Re: Hvordan er Ilyushin Il-96 å fly med?
Jeg har kjørt Oslo - Bangkok mange ganger, tre av disse med Aeroflot via Moskva. Her er hva jeg har skrevet om akkurat det. For å lese hele reisebrevene, følg linkene. Har lest mye bra på scanair.no, hyggelig å kunne gi noe tilbake.
AEROFLOT
Mange har ment så mangt om å reise med Aeroflot, men jeg synes denne første etappen gikk veldig bra. Fint fly, delikat mat:
Før vi visste ordet av det var vi i Moskva:
Største bakdelen med å fly med Aeroflot er mellomlandingen i Russland. Siden vi nå blir booket helt frem til Bangkok hadde jeg forventet at det skulle gå litt raskere i passkontrollen og sikkerhetskontrollen, men 100 meter kø tar tid når bare en eneste en av fem-seks luker er åpne. Første gang jeg var på Sheremetyevo tok dem både euro og dollar - til samme kurs. Gangen etter det ville dem bare ha dollar, og siden reisefølget vårt, en arbeidskollega, ved en senere anledning opplevde at dem bare tok euro, hadde vi selvsagt vekslet til det. Vi fant veien til det som kanskje har blitt "stamstedet" vårt der, og denne gangen ville dem ikke ha verken euro eller dollar, kun rubler og kredittkort var gangbart betalingsmiddel. Vi fant en annen restaurant, der tok dem rubler og euro, ville helst ikke se kredittkort. Bare å riste på hodet, sånn går det ikke an å holde på hvis en skal drive business på en internasjonal flyplass. Russerne har en del å gå på når det gjelder smil og service også, arrogante fiXX&%???er!
Vi fikk oss både øl og en burgertallerken, ventetiden gikk egentlig ganske raskt og på slutten ble det litt spennede da russerne relativt kort tid før avreise fant ut at dem skulle bytte gate, en del reisende gikk feil og dermed fikk det ganske travelt med å komme seg til riktig sted.
Reisen videre til Bangkok husker jeg ikke noe særlig av da jeg kort etter avgang kastet innpå to Imovane innsovningsatabletter, sov over begge måltidene, rakk så vidt å fylle ut imigrationpapirene før hjulene tok bakken og vi endelig var i Thailand igjen.
http://www.asiaforum.no/reisebrev/oleks-thailandstur-desember-2008-januar-2009-a-15899/
Så lander jeg i Bangkok igjen, for åttende gang på to år. Begynner nesten å bli rutine disse turene, men denne gang er det to store forskjeller fra forrige reiser, denne gang reiser jeg ikke for å besøke min kjære, hun er med meg i flyet på vei til sin første Thailandferie, og vi lander på en ny og flott flyplass, Suvarnabhumi, i steder for gamle slitte Don Muang. To arbeidskollegaer er også med oss, den ene reiser årlig, den andre var på Phuket for åtte år siden og gleder seg til ett gjensyn med det forgjettede land. Aeroflot har overrasker oss positivt denne gang denne gang, god plass, frisk, fin mat og vennlig betjening. Vi fikk Airbus 321-200 fra Oslo til Moskva, og etter snaue tre timer venting ved en restaurant på Sheremetyevo kunne vi gå om bord i en Boeing 767-300 som tok oss til Bangkok.
---
Kollegaen kommer ruslende blid og fornøyd mens vi står i innsjekking. Han fikk sjekket inn sin bagasje i Phuket, og trenger ikke tenke på den her, for han er det kun å få boardingkort. Så finner vi gaten, og etter litt venting kan vi gå om bord i Aeroflots Ilyushin-maskin og ta av i retning Moskva. Setene er ok i dette flyet, og det er ok beinplass, men det er likevel ikke samme komforten som i Boeing-maskinen vi hadde nedover. I tillegg mangler dette flyet alle former for underholdning som radio og tv’er og da er det ingen trøst heller at det er vanskelig å få sove. Tiden går sakte, dagflyvninger over så lange strekninger er ikke å anbefale. En liten stund før vi svinger av mot Moskva får jeg plutselig øye på en Boeing 747 fra Lufthansa som passerer oss sakte noen fot lavere og et lite stykke unna oss. Et majestetisk syn! Å se denne kjempen i sitt rette element på denne måten var fantastisk!
Etter en langdryg innflygningsperiode med masse svinger og høydejusteringer setter vi endelig hjulene på bakken på flyplassen i Moskva. Å få boardingkort videre til Oslo er som vanlig en langdryg affære, helt utrolig at man fortsatt gjør dette så tungvint, vi er tross alt i år 2007 og teknologi er tross alt tilgjengelig, også i Russland. Uansett blir dette bare for bagateller å regne i forhold til det møtet vi har med den kvinnelige betjeningen i sikkerhetskontrollen ved gate 10. Å komme fra Land Of Smiles og møte et slikt arrogant, menneskefiendelig, maktmisbrukende personell er en vekker. Vi blir med kommandostemme jaget ut fra kontrollområdet, for bare sekunder senere å bli kalt inn igjen, to ganger! Det er helt håpløst, og jeg blir mektig irritert, men vil ikke si noe, jeg har ikke lyst til å havne på bakrommet med noen av de der, det vil bare bli krøll og vanskeligheter, jeg vil bare ut herfra og hjem! Endelig kan vi gå om bord i bussen som skal ta oss ut til Osloflyet, en Tupolev. Her er det dårlig plass! Håndbagasjen min får ikke plass i hylla, jeg må ta den ved beina mine, og der er det trangt nok fra før av. Jeg får stuet den på plass og krysser fingrene for at medpassasjeren ikke legger seteryggen bakover, noe den heldigvis heller ikke gjør. Så sier vi byebye til Moskva, neste stopp Oslo. Selv om flyene vi fikk på hjemreisen ikke helt var de samme som på turen nedover er Aeroflot absolutt ok, pris tatt i betraktning, men opplevelsene i Moskva er dessverre nesten grunn nok til ikke å bruke dem.
http://www.asiaforum.no/reisebrev/oleks-thailandstur-mars-april-2007-a-8853/