Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Originally posted by Viking255
Bromma är det inte, varken hangar eller torn stämmer med verkligheten. Jag chansar på Köpenhamn, hangaren i bakgrunden ser bekant ut med texten "SCANDINAVIAN airlines system".
Bilden är sannolikt tagen mellan 1957-1961. SAS började måla taken vita 1957 och DC-4 togs ur tjänst 1961.
Originally posted by Fellowship
Om dette er på Kastrup, og det kan sikkert stemme, så løses spørsmålet best ved å finne ut: Når bygget de kontrolltårnet vi kan se i bidet?
Jeg vil si at det er fra 1955-1957.
Begrunnelse:
SAS tok DC-4 ut av trafikk i 1957. (Det må være første utgaven av DC-6 du mener mht 1961... )
Jeg tror de hvite takene ble innført med leveransen av DC-6B i 1952. Jeg har aldri sett noe bilde av DC-6B uten hvit overdel. (DC-6 fra 1948 derimot... ). Så malte de vel om de eldre flyene ved vedlikehold...
Det siste spørmålet blir: Når var det de tok SAS-logoen på halen i bruk?
Var det ved levering av nye CV-440 og DC-7C fra 1956? Disse har aldri hatt noe annet. Eller var det året før, altså 1955 at de begynte å male om halene??
Jeg ser med glede frem til svar fra noen som vet mer om dette, for dette er avgjørende i forhold til datering av bilder av SAS-fly på 1950-tallet.
Det stemmer vel, på det nederste (fargebildet fra Vi Flyver), kan vi se at der har begynt å bygge det som ble ny terminal i høyre bildekant, over hangaren.Originally posted by Someone
Hvor blir forresten dette iforhold til dagens CPH? På det ene bildet ser det ut som om denne terminalen var plassert inærheten av enten Cargo eller DSB sine områder?
Originally posted by Fellowship
Det stemmer vel, på det nederste (fargebildet fra Vi Flyver), kan vi se at der har begynt å bygge det som ble ny terminal i høyre bildekant, over hangaren.Originally posted by Someone
Hvor blir forresten dette iforhold til dagens CPH? På det ene bildet ser det ut som om denne terminalen var plassert inærheten av enten Cargo eller DSB sine områder?
Originally posted by Someone
Ser det nå. Og såvidt jeg vet er det den ene halvdelen av det som idag er tverrbanen (12/30) vi ser i høyrebilledkant
Originally posted by Fellowship
Skal vi datere bildet til 1955 ?
SE-DYD: vet du hvordan det passer inn med din fars livsløp og reisevaner... ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.