Hvordan bli yrkespilot ?

ArneAustenaa

Newcomer
Hei alle sammen.

Drømmen er jo å bli pilot, men har alltid tenkt at det er "umulig" for vanlige folk.
Men hvordan blir man det egentlig ?
Hvor mye penger koster det ?
Hvordan finansiere det ?

Er 18 år og har søkt flyfag for jeg skal bli flymekaniker. Hvis jeg skal bli pilot, er det kanskje greit å utdanne med som flymekaniker først ?

Noen tips ?

Hei alle sammen.

Men hvordan blir man det egentlig ?

Man går på en skole som gir JAA CPL/IR med frozen atpl-teori. Luftfartsskolen på Torp er vel det mest aktuelle i Norge, og de har samarbeid med skoler i USA. Dessuten er det en mengde andre alternativer i Europa. Det er egentlig bare å google!

Hvor mye penger koster det ?
?

Du kan sikkert regne med 800 000kr, pluss 200 000kr hvis du velger å finansiere en typerating av egen lomme.

HeiHvordan finansiere det ?

-Jobbe for å spare deg opp penger på forhånd
-Lånekassen
-Låne/få av foreldre eller slektninger

Den største kilden til penger er vanligvis banken.

Hvor lang tid tar det å utdanne seg som pilot, hvis man tenker at man ikke tar friår osv...?

Alt ettersom hvor mye en har lyst til å stå på.

1- PPL-A(6-12mnd)

2- 100 timer PIC(fallskjerm? betale selv? venner og kjente?=tid) + ATPL Teori(10-14mnd)

3- ME,IR,CPL og FI(3-4mnd)

4- Jobbe som instruktør

Alt ettersom hvor mye en har lyst til å stå på.

1- PPL-A(6-12mnd)

2- 100 timer PIC(fallskjerm? betale selv? venner og kjente?=tid) + ATPL Teori(10-14mnd)

3- ME,IR,CPL og FI(3-4mnd)

4- Jobbe som instruktør

Drar du til USA så kan du regne med ca 30 mnd på FAA+JAA CPL/IR, , FAA CFI, CFII, MEI, frozen ATPL teori og 800-1300 flytimer.

Drar du til USA så kan du regne med ca 30 mnd på FAA+JAA CPL/IR, , FAA CFI, CFII, MEI, frozen ATPL teori og 800-1300 flytimer.

Det er greit nok, men mitt estimat er basert på modulært utdanning i norge ikke noe USA opphold. Burde gjerne ha skrevet det i den tidligere posten.

Og når jeg mener utdanning så mener jeg sertifikater, ikke inkludert timer som instruktør for å kunne få jobb. Det kalles å bygge seg opp erfaring og timer.

Det er greit nok, men mitt estimat er basert på modulært utdanning i norge ikke noe USA opphold. Burde gjerne ha skrevet det i den tidligere posten.

Og når jeg mener utdanning så mener jeg sertifikater, ikke inkludert timer som instruktør for å kunne få jobb. Det kalles å bygge seg opp erfaring og timer.

Og drar du til USA og tar FAA CPL/IR og deretter krediterer med frozen ATPL og JAA CPL/IR så bruker du rundt et år.
Uansett er det utrolig få jobber man kan få med 200 timer og et ferskt sertifikat i lomma. Markedet nå er helt dødt!
Skal man komme rasket mulig i en heltids flygerjobb i Norge er den letteste veien å gå via utlandet som instruktør eller kjøpe f.eks. 500 timer på turboprop.

Og drar du til USA og tar FAA CPL/IR og deretter krediterer med frozen ATPL og JAA CPL/IR så bruker du rundt et år.
Uansett er det utrolig få jobber man kan få med 200 timer og et ferskt sertifikat i lomma. Markedet nå er helt dødt!
Skal man komme rasket mulig i en heltids flygerjobb i Norge er den letteste veien å gå via utlandet som instruktør eller kjøpe f.eks. 500 timer på turboprop.

Så du sier at i USA så tar det 18mnd å få FAA CFI, CFII, MEI, 600-1100 flytimer?

Oppfølgerspørsmål: Hva er et akseptabelt timeantall for å få jobb hos en europeisk carrier? Da snakker jeg om en lønnet jobb, evt med en avtale om typerating (mindre lønn, minimums ansettelsestid, e.l., om carriers faktisk gjør sånt)? Jeg snakker ikke om SAS eller BA, men en hvilken som helst ok, mer eller mindre etablert carrier, alt fra commuter-carriers til interansjonale, der du får levbar lønn og et greit antall med flyvetimer i året (ikke betaling fra egen lomme for å fly for EasyJet, f.eks)

Oppfølgerspørsmål: Hva er et akseptabelt timeantall for å få jobb hos en europeisk carrier? Da snakker jeg om en lønnet jobb, evt med en avtale om typerating (mindre lønn, minimums ansettelsestid, e.l., om carriers faktisk gjør sånt)? Jeg snakker ikke om SAS eller BA, men en hvilken som helst ok, mer eller mindre etablert carrier, alt fra commuter-carriers til interansjonale, der du får levbar lønn og et greit antall med flyvetimer i året (ikke betaling fra egen lomme for å fly for EasyJet, f.eks)

--
Det finnes fremdeles noen "gammeldagse" selskaper der ute (store selskaper), som ansetter folk som nødvendigvis ikke har mange timer og rating, men som passerer et intervju og sim.sjekk. Et slikt selskap er f.eks Thomas Cook Scandinavia. Min timeantall er vel 1000 timer, og ved siste opptak tok man inn nordmenn uten A320-rating.
En del får først jobb i Thomas Cook UK, og søker seg så over til den skandinaviske delen av selskapet, med base f.eks OSL.
Thomas Cook UK har for øvrig satt igang et cadet scheme (kadettprogram) der deler av utdannelsen er sponset, og der de er behjelpelige med jobb etter godkjent utdannelse.
Lønn og ytelser er ledende (kanskje sammen med SAS) i Skandinavia.

Tally-Ho

Jeg vet selskaper som Qatar, Etihad, og Cathay har kadettrogram, som helt eller delvis blir sponset av selskapene (tror det varierer litt). Usikker dog om disse tar inn folk fra utlandet men det er jo verdt å prøve selv om kravene er skyhøye... Ellers er det vel en del engelske selskap med kadettprogram easyjet, thomas cook som tar inn kadetter, tror her du må betale en del selv...

Jeg vet selskaper som Qatar, Etihad, og Cathay har kadettrogram, som helt eller delvis blir sponset av selskapene (tror det varierer litt). Usikker dog om disse tar inn folk fra utlandet men det er jo verdt å prøve selv om kravene er skyhøye... Ellers er det vel en del engelske selskap med kadettprogram easyjet, thomas cook som tar inn kadetter, tror her du må betale en del selv...

----
Thomas Cook UK har nettopp annonsert at de setter i gang et nytt kadettprogram, og informasjonen er også sendt ut til de skandinavisk ansatte (Thomas Cook Airline Scandinavia). Hvor mye man må betale selv vet jeg ikke, men mener at TC er behjelpelig med finansieringen. Men viktigst: Etter avsluttet og bestått utdannelse får man etter behov tilbud om jobb, til noen av de beste betingelsene i det europeiske markedet. Flere tidligere TC UK-piloter er senere kommet i jobb i den skandinaviske delen av selskapet, med bl.a. OSL-base.

Tally-Ho

Nøkkelen er vel stort sett å være målbevisst, og prøve hardt nok. Søker du på internett, så finner du stort sett de som ikke prøvde hardt nok. Selv om mange her sier du heller bør satse på en 9-16 kontorjobb hvor lønna er bra, og du kommer hjem til kone og unger hver dag, så mener jeg alle bør satse på det man vil.

Hilsen en-som-er-halvveis-i-en-bch-men-har-ingenting-der-å-gjøre:headbang

(og bruker helger og ettermiddager på å lese og spare opp til CPL)

Hvis jeg skal bli pilot, er det kanskje greit å utdanne med som flymekaniker først ?

Noen tips ?

Det samme har også jeg lurt på!
Jeg går i 9'ende nå, jeg har jo fortsatt god tid å tenke meg om på..

La meg heller si det sånn, det skader sikkert ikke? Men å utdanne seg som flymekaniker først er overhodet ikke nødvendig om man bare ønsker å fly flyene.

Om du heller ønsker å satse på noen av de gratis alternativene til flygerutdanning (UiT eller TFHS) vil jeg derimot anbefale deg å ta allmenn videregående med fordypning i matematikk, fysikk og engelsk. Dette er nemlig opptakskrav for å søke disse skolene (engelsk som krav gjelder kun for TFHS). Fordelen med dette er to ting:

1: Om du kommer inn på en av skolene får du dekt flygerutdannelsen din av den norske / svenske stat. Ikke dumt!

2: Om du ikke kommer inn har du allikevel et godt utgangspunkt videre i livet. Matematikk / fysikk gjør en del av teorien i flygerutdanningen mye enklere å forstå, og skulle det bli sånn at det ikke blir pilot av deg allikevel så har du fremdeles veldig mange dører åpne inn i andre utdanninger. Jeg vet at dette kanskje ikke er en spesielt aktuell tankegang akkurat nå, jeg bare nevner det sånn litt i parentes. :)

Den viktigste faktoren for å bli flyger er stå-på vilje og evne til å ta ansvar for sin egen situasjon. De som mestrer det, kommer seg videre. Det er dessverre alt for mange som har blitt stående igjen på bakken og aldri fått seg jobb, mens studielånet på 700.000 kr ++ bare vokser..

Last edited by a moderator:
Back