Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

AirlineLover

ScanFlyer Blue
Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Jeg synes at det er rart at mange flyselskaper som Thai, Emirates (og mange andre) bruker Airbus A380 på KJEMPE korte turer. F. Eks. Bangkok-Hongkong.... Det er noe av det dummeste jeg har sett. Man kan jo heller bare bruke 737 eller enda mindre. A380 bruker mye drivstoff og tar hundrevis av passasjerer. Lufthansa bruker A380 til laaaange turer(det er bra). Vet noen hvorfor de bruker A380 på korte turer?

Re: Hvorfor bruker noen flyselskap A380 på korte turer?

Det er vel mest i starten for å trene opp mannskap. Thai brukte den BKK-SIN/HKG for å få flere flighter som gir bedre og mer effektiv trening for personalet.

Samme ruter bruker TG normalt 747 eller 777 på, og de tar jo mange folk de også.

Emirates sin rute med 380 mellom BKK og HKG er forlengelse av DXB - BKK ruten.

Så det er nok en naturlig forklaring på det meste.

BF:cool2

Du nevner Emirates, som bl. a. har en rute til Bangkok med mellomlanding i Hong Kong. De kan altså bli brukt der ruter blir "delt opp" i flere segmenter.

Det kan jo også være for å utnytte tiden mye bedre. Thai bruker en del widebody innenriks eller på korte turer der det er høy demand, noe som gjør at det lønner seg å bruke større fly.

Det er viktig å huske at ruter og tider er ekstremt kompliserte og at det ikke er "bare-bare" å forandre på de eller å "bare" bruke en 737. Det er ikke sånn det funker ;)

beaten by bizflyer...

Last edited:

Jeg synes at det er rart at mange flyselskaper som Thai, Emirates (og mange andre) bruker Airbus A380 på KJEMPE korte turer. F. Eks. Bangkok-Hongkong.... Det er noe av det dummeste jeg har sett. Man kan jo heller bare bruke 737 eller enda mindre. A380 bruker mye drivstoff og tar hundrevis av passasjerer. Lufthansa bruker A380 til laaaange turer(det er bra). Vet noen hvorfor de bruker A380 på korte turer?

Et annet poeng er jo at i Asia er det faktisk litt folk som skal rundtom, så mange selskap flyr rundt med 777, 747 og 380'er rett og slett fordi det er mye folk som skal frem og tilbake.

Se bare på SIN-BKK-HKG-triangelet, her går det jo et dusin widebodies hver vei hver dag.

Så spørsmålet er om det ikke er mer økonomisk slik enn å fly 2-3 ganger så mange 737'er til hver flyplass, det vil jo medføre mye mer logistikk.

-A

MH skal bruke A380 på KUL-HKG, tror det er fra 1. mai. Sannsynligvis er det for å fylle inn dødtid mellom KUL-CDG-KUL-flightene.

China Southern har flere korte, se en fersk artikkel om dette: http://www.ausbt.com.au/the-world-s...antas-emirates-thai-china-southern-korean-air

Noe av grunnen forklares der - f.eks. EKs MEL-AKL og SYD-AKL av samme grunn som MH - for å forhindre mange timer tom på bakken.

Jeg tror også at A380 brukes en del steder for å øke kapasitet i tider der det er vanskelig å få flere slots. Blant annet LHR (selv om ikke det er relevant for ruter på short-/mediumhaul).

Last edited:

Er vel ikke akkurat "KJEMPE kort" mellom BKK og HKG, er vel rundt 3 timer, dessuten, hvis det er veldig mange som flyr mellom to byer så kan kan det være mer lønnsomt å bruke én A380, enn mange 737..

Ellers tror jeg flyselskapene har peiling på hva de driver med ;)

Det er også "high-density", de bruger A380 på. Selvom at A380 bruger mere brændstof end 737, er brændstof forbruget lavere pr. pax i en A380 end i en 737. Desuden er det også muligt, at tiltrække et andet passager segment med A380, da den fulde "first" og "buisness" oplevelse ikke kan fås tilsvarende i en 737.

Desuden er brugen af A380 på korte ruter også en fordel i forhold til oplæring af crew samt promotion af A380 oplevelsen i nabolandene for at tiltrække conections pax til IC.

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_efficiency_in_transportation

Har hørt at Korean Air flyr en innlandsrute i Korea som har en flytid på 30-45 min med stappfulle 747

jeg vet ikke hvilken rute det er

Mens vi er inne på flybruk som kansje ikke er typisk for oss her i steinrøysen, så er det nok de her inne som husker den ene gangen BA byttet fly på LHR-SVG på 80-tallet eller når det nå var. Da kan man snakke om å bruke mye drivstoff. :p

-A

Intuitivt virker det lurt å bruke ett stort fly kontra to eller flere små for å tilfredstille behovet for transport. Noen som har tall eller kapasitet til å regne på sånt?

Har hørt at Korean Air flyr en innlandsrute i Korea som har en flytid på 30-45 min med stappfulle 747

Vet ikke om det er slik fortsatt men før så hadde jo Japan en rekke innenriskruter som ble betjent av B747. Blant annet verdens største flyulykke med kun et fly innvolvert var jo en Japansk jumbojet som fløy innenriks i 1985.

TG flyr også 747 innenriks. Både til Phuket og Chiang Mai fra BKK.

Hvis dette er noe av det dummeste du har sett, så trur jeg du helt ærlig ikke har sett mye her i verden. Asia er jo et marked der hvor widebody fly virkelig kommer til rette. Kan ikke si at den såkalte "kjempe korte" turen fra BKK-HGK med TG's A380 var dårlig. Men nå vet ikke jeg hva du legger i det ordet, for man bruker faktisk nesten 3 timer over der. TG har 5 daglige avganger til HKG, en med A380 ,en med B777, en med B747 og to med A330. Du kan jo selv telle antall seter som er tilgjengelige på de 5 avgangene, og så etterpå finne ut hvor mange avganger du trenger med 737 ;)
Sjekker du hva Thai har av fly på denne siden: http://www.thaiairways.com/thai-services/in-the-air/en/our-aircraft.htm så ser du at det er ikke så mange 737 de har.
Foreslår at du tar deg en tur til Asia så forstår du vel bedre hva folk her inne mener, litt mere folk i den verdens delen der enn i Europa.:spin

TG flyr også 747 innenriks. Både til Phuket og Chiang Mai fra BKK.

Frekvensen på BKK-CNX er tilsvarende de tunge norske, men flys stort sett med A300, A330 og tilsvarende med unntak av noen få avganger operert av Thai Smile med A320.

Vet ikke om det er slik fortsatt men før så hadde jo Japan en rekke innenriskruter som ble betjent av B747. Blant annet verdens største flyulykke med kun et fly innvolvert var jo en Japansk jumbojet som fløy innenriks i 1985.

Det ble jo faktisk laget en egen versjon av B747 spesielt for japansk innenriks.

GMP-PUS kanskje? Har ikke sett den satt opp med B747, men nok av A330 o.l.

Jeg tror også at A380 brukes en del steder for å øke kapasitet i tider der det er vanskelig å få flere slots. Blant annet LHR (selv om ikke det er relevant for ruter på short-/mediumhaul).

Der er derimot høyaktuelt på short haul for PEK, HKG, BKK osv. Luftrommet over Asia er stappfullt allerede og stadig i vekst. En annen ting (som til dels henger sammen med det) er vel at konkurransesituasjonen gjør at man kan slippe unna med lavere frekvens enn man må ha for å være konkurransedyktig i Europa.

Vi har en flight DOH-DXB i august som er satt opp med 777 300ER

Har fløyet noen ganger mellom Haneda og Itami innenriks i Japan. Stort sett har det vært 777 200 og 777 300. Etter hva jeg husker var det mer enn 500 seter og det var ganske så fullt ombord! Så i Japan fyller de opp fly som dette på en times flytur...

Vi kunne vel faktisk ha fått sett noe tilsvarende i Norge om det hadde vært monopol her.. Går ofte 2 stk fulle 737 OSL-BGO/SVG/TRD hver time.

Vi har en flight DOH-DXB i august som er satt opp med 777 300ER
Det er lengre enn de daglige flightene AUH-MCT og DXB-MCT som opereres med 332/772 med EK/LX/BA (og iblant 777-300ER på EKs avgang).

Har fløyet noen ganger mellom Haneda og Itami innenriks i Japan. Stort sett har det vært 777 200 og 777 300. Etter hva jeg husker var det mer enn 500 seter og det var ganske så fullt ombord! Så i Japan fyller de opp fly som dette på en times flytur...
Den største ulempen med dette må vel være at boarding/deboarding tar en uforholdsmessig stor del av den totale reisetiden. Min erfaring er at boarding ofte annonseres ca 50-60 minutter før avgang med widebodies. Utenom det er det jo genialt, så lenge behovet er der, alt annet enn 738 er forfriskende.

Back