• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvordan er servicen ombord hos Novair?

TheEirikK

ScanFlyer Silver
Hei

Skal reise med Novair om en måneds tid. Hvordan er det å fly med de? God seteplass? Service på fly osv

Ganske trange fly, a321 er stappet så full som det er mulig. Men går helt fint på en tur til middelhavet. Egypt var litt vel lenge syns jeg.

Servicen er god, om enn veldig myntet på de som aldri flyr, de bruker masse tid på å forklare alle ting i detalj osv osv.

Trangt og jævelig er stikkordet hva seteproduktet gjelder. Servicen i kabinen er ok, merk at om man ikke forhåndsbestiller mat er det ikke noe ordentlig mat og få kjøpt. Kun snacks og drikke. Jeg likte den detaljerte beskrivelsen av flyrute og flytype jeg. Nerden i meg våknet da.

Veldig negativ framstilning her, min opplevelse av Novair er strålende positivt crew, god hjelp særlig for de eldre passasjerene, god mat som du selvsagt må forhåndsbestille, dette er en charterreise, ikke en ruteflyvning, gode seter (særlig de på Novair Extra) og inflight map som er aktivt utenom filmvisninger. Endog synes jeg det gamle VHS-systemet som viser filmer kunne vært utfaset for lenge siden... ;)

Jeg flyr stort sett *A, og har ikke så mye erfaring med Novair foruten en gledelig t/r til Hellas for noen år siden.

Med min begrensede erfaring kan jeg likevel si at Novair på ingen måte står tilbake i forhold til hva du opplever ombord hos rødsnutene eller konkurskandidaten.

Gled deg til tur, og ikke la forventningene bli ødelagt av eventuelle kritiske tilbakemeldinger fra brukere med markeringsbehov her inne :)

Har flydd et par ganger til Kreta med A321 og synes opplevelsen var bra. Hyggelig crew, og dersom du ikke er blant dem som pleier å sitte fremst i kabinen med champis o.l., er plassen ikke noe dårligere enn hva du opplever bak i kabinen hos tilsvarende maskin fra SK f.eks.
God tur!

Har flydd et par ganger til Kreta med A321 og synes opplevelsen var bra. Hyggelig crew, og dersom du ikke er blant dem som pleier å sitte fremst i kabinen med champis o.l., er plassen ikke noe dårligere enn hva du opplever bak i kabinen hos tilsvarende maskin fra SK f.eks.
God tur!

Tja jeg synes Novairs seter var trangere enn det meste jeg har vært borti. Det var en av få ganger knyttnevetesten ikke ble bestått for mitt vedkommede og spesielt høy er jeg ikke (185 ca), min kamerat på 190 ish måtte sitte med beina i kryss.

Tja jeg synes Novairs seter var trangere enn det meste jeg har vært borti. Det var en av få ganger knyttnevetesten ikke ble bestått for mitt vedkommede og spesielt høy er jeg ikke (185 ca), min kamerat på 190 ish måtte sitte med beina i kryss.

Smaken er som baken...
Har hatt værre opplevelser langt bak i en B737-800 hos SK, og som mange sier i andre tråder på forumet: man får det man betaler for, og reiser man med charterselskaper kan man kanskje ikke forvente seg de store beinstrekkene!

Jeg har en 4-5 turer med Novair og klager ikke på beinplassen iallefall ( er 185 cm ). Tror følelsen av plass kommer av bredere kabin enn Boeing.
Servicen ombord har alltid vært bra synes jeg, har kjøpt turer både med og uten mat ombord,uten at det har gjort noen forskjell på service :D :D
God tur :drink

Fløy Novair tur-retur LPA forrige uke. A321 er jo alltid en fryd å fly og jeg syntes motorene (IAE V2500) var utrolig stillegående selv med fullstappet fly og sikkert nær maks takeoff-vekt.

Kabinpersonalet var hyggelige og crewet på hjemturen veldig effektive, på utreisen surret de litt - min søster og ei annen dame fikk ikke maten sin da crewet hadde det gitt det til noen som ikke hadde bestilt. Men de fikk crewmaten til to vertinner, det var jo snilt gjort. Trodde de hadde noen ekstra brett om bord hvis noe skulle skjære seg?

Kabinen virket velholdt, toalettene bak var faktisk veldig romslige. Setene var trange, spesielt når gubben foran smeller seteryggen helt ned rett etter avgang og forblir der. Ikke snakk om å se seg bak og sjekke om det er plass. Sur ble han og da jeg høflig ba ham om å ta opp seteryggen mens jeg spiste, men tok det opp og smalt det bakover igjen så fort brettet ble tatt.

Så, generelt veldig godt inntrykk av Novair, og håper de planlegger å bytte ut dagens seter med flatbrød-tynne Recaroseter som gir noen ekstra cm til knærne. Regner med at de må gjøre det etter hvert, siden "alle andre" nå kjøper disse setene (SAS, DY, Thos Cook, Condor, LH etc)

Back