Now for probably the coolest new feature. If you hate flying through turbulence, as I do, Boeing have at least improved the situation rather than solved it completely. The worst bit of turbulence is when the plane drops several feet and gives everyone on board the sense they are falling. In order to counteract the effects of turbulence, Boeing is adding accelerometers to the nose of the plane. If they register a sudden drop, they tell the wing flaps to adjust very quickly (apparently in nanoseconds). In so doing, a 9 feet drop in an older plane can be reduced to just 3 feet in the 787, making for a much smoother flight.
- i denne artikkelen: http://www.flightglobal.com/news/articles/in-focus-the-tristar-heritage-40-years-on-369902/It had a slightly shortened fuselage, longer wingspan with active ailerons for gust alleviation,
Forskjellen er vel at 787 kan forutse en kommende bevegelse før den den er der.
accelerometere o.l. merker jo først at det skjer noe når det faktisk er bevegelse, mens 787 systemet med
trykksensorer osv i tillegg vil merke at noe er på gang før det kommer og man kan dermed sette inn mottiltak tidligere.
W
Å si at flyet klarer å forutse bevegelser før de er der, er vel kanskje å tøye strikken litt?![]()
Jeg klarer ikke helt å se at dette er så nytt, bortsett fra at det i denne generasjonen fly selvfølgelig fungerer bedre enn forrige generasjon.
Enhver trykkforandring vil forårsake bevegelse (dog mikroskopisk) samtidig som sensoren merker trykkforandringen. Signalet om trykkforandringen vil komme frem til styringsenheten etter at bevegelsen er skjedd. Dog - vi snakker mikroskopiske bevegelser her...
“The airplane is a big inertial mass,” Sinnett says. “Even though the gusts come and go very quickly, it takes a discrete amount of time for the airplane to react inertially. If you compare computational speed to the inertial reaction time of a large mass like an airplane, it’s like comparing clock time to geologic time.”
“We sense a pressure differential and we counteract the pressure differential prior to the inertial response of the airplane.”
If, for example, a strong horizontal wind gust hits the aircraft, the system calculates the pressure differential across the vertical fin of the aircraft, then moves the rudder to counteract that gust. All of this happens before the aircraft’s inertial response, which is why engineers have unofficially dubbed it a “gust suppression” system.
Og det barometereksempelet fungerer dårlig på en innflyttet bergenser... Her hadde man løpt i skyttel til paraplystativet om man skulle fulgt barometeret...![]()
For å sitere Boeing Chief engineer;
W
Jeg synes jeg har argumentert for det samme hele tiden, noe også innholdet i artikkelen du linket til, støtter opp om. Slik jeg forstår den.
som gjør at man kan sette alle sensordata sammen og beregne hvordan bevegelsen som er begynt kommer til å arte seg videre, og dermed motbalansere lynraskt.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.