Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
LCC estimatene til CAPA er basert på Norwegian sine longhaul priser.
W
Joda, det har vært hevdet gjentatte ganger i diskusjoner om US vs Europa. Vi har en 4-5 siders lang tråd om konkurransen i US vs i Europa, der denne diskusjonen og starten på denne tråden kanskje egentlig hører hjemme.
Hvis forbedringene i produktet og verdsettingene av disse forbedringene oppveier økte priser så er det selvsagt helt riktig.
Det tror jeg vi ikke kan si så veldig mye om.
Den traaden du viser til var jo en god blanding av "konkuranse analyse" hvor elementer fra Konkuranse Situasjonen over Atlanteren (de 3 store alliansene med kartell virksomhet) og en ikke inkluderte alle aktoerene innen USA.
Ja, det er riktig at det var dels til/fra USA, men det var også snakk om konkurransen i USA sammenliknet med konkurransen i Europa (vi snakket bl.a. om konsentrasjonen i markedet i US kontra konsentrasjonen i markedet i Europa). Og det var basert på offisielle trafikktall fra US DOT.
Det var vel en blanding av OAG og US DOT som gav noen feil utslag, blant annet ble Spirit presentert som er et LCC i noen regioner. (ja jeg har vaert innom traaden og tenker paa de rute kartene MOW og jeg viste frem for Alligent og Spirit)
Som jeg sier over - er konkuransen anderledes i USA - men det er ogsaa store forskjeller i markedene og en ser faa tegn paa negative utslag av den mindre intense konkuranse situasjonen.
Jeg regnet ut konsentrasjonen i US basert på alle selskapene, og ikke bare fordelt på LCC og legacy. Tallene er nok korrekte, de.
Ingen utslag annet enn ekstraordinær profittmargin?
Ja, konkurransesituasjonen et helt sikkert annerledes, men fakta er at markedet i US er mer konsentrert og gir mer avkastning enn i fx Europa. Enig?
100% enig - men mangler svar paa "What is the problem" ?
Saa lenge etterspoerslen oeker og en stor oekning i kapasitet vil gi et daarligere produkt (pga forinkelser, forutsigbarhet etc.) saa kan jeg leve med aa betale 60-80 USD mere enn en lavere pris t/r SFO (det sparer jeg inn med en full tank paa vaar Volvo XC 70 kontra hva du betaler i Norge
Jeg tror dere blander 'hard' og 'soft' konkurranse her. Mange av de travleste ruteparene trafikkeres av mer enn 4 selskaper, og det må man kunne kalle 'tøff' konkurranse. Problemet (for forbrukeren) er at konkurransesituasjonen mellom de store er 'koselig' og ingen (unntatt Spirit og Frontier) prøver å presse prisnivået. Jeg vil ikke kalle det kartellvirksomhet, men det er tydelig at de store er samstemte i sin prising. For 5 år siden var det ikke noe problem å komme meg til Newark med Delta for $149 med en ukes forkjøp. Nå er det 550 .. (reise 7/4.)
det du sier her indikerer at det ikke er spesielt sterk grad av konkurranse. Ja, det kan være flere selskaper, men om man er samstemte i forhold til prissetting så blir det omtrent som konkurransen mellom BU og SK i sin tid.
Nei, det er ikke kartell, for det er basert på en eksplisitt avtale og prissetting (eller markedsavdeling), men effekten av manglende intensitet i konkurransen er høyere priser på samme måte som ved kartell.
Jeg tar til etterretning at saa lenge et pris eksempel stoetter dine teorier er det nok med et eksempel, men at du legger lista betydlig hoeyere og avviser mine eksempler med at det ikke er nok data, at enkelt eksempler kke beviser noe.(som paa ingen maate er daarligere).
Da er det ikke lett aa delta - uansett hva slags innsikt en har. En burde kunne delta paa like vilkaar.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.