Hvordan er Ilyushin Il-96 å fly med?

Glenn

ScanFlyer Gold
Hvordan er Ilyushin Il-96 å fly med?

Hei! En kamerat av meg skal på tur til Asia, og han har da bestilt reise fra Oslo med Aeroflot.

Han har aldri reist med Aeroflot før, og han lurer derfor på hvordan det er å reise med Ilyushin? Det er vist en sånn maskin som er satt opp fra Moskva.
Noen her på forumet som har reist med den?

Er det f.eks underholdning ombord?

Re: Hvordan er Ilyushin Il-96 å fly med?

Enda mer avhengig av jordkrummingen enn A340 - det tyder i hvert fall bilder som viser ekstremt sene rotasjoner.

Næsj du tenker på den gamle IL86 du Kurt? :D

En kollega av meg fløy med dem fra Moskva til Bangkok for 2 år siden, og han la i litt ekstra for businessbilletter til seg og kona, og de var begge strååålende fornøyd med den turen...

Har ikke erfaring selv, men jeg fått med meg at mange skryter av maten om bord. Ellers må jeg ærlig innrømme at IL96 er et pent fly.

Næsj du tenker på den gamle IL86 du Kurt? :D

Naæi Morten, hvis en tar en liten utregning på skyvekraft i forhold til MTOW så er faktisk nesten Il-96-300 like undermotorisert som Il-86
Il-86 = 0,40 tonn/kN
Il-96-300 = 0,39 tonn/kN

Men et fett fly er Il-96 ;)
RA-96010.jpg

Aj aj, en heldiggris denne fyren - som får oppleve
IL-96 (må virkelig prøve, å få til en tur med både den
og IL-86) virkelig eksotisk metall det der ja! Anbefaler
også søke på bl.a. www.airliners.net , der kommer det
fram mye interessant vedr. IL-96 - bilder både interiørt
og eksteriørt.

Ah, det smaker av fugl det der!

Er det for øvrig flere her på forumet som er fan av liveryen til Aeroflot?

Jeg synes den er en av de aller, aller fineste. Den får jo selv en Tu-134 til å se moderne ut, for ikke å snakke om en IL-96...

Ah, det smaker av fugl det der!

Er det for øvrig flere her på forumet som er fan av liveryen til Aeroflot?

Jeg synes den er en av de aller, aller fineste. Den får jo selv en Tu-134 til å se moderne ut, for ikke å snakke om en IL-96...

SU har en meget flott livery, helt enig. Men IL96 er faktisk en ganske moderne maskin. Den har glasscockpit og såkalt flybywire, som den eneste russiskproduserte modellen hittil.

Iflg en kollega på jobben som fløy Oslo-Moskva-Bangkok så var det ikke noe form for underholdning på noen av leggene. Ikke en skjerm å se på.

Iflg en kollega på jobben som fløy Oslo-Moskva-Bangkok var det en del fylll om bord. Men god plass. Han valgte SAS via CPH denne gangen. Men sikkert en artig opplevelse med disse russserne!

Hvordan er visumreglene når man f. eks. kun skal ha transfer i Moskva?
Tenker på om f. eks. BKK-SVO-HEL lar seg gjøre uten visum?

Hvordan er visumreglene når man f. eks. kun skal ha transfer i Moskva?
Tenker på om f. eks. BKK-SVO-HEL lar seg gjøre uten visum?

Mener å ha hørt at man ikke trenger visum for transfer. Kan dobbeltsjekke med en kollega som reiser via SVO til BKK om noen uker, og som har reist samme ruta før.

- Interiøret ser ikke til å være helt skrudd i sammen il-96. ;)

Det er en normal foreteelse i russiske maskiner .. kabinsnags er det ikke så nøeye med .. ;)

Forøvrig har vel både Tu204 og SSJ glasscockpit - og jeg vil tippe at også Tu-334 har det ...

Og så kan man jo spøre seg hvorvidt samme holdning til øvrig vedlikehold er gjeldende.

Jeg er en av de heldige som har ett par flighter med IL96'ene til SU (blandt annet RA-96010 som det er bilde av litt lenger oppe her). Har alltid hatt bulkhead, så benplassen har det ikke vært noe å utsette på. Ellers er det vel ikke verdens beste benplass for oss fra den uvaskede masse. Setene er ellers greie, servicen og maten er bra, og hyggelig crew. Ikke noen skjermer å se på. Det er ikke noen bagasjehyller i midten, så cabinen oppleves som lys og rommelig i forhold til våre vestlige fly. Jeg hadde ikke tenkt meg om to ganger hvis jeg fikk mulighet til å reise med de igjen. Når jeg tenker på det, så er det kanskje på tide å legge noen planer før disse flyene også forsvinner. Eneste ulempen er vel SVO flyplassen.

Det er en normal foreteelse i russiske maskiner .. kabinsnags er det ikke så nøeye med .. ;)

Forøvrig har vel både Tu204 og SSJ glasscockpit - og jeg vil tippe at også Tu-334 har det ...

Det stemmer LN-MOW. Men IL96 var først ute.

Jeg har kjørt Oslo - Bangkok mange ganger, tre av disse med Aeroflot via Moskva. Her er hva jeg har skrevet om akkurat det. For å lese hele reisebrevene, følg linkene. Har lest mye bra på scanair.no, hyggelig å kunne gi noe tilbake.

AEROFLOT
Mange har ment så mangt om å reise med Aeroflot, men jeg synes denne første etappen gikk veldig bra. Fint fly, delikat mat:

Før vi visste ordet av det var vi i Moskva:

Største bakdelen med å fly med Aeroflot er mellomlandingen i Russland. Siden vi nå blir booket helt frem til Bangkok hadde jeg forventet at det skulle gå litt raskere i passkontrollen og sikkerhetskontrollen, men 100 meter kø tar tid når bare en eneste en av fem-seks luker er åpne. Første gang jeg var på Sheremetyevo tok dem både euro og dollar - til samme kurs. Gangen etter det ville dem bare ha dollar, og siden reisefølget vårt, en arbeidskollega, ved en senere anledning opplevde at dem bare tok euro, hadde vi selvsagt vekslet til det. Vi fant veien til det som kanskje har blitt "stamstedet" vårt der, og denne gangen ville dem ikke ha verken euro eller dollar, kun rubler og kredittkort var gangbart betalingsmiddel. Vi fant en annen restaurant, der tok dem rubler og euro, ville helst ikke se kredittkort. Bare å riste på hodet, sånn går det ikke an å holde på hvis en skal drive business på en internasjonal flyplass. Russerne har en del å gå på når det gjelder smil og service også, arrogante fiXX&%???er!

Vi fikk oss både øl og en burgertallerken, ventetiden gikk egentlig ganske raskt og på slutten ble det litt spennede da russerne relativt kort tid før avreise fant ut at dem skulle bytte gate, en del reisende gikk feil og dermed fikk det ganske travelt med å komme seg til riktig sted.

Reisen videre til Bangkok husker jeg ikke noe særlig av da jeg kort etter avgang kastet innpå to Imovane innsovningsatabletter, sov over begge måltidene, rakk så vidt å fylle ut imigrationpapirene før hjulene tok bakken og vi endelig var i Thailand igjen.

http://www.asiaforum.no/reisebrev/oleks-thailandstur-desember-2008-januar-2009-a-15899/

Så lander jeg i Bangkok igjen, for åttende gang på to år. Begynner nesten å bli rutine disse turene, men denne gang er det to store forskjeller fra forrige reiser, denne gang reiser jeg ikke for å besøke min kjære, hun er med meg i flyet på vei til sin første Thailandferie, og vi lander på en ny og flott flyplass, Suvarnabhumi, i steder for gamle slitte Don Muang. To arbeidskollegaer er også med oss, den ene reiser årlig, den andre var på Phuket for åtte år siden og gleder seg til ett gjensyn med det forgjettede land. Aeroflot har overrasker oss positivt denne gang denne gang, god plass, frisk, fin mat og vennlig betjening. Vi fikk Airbus 321-200 fra Oslo til Moskva, og etter snaue tre timer venting ved en restaurant på Sheremetyevo kunne vi gå om bord i en Boeing 767-300 som tok oss til Bangkok.

---

Kollegaen kommer ruslende blid og fornøyd mens vi står i innsjekking. Han fikk sjekket inn sin bagasje i Phuket, og trenger ikke tenke på den her, for han er det kun å få boardingkort. Så finner vi gaten, og etter litt venting kan vi gå om bord i Aeroflots Ilyushin-maskin og ta av i retning Moskva. Setene er ok i dette flyet, og det er ok beinplass, men det er likevel ikke samme komforten som i Boeing-maskinen vi hadde nedover. I tillegg mangler dette flyet alle former for underholdning som radio og tv’er og da er det ingen trøst heller at det er vanskelig å få sove. Tiden går sakte, dagflyvninger over så lange strekninger er ikke å anbefale. En liten stund før vi svinger av mot Moskva får jeg plutselig øye på en Boeing 747 fra Lufthansa som passerer oss sakte noen fot lavere og et lite stykke unna oss. Et majestetisk syn! Å se denne kjempen i sitt rette element på denne måten var fantastisk!

Etter en langdryg innflygningsperiode med masse svinger og høydejusteringer setter vi endelig hjulene på bakken på flyplassen i Moskva. Å få boardingkort videre til Oslo er som vanlig en langdryg affære, helt utrolig at man fortsatt gjør dette så tungvint, vi er tross alt i år 2007 og teknologi er tross alt tilgjengelig, også i Russland. Uansett blir dette bare for bagateller å regne i forhold til det møtet vi har med den kvinnelige betjeningen i sikkerhetskontrollen ved gate 10. Å komme fra Land Of Smiles og møte et slikt arrogant, menneskefiendelig, maktmisbrukende personell er en vekker. Vi blir med kommandostemme jaget ut fra kontrollområdet, for bare sekunder senere å bli kalt inn igjen, to ganger! Det er helt håpløst, og jeg blir mektig irritert, men vil ikke si noe, jeg har ikke lyst til å havne på bakrommet med noen av de der, det vil bare bli krøll og vanskeligheter, jeg vil bare ut herfra og hjem! Endelig kan vi gå om bord i bussen som skal ta oss ut til Osloflyet, en Tupolev. Her er det dårlig plass! Håndbagasjen min får ikke plass i hylla, jeg må ta den ved beina mine, og der er det trangt nok fra før av. Jeg får stuet den på plass og krysser fingrene for at medpassasjeren ikke legger seteryggen bakover, noe den heldigvis heller ikke gjør. Så sier vi byebye til Moskva, neste stopp Oslo. Selv om flyene vi fikk på hjemreisen ikke helt var de samme som på turen nedover er Aeroflot absolutt ok, pris tatt i betraktning, men opplevelsene i Moskva er dessverre nesten grunn nok til ikke å bruke dem.

http://www.asiaforum.no/reisebrev/oleks-thailandstur-mars-april-2007-a-8853/

Back