Hvor trygt er det egentlig å reise med EL AL til Israel?

Robin882

ScanFlyer Gold
Hvor trygt er det egentlig å reise med EL AL til Israel?

Israel er ikke særlig populære i disse dager, og jeg lurer på hvor trygt det er å reise med EL AL til Tel Aviv? Tenker på terror da for det meste. Jeg har hørt at EL AL har ganske høy security rundt flyene sine.

Re: Hvor trygt er det egentlig å reise med EL AL til Israel?

De passer godt paa flyene sine, armerte kjoeretoey omringer dem, plenty med agenter ombord, men hvorfor i all verden vil du stoette opp om ElAl?

EL AL kan absolutt anbefales. Trygt og bra.
Sist jeg reiste med EL AL ble min kone og jeg tatt til side for en grundig sikkerhetssjekk ved gate fordi vi så så hyggelige ut. Sikkerhetsvaktene oppførte seg veldig proffesjonelt og det var ingen negativ opplevelse.

Trygt er det helt klart, men hva sier samvittigheten din?

<moderator>
Foreløpig er det ingen poster som har gått over streken så alt er vel og bra, så se kun på dette som en påminnelse :) Men moderatorkorpset ber på forhånd om at politiske diskusjone og diskusjoner rundt Midt-Østen konflikten helst ikke forekommer på Scanair.

Moderatorenes holdning er at slike diskusjoner kan tas i VG Debatt-forum eller andre steder

Vi ikke har kapasitet til å følge opp det redaksjonelle ansvaret dersom slike tråder blir veldig aktive eller det blir mye av det, og slike "politiske bomber" kan fort bli en modereringsutfordring.
<moderator>

Hvordan er servering ombord?

Selv ville jeg aldri fløyet EL AL, men er de noe gode på servering, og hvordan er interiøret? AVOD?

og hvordan er interiøret? AVOD?
747 og 777 har PTV. Resten av flåten har overhead TV. Pitch i economy varierer fra 31"-34" avhengig av flytype. (737,757,767,747 og 777.)

Angående sikkerhet skriver EL AL følgende på sin hjemmeside:
Flights to Israel are direct, non-stop and most comfortable with EL AL. Fly with the most secure airline in the sky to 48 destinations worldwide.

Nei jeg bare lurte litt rundt dette, har ingen planer å reise ned dit idag, hvertfall ikke idag slik som det er nå, men kansje i fremtiden en gang. Har hatt lyst til å se nærmere på Israel.
Jeg bare lurte litt rundt sikkerheten ombord. Jeg har hørt før at de var ganske rå på security.

Nå blir det neppe slik at i resten av verden så vil det bli noe overskudd av "kvalifisert og godt opplært sikkerhetspersonell"...

Har ikke vert der siden 1996 og 1997 da min søster jobbet på Hilton Hotel i Tel Aviv. Reiste med SAS den gang fra CPH (MD83).
Var til Nordlige Israel, Tel Aviv (flott by med strand), Eilat og Petra i Jordan.
Mye farligere å reise til området på 90 tallet en det er nå. Husker vi var veldig skeptisk til å ta buss for de ble sprengt av selvmordbombere stadig vekk.
Sikkerhetstiltakene de siste årene har heldigvis vert effektive slik at terrorister har vanskelig for å komme seg inn i landet.
El Al er nok like sikkert som Amerikanske flyselskaper.

Last edited:

Var i Israel for noen år siden. Fløy ikke med El Al, men ble intervjuet relativt inngående av sikkerhetspersonell ved innsjekk før avgang fra TLV okke som. Klarer ikke helt å huske hvem jeg fløy med, men det var via VIE, så det var vel Austrian.

Kansje litt OT, men når jeg fløy LHR - OSL for noen mnd siden fra T5 på LHR så ble jeg veldig overasket over security mannen/gutten der. Han drev å snakket på Norsk med meg da han så det Norske passet mitt og spurte om jeg var halvt Finnsk siden jeg hadde litt mørkt hår (mener å huske at han også pratet litt Finnsk, noe jeg ikke forstod mye av hehe), men jeg sa nei og foklarte ham at moren min var Pakistaner, så begynte han å prate på Urdu. Det forstod jeg og svarte ham tilbake på Urdu :p Han så litt sånn "midtøsten'ish" ut. Noen som vet om alle security vaktene på LHR har denne treningen? Jeg ble faktisk imponert.

Last edited:

Noen som vet om alle security vaktene på LHR har denne treningen? Jeg ble faktisk imponert.

Om alle sikkerhetsvaktene på LHR får opplæring i Norsk/Finsk/Urdu/Whatever?
Nei, jeg tror nok det var mer tilfeldig at han kunne de språkene.

Back