En annen ting som også er interessant, er at selve cowlingen har mindre diameter enn fan'en.
Altså koner cowlingen utover etterhvert som du kommer innover mot motoren.
Dette er for å bremse luften før den treffer selve fan'en.
Tanken er at fan'en ikke vil klare å svelge unna ram-trykket ved normal cruise-hastighet,
og man benytter seg av Bernoullis lov (Ptot = Pstat + Pdyn) ved at man øker diameteren,
og dermed det statiske trykket - som så senker det dynamiske trykket som deretter blir mer overkommelig å svelge for motoren.
Kanskje noen andre her kan rette mer, forklare mer? =)
En annen ting som også er interessant, er at selve cowlingen har mindre diameter enn fan'en.
Altså koner cowlingen utover etterhvert som du kommer innover mot motoren.
Dette er for å bremse luften før den treffer selve fan'en.
Tanken er at fan'en ikke vil klare å svelge unna ram-trykket ved normal cruise-hastighet,
og man benytter seg av Bernoullis lov (Ptot = Pstat + Pdyn) ved at man øker diameteren,
og dermed det statiske trykket - som så senker det dynamiske trykket som deretter blir mer overkommelig å svelge for motoren.
Kanskje noen andre her kan rette mer, forklare mer? =)