Hvorfor er ikke motere til 737 og a340-500-600 helt runde?

motorene på 737NG er helt runde, det er "fairingen" rundt motoren som ikke er rund. Dette er pga bakkeklaring, og samtidig få plass til generatorer, pumper osv. Disse går på siden av motoren derfor gir det inntrykk av at den ikke er rund.
Vet ikke hvorfor på A340.

Håper forklaringen er god nok?
 
En annen ting som også er interessant, er at selve cowlingen har mindre diameter enn fan'en.
Altså koner cowlingen utover etterhvert som du kommer innover mot motoren.
Dette er for å bremse luften før den treffer selve fan'en.
Tanken er at fan'en ikke vil klare å svelge unna ram-trykket ved normal cruise-hastighet,
og man benytter seg av Bernoullis lov (Ptot = Pstat + Pdyn) ved at man øker diameteren,
og dermed det statiske trykket - som så senker det dynamiske trykket som deretter blir mer overkommelig å svelge for motoren.

Kanskje noen andre her kan rette mer, forklare mer? =)
 
En annen ting som også er interessant, er at selve cowlingen har mindre diameter enn fan'en.
Altså koner cowlingen utover etterhvert som du kommer innover mot motoren.
Dette er for å bremse luften før den treffer selve fan'en.
Tanken er at fan'en ikke vil klare å svelge unna ram-trykket ved normal cruise-hastighet,
og man benytter seg av Bernoullis lov (Ptot = Pstat + Pdyn) ved at man øker diameteren,
og dermed det statiske trykket - som så senker det dynamiske trykket som deretter blir mer overkommelig å svelge for motoren.

Kanskje noen andre her kan rette mer, forklare mer? =)

Mange fremmedord her for min del... :p
 
Last edited:
Enkelt forklart så får den luften som kommer inn i gjennom den minste diameteren mer plass lengre inn, og det gjør at hastigheten på den luften senkes.
 
Kunne ikke sagt det bedre selv!



En annen ting som også er interessant, er at selve cowlingen har mindre diameter enn fan'en.
Altså koner cowlingen utover etterhvert som du kommer innover mot motoren.
Dette er for å bremse luften før den treffer selve fan'en.
Tanken er at fan'en ikke vil klare å svelge unna ram-trykket ved normal cruise-hastighet,
og man benytter seg av Bernoullis lov (Ptot = Pstat + Pdyn) ved at man øker diameteren,
og dermed det statiske trykket - som så senker det dynamiske trykket som deretter blir mer overkommelig å svelge for motoren.

Kanskje noen andre her kan rette mer, forklare mer? =)
 
Back
Top