Hvordan "overleve" 17+ t i economy - tips ønskes

B350ER

ScanFlyer Blue
Hvordan "overleve" 17+ t i economy - tips ønskes

Om et par uker blir det tur med QF64 (Johannesburg-Sydney) og QF9 (Perth-London) med få dagers mellomrom (economy). Spesielt sistnevnte - med en beryktet trang B787, gjør at smarte tips for å optimalisere comfort er ønskelig. Joda, en upgrade vurderes, men jeg har en merkelig "nerdete" glede av å optimalisere sånne krevende forhold. Er 1,75 høy & 50+ år. Mine forberedelser så langt for QF9 på ca, 17,5 timer er:

- Forhåndsreservert midtgang-sete i midt-seksjonen (3 i bredden) langt fra toaletter mm.
- Nakkekrage (sånn medisinsk whiplash-sak fra apotek)
- Oppblåsbar matte (setene er visst litt harde)
- Reiser bare med håndbaggasje, siste til å gå om bord (midtgang-sete)
- Noe mat/drikke, for å ikke være helt avhengig av når servering skjer om bord
- Kompresjons-strømper
- Noise canceling headphones
- Øye-beskyttelse (blending)
- Noen søvndyssende hjelpemidler
- Kindle lesebrett (ingen wifi hos QF)

Vil også forsøke å ikke vri tidsforskjellen altfor mye (Dehli-tid i hodet er målet). Flere tips for å utvide denne lista mottas med stor takk!

Re: Hvordan "overleve" 17+ t i economy - tips ønskes

Ingen råd utenom rødvin, men håper på en trip report her [emoji6]

Ingen råd utenom rødvin, men håper på en trip report her [emoji6]

Aaaah, her er jeg skeptisk. Rødvin vil jeg utelukkende anbefale om du er 49 år og under 1,73 høy.

Er man 50+ blir det jo veldig vagt. Er du 51 eller 53 liksom? For 51 er en romtemperert Chardonay fin. For 53 er det helst en petit Chablis. Og er du, av alle ting, 52 år og 6 måneder er det Virginia Pale Ale som gjelder.

Så vi trenger mer presis feedback. Rett og slett

Her er det kun to ting som gjelder.
Oppgradering (og masse drikke) eller:
Enda mer drikke....

Sent from my iPhone using Tapatalk

I tillegg til det du skriver over, iPad med en god nedlastet serie med mange episoder.

Sent from my iPhone using Tapatalk

I economy ville jeg unngått alkohol på så lang tur. Virker som du er mer enn godt nok forberedt allerede. Ut over det tenker jeg innstilling er cluet. Se på flyturen som en god anledning til å slappe skikkelig av. Se en film eller to, prøv å sove (gjerne med innsovingtablett), ta jevnlige turer for å strekke beina, så går timene rimelig greit. Jeg bruker mye inflight-map. Da ser jeg at det går fremover, synes det hjelper.

Min rekord er over 44 timer fra jeg gikk inn på en flylass til jeg kom ut av en annen.

Anbefaler å stå opp og strekke litt på beina minst hver 12. time. Siden du har midtgangsete blir du antagelig nødt til å reise deg mye oftere. Du vil også få trillebrettmassasje av skuldre, som enkelte ser ut til å like. Selv sover jeg mye på fly, men du har jo velgt et sete hvor det vil bli en utfordring.

Eller bør man alltid ha en vannflaske og smådrikke jevnt.

Eller har jeg alltid en haug med podcaster og musikk med meg. Ladekabler og powerbank bør være lett tilgjengelig. Du har også mye tid til å lese gjennom dokumenter om desiinasjonene på WikiVoyage. Enten på offline app eller som utskrevet dokument.

Viktigere enn støttestrømper er å ta av seg skoene.

Powerbanks er muligens ikke det mest vesentlige på QF9, da jeg ser på SeatGuru at det er strømuttak, om enn bare 2 AC per 3 seter i økonomi. Men det skal (igjen i følge SeatGuru) også være USB-uttak...

Om et par uker blir det tur med QF64 (Johannesburg-Sydney) og QF9 (Perth-London) med få dagers mellomrom (economy). Spesielt sistnevnte - med en beryktet trang B787, gjør at smarte tips for å optimalisere comfort er ønskelig. Joda, en upgrade vurderes, men jeg har en merkelig "nerdete" glede av å optimalisere sånne krevende forhold. Er 1,75 høy & 50+ år. Mine forberedelser så langt for QF9 på ca, 17,5 timer er:

- Forhåndsreservert midtgang-sete i midt-seksjonen (3 i bredden) langt fra toaletter mm.
- Nakkekrage (sånn medisinsk whiplash-sak fra apotek)
- Oppblåsbar matte (setene er visst litt harde)
- Reiser bare med håndbaggasje, siste til å gå om bord (midtgang-sete)
- Noe mat/drikke, for å ikke være helt avhengig av når servering skjer om bord
- Kompresjons-strømper
- Noise canceling headphones
- Øye-beskyttelse (blending)
- Noen søvndyssende hjelpemidler
- Kindle lesebrett (ingen wifi hos QF)

Vil også forsøke å ikke vri tidsforskjellen altfor mye (Dehli-tid i hodet er målet). Flere tips for å utvide denne lista mottas med stor takk!

Can’t be done!

Powerbanks er muligens ikke det mest vesentlige på QF9, da jeg ser på SeatGuru at det er strømuttak, om enn bare 2 AC per 3 seter i økonomi. Men det skal (igjen i følge SeatGuru) også være USB-uttak...
Med flybytte og ting som ikke fungerer så sikrer jeg meg alltid på flighter over 3 timer.

Takk for mange gode tips. Når det gjelder sete-valget på QF9 er det altså 3 i bredden i midt-seksjonen. Dermed kan personen i midt-setet velge å forstyrre meg eller personen på motsatt side. Siden jeg ønsker tilgang til midtgangen på akkurat denne flight'en, er dette beste løsning for å bli forstyrret minst mulig (3-seteren på hver side vil gi 2 personer innenfor meg, med èn vei ut). For øvrig valgte jeg vindu på turene under 12 timer. Alkohol og kullsyre drikker er uaktuelt. Sete-reservasjon lenge før innsjekk koster over 700 kr. hos BA, og "bare" rundt 200 kr hos QF. Kommer med en kort "rapport" nederst i denne tråden etter hjemkost 29. januar ( 42 000 km på 8 dager ).

Sett deg ned. Nyt omgivelsene og tanken på at du skal ut i verden. Ta et glass eller to med god drikke, gjerne også en drink. Snakk gjerne litt med naboen. Og så kan du sitte der, filosofere litt over livet, og hvor utrolig heldig du har vært som har trukket et lodd i livet der du faktisk kan fly verden rundt og oppleve andre folk, land og kulturer.

Sett deg ned. Nyt omgivelsene og tanken på at du skal ut i verden. Ta et glass eller to med god drikke, gjerne også en drink. Snakk gjerne litt med naboen. Og så kan du sitte der, filosofere litt over livet, og hvor utrolig heldig du har vært som har trukket et lodd i livet der du faktisk kan fly verden rundt og oppleve andre folk, land og kulturer.

Enig. Det er en liten "twist" til denne historien. Denne solo-reisen gjøres etter lengre tids sykdom, og er derfor ikke helt risikofri. Derfor vil "ethvert trix og tips" kunne få ekstra stor nytte. Har tatt mange slike turer tidligere, så målet er å få tilbake litt "normalitet" i livet.

Det ser jo ut som du har ting "på stell" mtp forberedelser og planlegging. Godt å høre at reiselysten fremdeles er der, håper du kommer deg greit igjennom alt mht helsa.

Riktig god tur, nyt livet og turen!

Da er min 9-dagers 42000 km reise over. Ruta var: OSL -> LHR -> JNB - SYD -> PER -> LHR -> OSL i economy med British Airways og Qantas. Flytyper: A319, A380, B747-400, B737-800 og B787-9. Det var 3 dagers opphold i Johannesburg og Sydney, 12 timer i Perth.

Samlet sett ble dette en veldig positiv opplevelse. Til tross for mye kritikk av economy anno 2019 vil jeg påstå at for meg, med mine 1,75 m, var opplevelsen mer positiv nå enn for både 10 og 20 år siden.

Spesielt Qantas 787-8 overrasket positivt, siden jeg har lest mye negativt om denne. Min tur fra Perth til London natt til tirsdag denne uken tok 17 timer 33 minutter, med en litt spesiell "omvei" opp over vestkysten av India og videre til Pakistan og Iran.

Når det gjelder plass & romfølelse, var nok BAs A380 i 2 etg med 2-seter langs sidene den beste, men sete-designet var helt standard og litt ukomfortabelt. Qantas 747-8 var til sammenlikning helt utdatert, men trivelig mannskap og tids-sone messig rask måte å komme til SYD på, gjør at flight'en var fin.

Det nye economy-setet til Qantas B787-9 må kommenteres. Innebygget leselys i ryggen, et lite brett som kan slås ned for å plassere iPad/lesebrett, eller plassere en liggende vannflaske, var smart. At bordet kan justeres både med halv- og hel størrelse er praktisk, og et nett under setet foran som man kan legge bena i er virkelig en innovasjon. USB og 12" skjerm med bra IFE topper det hele sammen med kabintrykk på 1300 moh og høyere luftfuktighet.

Denne posten startet med å be om smarte tips. Her er min konklusjon: En 30 x 30 cm oppblåsbar sittematte ble for meg det viktigste. Da fikk jeg forutsigbar sitte-comfort uavngig av sete-design, og det ble mulig å variere underveis med å variere trykket. Med min 50+ års kropp var dette helt gull. Å bytte til lette klær (joggebukse) ble også viktig og hadde merkbar positiv effekt. Jeg angrer heller ikke på at jeg bestille midtgang-sete på forhånd. Dette kostet hele 700 kr på BA og 200 kr på QF - kanskje fordi hele billetten min bare kostet 9300 kr. Med min kroppslengde ville det gitt liten comfort-gevinst å velge Economy-pluss, plassen i economy var helt ok på alle strekningene.

Last edited:

Helt flott, interessent rapport... Lærte me for mulig tur bak i bussene !:up::up:

Dette burde det jo bli en skikkelig TR av!

Godt å høre at du hadde en fin tur og alt gikk greit!

Ett spørsmål: du nevner at 787-9 holder kabinhøyde på 1300 meter (4300 fot). Er dette korrekt eller er det trykkfeil for 1800 meter (6000 fot)? Jeg vet at pga komposittskroget kan luftfuktigheten økes, men synes 1300 meter kabinhøyde høres veeeldig lavt ut.

Back