Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Klette

ScanFlyer Blue
Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Ledelsen i et internasjonalt konsern, som har en stor maritim divisjon i Norge, bestemte seg forleden for at alle ansatte under høyeste nivå i konsernet, skal fly økonomi på forretningsreiser.
Tidligere hadde politikken for de ansatt i Norge, vært at alle billetter ut av Europa skulle være Business.
Endringen medfører at service-montører, selgere, ledelse osv. må fly Økonomi, uavhengig av om reisen er betalt av kunder, eller bedriften selv.

Virkningen var umiddelbar, og ble begrunnet med høye utgifter på reiseaktivitet. En annen grunn var at de hadde sett på hvordan konkurrentene opererte.

Dette får meg til å lure:

Vet dere hvor vanlig det egentlig er å fly Business på forretningsreiser i jantelov-Norge?
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

I mitt selskap, som opererer innenfor oljesektoren har økonomi-billetter lenge vært normen. Om du skal ha andre billetter må det begrunnes (i tilfelle gjennomgang av økonomiavdelingen i etterkant).

Dette kan være pga. behov for full flex-billetter (bestiller alltid full flex i forbindelse med offshore-reiser) eller ekstra lange reiser.

Ser egentlig på dette som en helt naturlig og fornuftig ordning. Når det er snakk om et selskap med over 500k ansatte så er det MYE å spare.

Har aldri blitt nektet Business Class i de (mange) tilfellene det er "nødvendig", men det finnes jo alltid noen som insisterer på å fly "Business Class" om det så er fra Bergen til Stavanger på en messe.
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Hei,

Hvis dette fungerer så er det nok veldig kostnadseffektivt og fornuftig.

Hvis en skal feks. reise for å reparere kritiske deler i båter som ligger off-hire, eller må rekke viktige møter, så er dette jo gode grunner for å bruke litt ekstra penger på en billett.

Men hvis det ikke er kontrollerte retningslinjer for dette, så ser jeg for meg at det kan lett bli misbrukt. En messe i Stavanger kan vel planlegges lenge i forkant, og en trenger neppe en fleksibel billett.

Faren er vel trynefaktor, og at det skal brukes mye ressurser på vurderinger om i hvilken tilfeller det er fornuftig å booke hva.

En gjennomgang på økonomiavdelingen er jo ikke gratis for bedriften det heller...
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Ser selv at ansatte konsekvent, uten fornuftig grunn, bestiller de dyreste billetter og med SAS, og ikke DY. Selv om alle "skal" reise rimeligste måte. Så dette skjerpes inn nu. Innen olje sektor ja
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Hvis det er Rolls-Royce det er snakk om så er jeg ikke overraska. Var reiseforbud i min tid der.
Uansett uting å sende ansatte på økonomibilletter rundt omkring i verden, spes hvis man har jobb som reisemontør. De burde vel være opplagt for å kunne gjøre en god jobb.

I min nåværende jobb (olja) skal vi fly med rimeligste flex-alternativ.
 
Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Hos oss i oljeservice er det economy og premium economy som gjelder innen Europa. Interkontinentalt kan faktorer som stilling, reisebelastning og hva man skal i det man lander bidra til at vi får business. Ellers er premium economy standard.

Sikkert litt varierende fra sjef til sjef, men jeg får i hvertfall kjøpe fleksible billetter hvis jeg mener jeg trenger det

Han helt på toppen tar ikke alltid rutefly.....

Mitt inntrykk er vel at de som er ivrigst på business innen Europa er f.eks advokater og andre som kan belaste kunden direkte
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Er ansatt i et relativt stort norsk selskap (ikke olje/offshore), og vi skal reise på billigste alternativ innen Norge og Europa. Selskapet har avtale med både SAS og Norwegian. På oversjøiske reiser (med unntak av messer etc.) er det anledning til å fly business, men dette må godkjennes av leder. En ganske fornuftig ordning som jeg tror de aller fleste har forståelse for.
 
Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

I Olje. Reiser interkontinentalt skal godkjennes av Vice President. Direkte fly over seks timer kan tas i C. Innen Norge oppfordres en til å reise billigst mulig, men personlig synes jeg dettte er tullete da flexprisene våre er som en middels ecobillett.
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Artig å se hvor moderate vi norske selskaper er. Blir en del flyprat med en del av kundene her nede – og noen av de i olje (da stort sett fra Abu Dhabi) har en meget streng policy at de skal fly first, da det passer seg dårlig imagemessig at de sitter bak på business med bermen. Noen av de norske som faktisk ønsker å sitte mer sosialt på business får nei (dette er faktisk ikke en spøk).

Hos oss er alt behovsbasert om det er business eller ikke, og heller lite hvilken stilling man har. Vi har såpass mange som ekstrem-reiser i firmaet at vi har sett at besparelsene med ”fleksible” billetter er mer eller mindre null i det store løp, så da er det billigste billett – men litt fleksible på valg av selskap.
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Jobber i et mindre leverandørselskap i oljeindustrien, < 50 ansatte.
Ved reiser ifm offshore oppdrag innenlands er det Flex som gjelder, både på grunn av fleksibilitet og baggasje. Møter, messer og andre anledninger er det økonomi. Europa er det økonomi såfremt det ikke er nødvendig med fleksibilitet. Intercont er alltid business.
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Jobber i et stort IT selskap.
Økonomi i Norge, Premium i Europa og C for resten.
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Så vidt jeg vet flyr UD konsekvent i business på langdistanse.

Da min far jobbet i utenrikstjenesten var det business konsekvent paa foerste utreise og siste hjemreise. Altsaa foer de starter jobben, og naar de er ferdige etter 3 (eller fler aar). Det er disse reisene UD betaler for. Ellers da han dro paa kortere oppdrag var det og konsekvent business, baade paa kortere ruter i Europa, og langdistanse. Saa saa lenge UD betalte var det business. Han pensjonerte seg for 3 aar siden, saa kan ha endret seg til i dag.

Har og en kompis som jobber innen finans i London, for et norsk selskap. I begynnelsen var det konsekvent okonomi, og de onsket heller at han dro 2 dager foer moetet/konferansen etc., og brukte pengene paa et bedre hotell med jobbmuligheter, enn business paa fly. Naa, etter en 4 aar, er det bedre valgfrihet for han. Sjefen er Pandion og flyr konsekvent F saa lenge det er mulighet for det.

Sorry for mangel paa norske bokstaver, er i utlandet.
 
Last edited:
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Min far fikk business en gang (han jobber i statlig sektor) til sydlige Afrika. Han hadde da i løpet av få år hatt mange turer til sydlige Afrika alt på economy. Han sa tilslutt at han ikke orket det kjøret på economy, da det ofte bar rett på jobb. Han fikk tilslutt betalt business, men såvidt jeg skjønte så er det veldig veldig få tilfeller statlig sektor i det hele tatt betaler business.

Min mor som også jobber i statlig sektor får alt på economy, men hun reiser som regel intraeuropeisk så da er forskjellen så stor. Intra Norge får man som regel flex (nå er det jo Plus som er nye flex).
 
Last edited:
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

En gjennomgang på økonomiavdelingen er jo ikke gratis for bedriften det heller...

Poängen är väl att om anställda vet att ekonomiavdelningen kontrollerar kommer de att vara försiktiga med att boka business?
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Hentet fra Særavtalen for reiser utenlands for statens regning

"Det skal innhentes forhåndssamtykke fra arbeidsgiver/oppdragsgiver i hvert enkelt tilfelle for at 1. klasse eller tilsvarende kan benyttes."

Mange husker vel denne saken:

Som eneste departementsråd flyr den mektigste embetsmannen i UD, Bjarne Lindstrøm, på første klasse «ved behov».

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/16/426312.html
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Jeg har en bekjent som jobber i Nexans (leverer kabelanlegg, stor andel til oljeselskaper), hvor de flyr business på turer over 4 timer.
 
Re: Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Artig å se hvor moderate vi norske selskaper er. Blir en del flyprat med en del av kundene her nede – og noen av de i olje (da stort sett fra Abu Dhabi) har en meget streng policy at de skal fly first, da det passer seg dårlig imagemessig at de sitter bak på business med bermen. Noen av de norske som faktisk ønsker å sitte mer sosialt på business får nei (dette er faktisk ikke en spøk).
.

Man skal ikke lenger enn til Tyskland (jeg jobber for et tysk selskap) før denne kulturen er vesentlig forskjellig fra hvordan den er i Norge. Der er "rangstigen" mye klarere definert enn hva den er i det norske arbeidslivet. Der man i Norge gjerne kan sitte på samme bord i lunsjen som ledelsen uten at noen reagerer, eller storme inn på kontoret og si akkurat hva man mener om ting i bedriften i lunsjen... er det samme fullstendig uhørt i Tyskland (og mange flere land).

På samme måte, der det er helt naturlig for en leder/mellomleder å fly økonomiklasse er det like unaturlig for en ansatt i resepektabel jobb fra den arabiske halvøy å fly økonomiklasse.

Så tror det er en del kulturelle forskjeller ute og går her, og normen i Norge har etter hvert blitt at "økonomi er helt ok". Jeg synes iallfall det er en helt ok policy.
Du er jo tross alt på jobb når du er ute og flyr for bedriften, så det er opp til arbeidsgiveren å bestemme retningslinjene.
 
Hvor vanlig er det å fly Business i Norske selskaper?

Satt i business på Thai med Erik Solheim og reisefølge da han var miljøvernminister. Det er vel noe alle statsrådene har krav på?
 
Back
Top