Hvorfor er Atlanta verdens travleste flyplass?

Hei er det noen som kan gi meg et godt svar på det? Atlanta er jo tross alt ikke en så stor by heller. Er mange andre byer bare i USA og som er større. Så hva er det som er årsaken til at de har verdens travleste flyplass?

Verdens største hub for verdens største flyselskap. Fly Delta Jets.

At nummer to, airTran (snart Southwest) også har en stor operasjon der, skader heller ikke. I tillegg har Atlanta kun en flyplass, mens de fleste byer på slik størrelse har flere. Jeg bruker lenger tid til min nærflyplass enn mange i Nord-Norge bruker på å nå to av sine ... ;)

Hei er det noen som kan gi meg et godt svar på det? Atlanta er jo tross alt ikke en så stor by heller. Er mange andre byer bare i USA og som er større. Så hva er det som er årsaken til at de har verdens travleste flyplass?

Transfer.
Et av verdens største flyselskap har hovedhuben sin der, og de har et enormt nettverk fra øst til vest, og nord til sør i USA. I tillegg har de veldig mange ruter til Karibien, Europa og Mellom-Amerika. Legger man dette sammen blir det en stor hub av det. Fra tiden Delta var bare Delta, så var det et litt annerledes selskap enn de andre store i USA. Mens UA, AA, CO og NW hadde flere store hubber, hadde Delta en megastor og noen litt mindre.

Verdens største hub for verdens største flyselskap. Fly Delta Jets.

At nummer to, airTran (snart Southwest) også har en stor operasjon der, skader heller ikke. I tillegg har Atlanta kun en flyplass, mens de fleste byer på slik størrelse har flere. Jeg bruker lenger tid til min nærflyplass enn mange i Nord-Norge bruker på å nå to av sine ... ;)

...så er det jo en større sjanse for at du kan nå ditt reisemål direkte, da. Sånn om det skal sammenlignes med tilstanden i Lofoten f.eks :)

...så er det jo en større sjanse for at du kan nå ditt reisemål direkte, da. Sånn om det skal sammenlignes med tilstanden i Lofoten f.eks :)

Ja det beviste vel den godeste LN-MOW i helgen - se hvor direkte han nådde sitt mål:

ATL-YUL-CDG-CPH-TRF-TRD-MJF Det blir ikke letter enn så :p

Ja det beviste vel den godeste LN-MOW i helgen - se hvor direkte han nådde sitt mål:

ATL-YUL-CDG-CPH-TRF-TRD-MJF Det blir ikke letter enn så :p

Tenkte nå hovedsakelig innenriks i USA, men.

Det du fremlegger, er ikke det også beviset for hvor vanskelig det er nå et reisemål "direkte" fra en liten flyplass i Nord-Norge? :cool:

Ellers har jeg lest nevnte trip report - den ble vel foretatt under spesielle omstendigheter.

Tenkte nå hovedsakelig innenriks i USA, men.

Det du fremlegger, er ikke det også beviset for hvor vanskelig det er nå et reisemål "direkte" fra en liten flyplass i Nord-Norge? :cool:

Ellers har jeg lest nevnte trip report - den ble vel foretatt under spesielle omstendigheter.

Nå var det en liten fleip fra min side, men selv fra en stor flyplass i SUA kan det fort bli utrolig krøkkete å nå frem - selv til populære destinasjoner. Vi var mye i Jackson Hole på tidlig 2000 tallet og fra Seattle ble det fort en dagsreise - så vi endte opp med å fly inn til Idaho Falls og kjøre de siste 2 timene.

Domestic - ja, men jeg tror vi er nede på 42 eller 43 stater nå .. det er blitt rasjonalisert bort en del mindre destinasjoner.

Og bakgrunnen for at noen av de største hubbene i USA ligger ved "mindre" byer er visstnok at når hub-and-spoke-modellen ble utviklet var kapasiteten allerede sprengt med O&D-trafikk i de største byene. Hubbene ble dermed lagt til mindre steder med masse ledig kapasitet og lave avgifter - som ATL og CLT.

Og bakgrunnen for at noen av de største hubbene i USA ligger ved "mindre" byer er visstnok at når hub-and-spoke-modellen ble utviklet var kapasiteten allerede sprengt med O&D-trafikk i de største byene. Hubbene ble dermed lagt til mindre steder med masse ledig kapasitet og lave avgifter - som ATL og CLT.

Takk skal du ha.

I mangel på en mer passende tråd skyter jeg fra hoften her:

Har booket transfer i Atlanta på 1 time og 5 minutter der vi skal lande på Terminal S(Delta domestic) og flyet videre med KLM går fra Terminal I. Skal dette holde?

Er det noen forholdsregler man bør ta isåfall?

Mvh

Det tar deg maksimalt 20 minutter å komme seg fra gate til gate. Følg skiltingen til toget mellom concourse'ne. Du skal til International. Alt er innenfor security og du skal bare bytte 'concourse'.

Back