket - som så senker det dynamiske trykket som deretter blir mer overkommelig å svelge for motoren.

Kanskje noen andre her kan rette mer, forklare mer? =)
 
Back
Top