Re: Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS?
Det er ikke snakk om å være firkanta, men å være rettferdig. Vist passasjer A kjøper den billigste billetten mellom OSL og BGO til 699, så velger passasjer B å betale 1399 for en fleksibel billett på samme fly. Så viser det seg at begge er ferdig tidlig i et møte. Så da ønsker begge to å være med en tidligere avgang til Bergen. Vist begge får ja, så har passasjer B betalt 700 kr(1399-699) for en tjeneste passasjer A fikk gratis. Det er jo å spenne bena under flex produktet sitt. Og en sånn praksis kan kun lede til skifteretten.
Tja, det er utrolig hvor mye ekstra business man kan generere på sikt og om man ikke er så forbanna firkanta og er villig til å strekke seg litt ekstra for sine kunder.
For å ta et eksempler. To ganger i SEA har jeg kjøpt billige pakker med Expedia/Orbitz med fly til-fra LAS og hotellrom. Begge ganger var utreisen med AS/AA med mellomlanding på LAX. AS direkte kostet mye mer. Jeg møtte opp litt tidligere enn vanlig på flyplassen, vel vitende om at det var en hel del ledig på direkteflighten som gikk samtidig. Ved innsjekk spurte jeg pent om de ikke kunne sette meg på stand-by lista så jeg slapp å fly via LAX. Bagasjen ble sendt direkte, og jeg fikk to boarding passes. Begge ganger fikk jeg sete på direkteflighten, og siden den gang har jeg alltid valgt AS når jeg kan, på tross av gode alternativer.
Den rake motsetningen er KLM. Jeg skulle fly SFO-AMS-TRD hvor jeg endte opp med billett for feil flight for det siste segmentet. Istedet for halvannen time venting, ble det 12 timers venting. Prisen for å endre billetten var for høy til at det ble vurdert seriøst, men etter en telefon med KLMs kundeservice i USA (som vel er Delta) ble jeg rådet til å sjekke bagasjen bare til AMS for å der be om å bli satt på stand-by. Alt vel. Jeg var faktisk riktig så optimistisk. Helt til jeg ved AMS fikk høre at de ikke tilbyr stand-by. Billetten kunne endres, men siden prisen på returbilletten min hadde endret seg siden booking, ville det koste meg 800 EUR. Og kjøpte jeg en billett til det tidligere flyet, ble returen til SFO kansellert pga no-show. Jeg stod ved gaten den morgenen og så et under halvfullt rette nesen mot TRD.
KLM er kanskje ikke mer firkanta og vanskelig enn konkurrentene, men etter opplevelsen den dagen har jeg, om mulig, unngått å fly med de. Ønsker de ikke min business, lar jeg de slippe.
Reisende er ikke nødvendigvis veldig trofaste, men enkeltsituasjoner fester seg i underbevisstheten. Og preger hvilket inntrykk man har av ulike flyselskap. Som igjen av avgjørende for preferensene når nye turer skal bestilles.
Det er ikke snakk om å være firkanta, men å være rettferdig. Vist passasjer A kjøper den billigste billetten mellom OSL og BGO til 699, så velger passasjer B å betale 1399 for en fleksibel billett på samme fly. Så viser det seg at begge er ferdig tidlig i et møte. Så da ønsker begge to å være med en tidligere avgang til Bergen. Vist begge får ja, så har passasjer B betalt 700 kr(1399-699) for en tjeneste passasjer A fikk gratis. Det er jo å spenne bena under flex produktet sitt. Og en sånn praksis kan kun lede til skifteretten.