Hvordan blir OSL best i Europa?

Helst litt mindre enn det er behov for nå, ettersom det alltid er en politisk målsetning å redusere flytrafikken til fordel for tog.
 
Som mange nevner, de burde bygge en parallell terminal istedenfor en pir utifra den gamle. Dette både ser og er bedre :) Matprisene må ned, det er jo brutalt med prisen vi har idag.
 
Reisende: (Overrasket over at det ikke har blitt nevnt tidligere...) Egen bag-innsjekk for de som skal videre innenlands etter å ha kommet fra utlandet... Og egen sikkerhetskontroll, så slipper man å gå ut, opp og gjennom den sikkerhetskontrollen der oppe.

Ideelt sett burde man vel fjernet hele behovet for å ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt? Egne skranker finnes. De ligger gjemt bak en bar, og har vel ikke vært i bruk på en 10 års tid, eller noe :rolleyes:
 
Selv om Osl kan bli langt større enn hva de er i dag, så skal vi ikke glemme at Osl er best i europa på en rekke områder.

*Infrastrukturen viser til en av den høyeste del av kollektivreisende av alle europeiske flyplasser. (bare Flytoget frakter like mange som Heathrow Express)

*Osl har er alltid i toppen når det gjelder punktligheten i Europa.

*Osl har størst intra Skandinavisk kapasitet av alle europeiske flyplasser.

*Osl har også kommet på pallen i en rekke internasjonele kåringer som omhandler hvordan reisende opplever flyplassen

*Osl representerer et marked som har vist seg å være svært berekraftig. Markedet preges ikke av overkapasitet og de fleste selskapene viser til at de tjener penger på driften fra Osl.

* Osl viser til vekst i et marked der de reisende utfordres av to konkurrerende ekspansive flyplasser (Rygge og Torp). Det er faktisk ganske unikt!

* Osl vokser raskere enn noen annen hovedflyplass i nord Europa. Fortsetter utviklingen fra de siste 4 år, vil Osl om kort tid kunne bli skandinavias største flyplass.

* Osl representerer et lokalmarked med den høyeste kjøpekraften i Europa.

* Osl representerer et lokalmarked som i løpet av 2010 er forventet å være hovedsetet for Skandinavias største økonomi.

* Lokalmarkedet representerer også en av de hyppigste brukerene av flyreiser i verden.

* Osl hovedflyplass for den største turist destinasjonen i nord europa.
Samtidig viser Innovasjon Norge til vi tiltrekker den største andelen turister fra andre verdensdeler. Spesielt Kina vokser voldsomt.

Osl er langt fra å ha hentet ut sit lokale potensiale. Bare i år, vil et sted mellom 5 - 6 millioner reisende fra Norge, velge andre transfer flyplasser enn Osl, for å nå interkontinentale eller europeiske slutt destinasjoner.

Det er langt frem hit, men veien ligger svært godt tilrettelagt om Osl spiller på de rette strengene!
 
Tror ikke vi skal ta fra CPH sin sentrale plassering i Skandinavia og Øresundsregionen. Norge er fremdeles et utkantland, og Osl har nesten 0 International hub potensiale, likevel er jeg ganske enig i det store vekstpotensiale.
Ikke minst med tanke på Norsk økonomi som er meget stor i Skandinavia, og resultatet av økonomien har ikke blitt vist ennå, tipper man ser resultatet av dette først de neste 10 - 30 årene, da Norge har spart mesteparten av pengene til nå.
I tillegg til et ganske unikt turistpotensiale.
For å gjøre Osl bedre bør det bli bedre parkeringssikkerhet, bedre hvileområder, SPA, mer underholdning spisesteder, mindre butikker, dette er ikke et kjøpesenter med en flyplass.
Bygg ut flyplassen i samme symmetrisk stil som i dag, dett er et must.

Tror også jeg leste et sted på et forum at vist T2 blir realisert kan det også komme flere IC ruter.
 
Last edited:
Som reisende ser jeg ingen fordel i flere terminaler. Liker best å ha allt på ett sted. Evt burde en ny terminal være en ren SAS eller STAR-terminal. Jeg ser det ihvertfall ikke som en klar fordel at ORD og JFK har 5-7 terminaler så man må kjøre tog eller buss imellom.

Så jeg er for ny pir. Likeledes måtte det da blitt mer plassvennlig og mer lyst og trivelig hvis man hadde ankomst og avgang på ett plan? Slik er det jo nesten overalt ellers i Europa... Det er da også litt ekstra effektivitet å hente i det også.
 
Ny pir er forsåvidt greit det, men da bør de doble antallet planlagte broer. Det burde vært planlagt for en større utbygging av terminalen når de bygde flyplassen, slik at areal lå til rette for det. Isteden planla de å bygge en helt ny terminal, men har i typisk norsk stil valgt å gjøre noe helt annet.
Terminalbygningen på OSL er idag svært vakker arkitektonisk, og jeg er redd den planlagte klattingen vil gjøre bygget mindre pent enn det er idag.
 
Mange har nevnt de store tingene med T2 og annet, her er noen punkter som går på OSL, og ikke flyselskapenes del:

  • Toalettkapasitet (allerede nevnt). I tillegg er vel jernbanestasjonen, en av Norges største stasjoner, uten toalett hvis man er på innsiden av Flytogslusene(?)
  • Strømuttak til PC-lading
  • Gratis WLAN
  • Ikke tvinge PAX gjennom butikkene
  • Unødvendig mye høyttaleropprop (innenriks høres på Schengen-delen o.l.), hvor ble det av den stille flyplassen?
  • Utvendige sitteplasser oppe. Behovet er der, se på alle som sitter på bakken bortover om sommeren - ser ut som en gjeng tiggere og gir et dårlig førsteinntrykk
  • Benker ved bussholdeplassene nede. Det er idiotisk at det ikke finnes benker der i dag, også folk som er dårlige til bens/slitne tar bussen.
  • Bedre skilting av bussholdeplassene både ved utgangen og ved hver enkelt holdeplass.
  • Mindre bussing til flyene
  • Rullefortau/rulletrapper er alt for ofte ute av drift
  • Fjerne tullete omveier: Eks. 1) muliggjøre gjennomgang direkte til Gate 30/32(?) uten at man må rundt halve flyplassen. Eks. 2) Fjerne spisested som blokkerer raskeste vei ved ankomst på gate 39(?)
Dette er mye småplukk, men slik som ofte irriterer og trekker inntrykket ned.
 
Ideelt sett burde man vel fjernet hele behovet for å ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt? Egne skranker finnes. De ligger gjemt bak en bar, og har vel ikke vært i bruk på en 10 års tid, eller noe :rolleyes:

Det begynner å bli noen år siden de var i bruk ja. For ikke lenge siden fant jeg et skilt der som det står Braathens på......
Jeg har sittet der selv noen ganger, kjeeeeeeeeeeedelig. Behovet for en slik skranke var ikke stor, men kanskje det har endret seg.
Eneste gang det var antydning til "action" der var da Premiair parkerte 10'ern på enden av rullebanen. Da kom det masse spørsmål. (men fremdeles få som skulle sjekke inn bag)
 
Back
Top