Hvordan å reise billigst på business til USA?

Re: Hvordan å reise billigst på business til USA?

Fra mitt bittelille synspunkt, så synes jeg ikke en flat "seng" er så viktig på en tur til NY... Spesielt ikke hvis du reiser via Island. Tidsbruken er da slettes ikke lang, folk overlever på charter i 8-9-10 timer fra TOS-LPA i 90graders stoler uten å komme fra det med varige men. Bruk de 4000 du sparer på ett ekstra døgn med opplevelser du vil huske resten av livet - eller kjøp deg noe du kommer til å ha en god stund videre i livet. Akkurat den stolen du satt i på vei over dammen vil du neppe huske resten av livet...

Men that's my two cents :) Husk på at mange her inne er mer opptatt av hva som er inni flyet enn opplevelsen i enden av reisa, og uavhengig av hva som er rett og galt for den enkelte - så vil uttalelser og tips være biased by such things.

Har ikke SAS noen greie priser i Z klasse da? (Billigste business)

Litt merkelig at SAS sin biz til BKK er billigere enn alle USA destinasjoner, og det er da minst 30% lenger reise!

BF:cool2

Fra mitt bittelille synspunkt, så synes jeg ikke en flat "seng" er så viktig på en tur til NY... Spesielt ikke hvis du reiser via Island. Tidsbruken er da slettes ikke lang, folk overlever på charter i 8-9-10 timer fra TOS-LPA i 90graders stoler uten å komme fra det med varige men. Bruk de 4000 du sparer på ett ekstra døgn med opplevelser du vil huske resten av livet - eller kjøp deg noe du kommer til å ha en god stund videre i livet. Akkurat den stolen du satt i på vei over dammen vil du neppe huske resten av livet...

Men that's my two cents :) Husk på at mange her inne er mer opptatt av hva som er inni flyet enn opplevelsen i enden av reisa, og uavhengig av hva som er rett og galt for den enkelte - så vil uttalelser og tips være biased by such things.
Nå er det slik at folk prioriterer forskjellig. Å ha en flat seng er viktig for mange da det er den eneste måten mange klarer å få noen timers sammenhengene søvn på. At du ikke synes det er viktig er ikke så relevant i denne tråden.
Jeg regner med at han som spør etter råd og har valgt å reise biz for første gang er interessert i å få en så god opplevelse ombord og på bakken som overhode mulig. Ellers kunne han jo ha spart enda mer penger og reist på billigste economy-billett.
Da blir råd som "spar pengene og bruk de der du skal reise", egentlig helt meningsløse.

Last edited:

Nå er det slik at folk prioriterer forskjellig. Å ha en flat seng er viktig for mange da det er den eneste måten mange klarer å få noen timers sammenhengene søvn på. At du ikke synes det er viktig er ikke så relevant i denne tråden.
Jeg regner med at han som spør etter råd og har valgt å reise biz for første gang er interessert i å få en så god opplevelse ombord og på bakken som overhode mulig. Ellers kunne han jo ha spart enda mer penger og reist på billigste economy-billett.
Da blir råd som "spar pengene og bruk de der du skal reise", egentlig helt meningsløse.

Nå heter faktisk tråden: "Hvordan å reise billigst på business til USA?". Det er vel ikke helt urimelig å trekke inn kostnader da.

Personlig synes jeg mange her verdsetter flat seng, en dusj, "gratis" mat i loungen og champagne før take off litt vel høyt, og mitt inntrykk er at for noen er det vel så viktig å fortelle om ens dyre og flotte vaner som selve reiseopplevelsen. Hvor viktig er det f.eks med flat seng på en 6-7 timers tur midt på dagen til NYC fra LHR?

Hvor viktig er det f.eks med flat seng på en 6-7 timers tur midt på dagen til NYC fra LHR?
Som sagt, to each his own. For mange er det viktig, det heter business class, altså er målgruppen businessfolk. for mange av de er det helt essensielt å være uthvilt og fresh ved ankomst og også ved tibakereisen da man ofte reiser rett på jobb. Hjemturen er dessuten en nattflyvning.
Men også for mange fritidsreisende er dette viktig. Mange synes selve reisen er en viktid del av en tur og er villige å betale for ekstra comfort.
Synes igrunnen ikke dette er spesielt rart. En lang flytur i economy kan være en prøvelse.

Nå heter faktisk tråden: "Hvordan å reise billigst på business til USA?". Det er vel ikke helt urimelig å trekke inn kostnader da.

Personlig synes jeg mange her verdsetter flat seng, en dusj, "gratis" mat i loungen og champagne før take off litt vel høyt, og mitt inntrykk er at for noen er det vel så viktig å fortelle om ens dyre og flotte vaner som selve reiseopplevelsen. Hvor viktig er det f.eks med flat seng på en 6-7 timers tur midt på dagen til NYC fra LHR?

Har man nok penger, er vel dette greit å bruke penger på. Har man ikke, så får man fly bak i monkeyclass. Så enkelt er det vel? Det er jo opp til enhver hva han vil bruke pengene sine på?

BF:old

Dette var en interessent tråd.. :stir

Tror "Reidar" avstår fra kommentar, men uansett han sitter meget godt begge veier på CO 752 sete 21 C... Og har kr. 10.000 mer å rutte med i Big Apple.... :colgate::colgate: Just kidding, guys...

Det er ca. 8 timer på direkten fra OSL og kun ca 7 tilbake, 7 t 10 min på Lille Julaften. Det ække lange støkke...

For 10.000 ekstra kan man bo sabla godt i noen netter i NYC etc etc...:headbang. Eller bo enkelt og shoppe mye rart.....:up:

Det var vel ikke 10.000 ekstra det var snakk om her, mer i størrelsesorden 3-4.000?

Economy, business? Hva prioriterer man?

Dette blir litt offtopic kanskje... men det er åpenbart at de aller fleste vil foretrekke første klasse, om prisen ikke spiller noen rolle. Men for de fleste av oss er antall NOK man har i lomma en begrensende faktor som styrer valgmulighetene man har, og mange reiser derfor på economy eller business for å komme dit man skal, for en relativt rimelig penge. (når det er sagt antar jeg at det er de aller færreste som handler en fullpris førsteklasse billett, de fleste bruker poeng til oppgradering eller handler sannsynligvis slike billetter på salg med mindre man er rimelig velbeslått)

Selv tar jeg gjerne noen få timer på economy, og nyter isteden litt luksus når jeg kommer frem. Som fritidsreisende er det ikke essensielt med champagne, å sitte i lounge og ligge i flate stoler på flyet, jeg vil gjerne se mer av verden og siden Norsk Tipping ennå ikke har ringt, så blir det stort sett economy på meg (og champagne fra tax free når jeg kommer frem) - men jeg skal overhodet ikke legge skjul på at jeg mer enn gjerne hadde flydd business/first også - fordelene er åpenbare... :)

En gang i livet skal det skje.... forhåpentligvis om ikke lenge :D

Last edited:

Dersom en er vant med å fly i økonomi vil jeg tippet at FI sin sagaklasse er som å komme til himmelen. Personlig har jeg desverre blitt litt for godt vandt med First hos LH og BA det siste året.

Dersom en heller ikke skal jage status mener jeg det må være en non-brainer å velge FI, kanskje du til og med klarer å lure til deg noen ekstrapoeng i Eurobonus.

På JFK mener jeg FI benytter BA sin lounge...

Dersom en er vant med å fly i økonomi vil jeg tippet at FI sin sagaklasse er som å komme til himmelen....

På JFK mener jeg FI benytter BA sin lounge...

Ja, Fi benytter BA-loungen på JFK 7, og den er meget bra. Med FI får man ikke tilgang til massasje og middagsbuffetavdelingen. Men har tilgang til snacks, drikke og gratis WiFi (og kanskje dusjene?)

Støtter deg også i det med å fly FI C-klasse dersom man stort sett er vant med økonomi. Det er nok meget bra der også, og som referert til over så er det reisevante forumister som har funnet klassen og selskapet meget behagelig.

Eneste grunnen til å ikke velge FI må være dersom man vil utnytte muligheten til poeng/mil for senere bruk. (De er vel enda ikke med i EB?).

Dette blir som å sammenligne epler og bananer. Icelandair er slett ikke noe business class, i beste fall kan man sammenligne produktet med SAS Economy Extra eller BAs WT+.

Slik jeg forstår det, tar ikke vår venn her noe stopp på Island annet enn flybytte. Loungene (som er en annen viktig del av businessproduktene) til Icelandair er en spøk i forhold til det BA tilbyr i T5..

Klart du sparer noen tusenlapper, men dersom pris var viktig, hadde jeg heller valgt SAS Economy Extra enn Icelandair "business" til samme pris..

Egentlig så er denne billetten i det dyreste laget for meg!(10983kr) Det er bare det at jeg har drømt om å fly business class veldig lenge, å da jeg så at det kostet 10000 så slo jeg til. Jeg har prøvd bussines før men da på korte strekninger hvor jeg oppgraderte til business for 60 pund hos BA til Malta. Jeg hvar også heldig å fikk prøve Thai Airways sin bussines i jumbojet fra Phuket-Bangkok. Det kostet bare 250 kr å oppgradere noe som hvar vert vær eneste krone.(jeg hadde kjøpt den billigste øko billetten) Litt synn det ikke koster så lite å oppgradere på langdistanse. Da hadde jeg kjørt business for all fremmtid :D

Er enig med Tommy i at FI sin Saga class ikke er en egentlig businessclass, men heller kan sammenlignes med economy+ produktet til f.eks SAS og BA.

For jeg EB points da? Så vidt jeg hvet så har FI codshare med SK...

For jeg EB points da? Så vidt jeg hvet så har FI codshare med SK...

Code-share betyr ikke at du tjener poeng. Men det kommer en eller annen gang, så kanskje du er heldig.
Early 2011, Icelandair will also become a partner of SAS' frequent flyer program EuroBonus, whilst SAS becomes a partner of Icelandair's Saga Club.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=75566

Evt. sjekke med chaten til SAS eller en mail til FI om de vet når det kommer

Icelandair Business er langt bedre enn SAS Eco + og du har lounge.
Du skal få EB poeng tror jeg, dog ekstra poeng.
Skal du til feks Florida slipper du tullet med bagasjen på EWR.

Jeg personlig mener også at SAS Business ikke er noe særlig bedre enn Saga Class.

Spørsmålet er hvor mye poengene betyr. FI sitt bonusprogram er jo ikke det helt store. Og nå er det jo slutt på å få EB poeng for FI flighter!

BF:fly

Spørsmålet er hvor mye poengene betyr. FI sitt bonusprogram er jo ikke det helt store. Og nå er det jo slutt på å få EB poeng for FI flighter!

Har vært en periode uten, men oppstarten er antagelig ikke langt unna.

Early 2011, Icelandair will also become a partner of SAS' frequent flyer program EuroBonus, whilst SAS becomes a partner of Icelandair's Saga Club.

Jeg har sett litt på mulighetene for å leie bil på JFK. Er det noen måe for meg å leie bil der uten at under age gebyret flår meg???(41 usd ekstra er mye når det er per dag) Jeg er 20, og har hat lappen i over ett år. jeg ser at hertz har et såkalt student offer, er det noen andre løsninger en denne?

Back