• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvorfor blir ikke flyprisene lavere?

LCC estimatene til CAPA er basert på Norwegian sine longhaul priser.

W

Jeg ser det nå. CAPA påpeker riktignok at dette er basert på London-New York priser de observerer hos Norwegian, og at Londons sterke O/D etterspørsel tilsier at prisene der vil kunne tenkes å være høyere enn til/fra andre steder i Europa. Det er dermed ikke sikkert at disse prisene er representative for LCC-long haul til/fra andre steder i Europa.

Joda, det har vært hevdet gjentatte ganger i diskusjoner om US vs Europa. Vi har en 4-5 siders lang tråd om konkurransen i US vs i Europa, der denne diskusjonen og starten på denne tråden kanskje egentlig hører hjemme.

Hvis forbedringene i produktet og verdsettingene av disse forbedringene oppveier økte priser så er det selvsagt helt riktig.

Det tror jeg vi ikke kan si så veldig mye om.

Den traaden du viser til var jo en god blanding av "konkuranse analyse" hvor elementer fra Konkuranse Situasjonen over Atlanteren (de 3 store alliansene med kartell virksomhet) og en ikke inkluderte alle aktoerene innen USA.

I dagens oekonomiske realiteter, med et USA i meget sterk oekonomisk vekst og et Europa med fremdeles store oeknomiske problemer er det vel en markedskrefter som ogsaa innvirker paa konkuranse situasjonen og tildels kan forklare endel av forskjellene.

Jeg tror man ogsaa lett glemmer at USA paa mange maater er et stort marked, samme valuta uansett hvor du reiser, betydelig mindre forskjell i pris nivaaer - du finner ikke saa store forskjeller i Oslo sammenlignet med Barcelona (mat, drikke, klaer etc.) om du sammenligner San Francisco med Chicago, dette gjoer ogsaa utslag paa konkuranse situasjonen.

Andre typer aktoerer som etterlyses finnes, noen har forsvunnet andre vokser raskt - Alliegent f.eks. har i fra 2004 - 2014 vokst i Bellingham (som noen her kjenner) 2 ukentlige avganger til Las Vegas til 10 daglige avganger til en rekke byer paa Vestkysten (inkludert Sesong avhengig til Hawaii).

Men fordi prisene hos "de andre" ikke er hoeye nok og prisveksten ikke har vaert stor nok har hverken Alligent, Spirit, Omni med flere hatt den samme eksplosive vekst som LCC i Europa. Andre typer aktoerer som JetBlue ,Virgin America og paa mange maater Alaska Airlines har hatt svaert sterk vekst (ikke ulik Norwegian) uten kun aa vokse paa pris alene (SkyBus forsoekte seg med pris som sitt eneste "kort" og det gikk rett midtvest).

Drar vi til nabolandet i Nord - Canada hvor det er og har vaert betydlig mindre konkuranse med virkelige hoeyere priser - har f.eks. Westjet hatt en vekst paa linje med de Europeiske LCC'ene, ja de snuser paa Europa ogsaa.

Det er klart at Ryanair og Norwegian som kom inn i markedet hvor en tur/retur Oslo London midt i uken fort kostet NOK 5000 ++ med priser under NOK 1000 hadde en stor innvirking og kunne endre en konkuranse situasjon, men naar en Alligent kommer inn med USD 99.00 Seattle - Bay Area t/r i et marked som tilboed USD 189.00 t/r midt uke - saa blir det ikke samme endringene i konkuranse situasjonen.

Saa av mange aarsaker er konkuranse situasjonen anderledes, men det er ikke kartell prisning og rov prising - men et pris nivaa som i dagens marked tillater vekst.

Den traaden du viser til var jo en god blanding av "konkuranse analyse" hvor elementer fra Konkuranse Situasjonen over Atlanteren (de 3 store alliansene med kartell virksomhet) og en ikke inkluderte alle aktoerene innen USA.

Ja, det er riktig at det var dels til/fra USA, men det var også snakk om konkurransen i USA sammenliknet med konkurransen i Europa (vi snakket bl.a. om konsentrasjonen i markedet i US kontra konsentrasjonen i markedet i Europa). Og det var basert på offisielle trafikktall fra US DOT. Jeg tror du får ta deg en sving innom den tråden i forhold til påstanden om at noe mangler. Jeg har tiltro til at US DOT har oversikt over det amerikanske markedet, selv om jeg ikke sitter så nærme på det.

Det er ingen som har påstått at konkurransesituasjonen er identisk i US og i Europa. Det jeg sier er at det er mindre intens konkurranse i US kontra i Europa, og at det er en rekke forhold som støtter dette argumentet (bl.a. profittmargin og markedskonsentrasjon).

Last edited:
Ja, det er riktig at det var dels til/fra USA, men det var også snakk om konkurransen i USA sammenliknet med konkurransen i Europa (vi snakket bl.a. om konsentrasjonen i markedet i US kontra konsentrasjonen i markedet i Europa). Og det var basert på offisielle trafikktall fra US DOT.

Det var vel en blanding av OAG og US DOT som gav noen feil utslag, blant annet ble Spirit presentert som er et LCC i noen regioner. (ja jeg har vaert innom traaden og tenker paa de rute kartene MOW og jeg viste frem for Alligent og Spirit)

Som jeg sier over - er konkuransen anderledes i USA - men det er ogsaa store forskjeller i markedene og en ser faa tegn paa negative utslag av den mindre intense konkuranse situasjonen.

Last edited:
Det var vel en blanding av OAG og US DOT som gav noen feil utslag, blant annet ble Spirit presentert som er et LCC i noen regioner. (ja jeg har vaert innom traaden og tenker paa de rute kartene MOW og jeg viste frem for Alligent og Spirit)

Som jeg sier over - er konkuransen anderledes i USA - men det er ogsaa store forskjeller i markedene og en ser faa tegn paa negative utslag av den mindre intense konkuranse situasjonen.

Jeg regnet ut konsentrasjonen i US basert på alle selskapene, og ikke bare fordelt på LCC og legacy. Tallene er nok korrekte, de.

Ingen utslag annet enn ekstraordinær profittmargin?

Ja, konkurransesituasjonen et helt sikkert annerledes, men fakta er at markedet i US er mer konsentrert og gir mer avkastning enn i fx Europa. Enig?

Jeg regnet ut konsentrasjonen i US basert på alle selskapene, og ikke bare fordelt på LCC og legacy. Tallene er nok korrekte, de.

Ingen utslag annet enn ekstraordinær profittmargin?

Ja, konkurransesituasjonen et helt sikkert annerledes, men fakta er at markedet i US er mer konsentrert og gir mer avkastning enn i fx Europa. Enig?

100% enig - men mangler svar paa "What is the problem" ? Hva er de negative virkningene i samfunnet ? (Vi har ogsaa et mer konsentrert marked for Bensin og Diesel, aldri pris variansjon paa uke dag og kjempe inntjening for olje selskapene) allikevel sank bensin prisene med USD 2.00 pr gallon naar olje prisene sank - hva skjedde i Norge / Europa ?

Last edited:
100% enig - men mangler svar paa "What is the problem" ?

Flott for selskapene, selvsagt! Problemet er vel at man kunne hatt lavere priser, men det er kanskje mindre viktig. Det (dvs lavere priser) er i alle fall det inntrykket jeg sitter med etter å ha lest artikkelen i NY Times.

Last edited:
Saa lenge etterspoerslen oeker og en stor oekning i kapasitet vil gi et daarligere produkt (pga forinkelser, forutsigbarhet etc.) saa kan vi leve med litt mindre instens konkuranse situasjon - til gjengjeld sparer vi nok noe i forhold til profitt marginene i Norsk Dagligvare:
http://e24.no/naeringsliv/orkla/utbyttefesten-i-dagligvarebransjen/23427072

Saa you win some - you loose some (jeg er vedlig glad for at du synes vi betaler for mye for flybillettene vaare - selv synes jeg at du betaler for mye for en full tank (jeg betaler USD 39.00 for aa fylle opp vaar Volvo XC 70)

Last edited:
Jeg tror dere blander 'hard' og 'soft' konkurranse her. Mange av de travleste ruteparene trafikkeres av mer enn 4 selskaper, og det må man kunne kalle 'tøff' konkurranse. Problemet (for forbrukeren) er at konkurransesituasjonen mellom de store er 'koselig' og ingen (unntatt Spirit og Frontier) prøver å presse prisnivået. Jeg vil ikke kalle det kartellvirksomhet, men det er tydelig at de store er samstemte i sin prising. For 5 år siden var det ikke noe problem å komme meg til Newark med Delta for $149 med en ukes forkjøp. Nå er det 550 .. (reise 7/4.)

Saa lenge etterspoerslen oeker og en stor oekning i kapasitet vil gi et daarligere produkt (pga forinkelser, forutsigbarhet etc.) saa kan jeg leve med aa betale 60-80 USD mere enn en lavere pris t/r SFO (det sparer jeg inn med en full tank paa vaar Volvo XC 70 kontra hva du betaler i Norge

Det kan jo være at andre vurderer betydningen av pris annerledes enn deg. NY Times synes fx å mene at ikke alt er såre vel.

Edit: Se forøvrig MOW sin kommentar ovenfor.

Last edited:
Jeg tror dere blander 'hard' og 'soft' konkurranse her. Mange av de travleste ruteparene trafikkeres av mer enn 4 selskaper, og det må man kunne kalle 'tøff' konkurranse. Problemet (for forbrukeren) er at konkurransesituasjonen mellom de store er 'koselig' og ingen (unntatt Spirit og Frontier) prøver å presse prisnivået. Jeg vil ikke kalle det kartellvirksomhet, men det er tydelig at de store er samstemte i sin prising. For 5 år siden var det ikke noe problem å komme meg til Newark med Delta for $149 med en ukes forkjøp. Nå er det 550 .. (reise 7/4.)

det du sier her indikerer at det ikke er spesielt sterk grad av konkurranse. Ja, det kan være flere selskaper, men om man er samstemte i forhold til prissetting så blir det omtrent som konkurransen mellom BU og SK i sin tid.

Nei, det er ikke kartell, for det er basert på en eksplisitt avtale og prissetting (eller markedsavdeling), men effekten av manglende intensitet i konkurransen er høyere priser på samme måte som ved kartell.

Last edited:
det du sier her indikerer at det ikke er spesielt sterk grad av konkurranse. Ja, det kan være flere selskaper, men om man er samstemte i forhold til prissetting så blir det omtrent som konkurransen mellom BU og SK i sin tid.

Nei, det er ikke kartell, for det er basert på en eksplisitt avtale og prissetting (eller markedsavdeling), men effekten av manglende intensitet i konkurransen er høyere priser på samme måte som ved kartell.

Jeg tar til etterretning at saa lenge et pris eksempel stoetter dine teorier er det nok med et eksempel, men at du legger lista betydlig hoeyere og avviser mine eksempler med at det ikke er nok data, at enkelt eksempler kke beviser noe.(som paa ingen maate er daarligere).

Da er det ikke lett aa delta - uansett hva slags innsikt en har. En burde kunne delta paa like vilkaar.

Jeg tar til etterretning at saa lenge et pris eksempel stoetter dine teorier er det nok med et eksempel, men at du legger lista betydlig hoeyere og avviser mine eksempler med at det ikke er nok data, at enkelt eksempler kke beviser noe.(som paa ingen maate er daarligere).

Da er det ikke lett aa delta - uansett hva slags innsikt en har. En burde kunne delta paa like vilkaar.

Jeg har da vitterlig vist til en rekke type data og observasjoner som støtter opp under et argument om at det er mindre sterk konkurranse i USA enn i Europa. Du viser til dine erfaringer fra vestkysten. -MOW kommer med et eksempel som forteller oss at din beskrivelse kanskje ikke er helt representativ for hele USA (og, nei, jeg bygger ikke all min argumentasjon rundt et priseksempel). Min påstand og vurdering er basert på informasjon om profittmarginer for amerikanske flyselskaper, samt trafikkdata fra US DOT, med mer.

I et diskusjonsforum så må det være åpning for å stille spørsmål ved argumentasjonen og premissene for argumentasjonen. Det er vel hele poenget. Jeg viser til offisiell statistikk. Du synes ikke å mene at denne statistikken er korrekt. Det er godt mulig den ikke er det, men i så fall bør dette adresseres til US DOT sin statistikkavdeling. Mine vurderinger gjør jeg basert på input fra denne typen statistikk og annen økonomisk informasjon, samt kjennskap til slike konkurranseanalyser.

Du må hjertens gjerne være uenig i mine vurderinger, men ikke forsøk å fremstille dette som at du ikke får anledning til å være med i diskusjonen. Det er absolutt ingen som nekter deg å delta. Det trenger likevel ikke bety at de som deltar kjøper dine argumenter, og det må du i likhet med meg akseptere. Jeg legger frem argumenter som du stiller spørsmål ved. Du legger frem argumenter jeg stiller spørsmål ved. Hvor er forskjellen?

Last edited:
Kritikken i USA i det siste har vel gått på at selskapene ikke har justert ned prisene
sine i takt med det dramatiske oljeprisfallet, og dette har de vel innrømmet selv også.
De begrunner dette med at de heller vil betale ned gjeld og investere i nye fly osv, Ikke
øke kapasiteten eller senke prisene.
35 % av kostnadene deres er iflg flere nettsteder fuel, så en halvering av dette vil jo
I teorien si at prisene kunne vært 17% lavere. I europa er jo situasjonen anderledes
da selskapene her ikke har sine inntekter i dollar - som oljen handles med, og dollarkursen har økt ekstremt i forhold
til euro og NOK og dermed spiser opp mye av gevinsten i oljeprisfallet.

Når det gjelder bensin, så er jo årsaken til at den er så dyr her hjemme fordi 2/3 deler er avgifter. Med andre ord er det teoretisk 1/6 del som prisen kan synke med, og det er
Vel ikke så langt unna det som har skjedd uten at jeg har annet enn egne erfaringer på det.

W

Last edited:
Da har CAPA kommet med en del resultat tall for 2014 hvor man bl.a. sammenlikner Europa med USA.

Europe's airlines underachieve in profit margins

Noe av det de trekker frem som årsak til svake resultater i Europa;
- Høy konkurranse.
- Legacy selskapene her har brukt lang tid på å tvinge frem omstrukturering av arbeidskraften.
- I USA har omstrukturering gått mye raskerere pga chapter 11
- Fragmentert marked
- Europa er mer eksponert mot interkontinentale ruter.
- Få mergers.

Med andre ord, mye av det vi har diskutert..

W

Back