Hvor mye ville du betalt for EBG?

Hvor mye ville du betalt for å få EBG i ett år om noen med Diamant lar deg få det mot

• Over 25.000 kr

Votes: 2 1.4%
  • 10.000-24.999 kr

Votes: 2 1.4%
  • 5.000-9.999 kr

Votes: 10 7.1%
  • 2500-4999 kr

Votes: 21 15.0%
  • 1000-2499 kr

Votes: 19 13.6%
  • 500-999 kr

Votes: 16 11.4%
  • 250-499 kr

Votes: 8 5.7%
  • 100-249 kr

Votes: 4 2.9%
  • under 100 kr

Votes: 3 2.1%
  • Trenger ikke EBG

Votes: 11 7.9%
  • Ønsker EBG, men mener dette er juks

Votes: 15 10.7%
  • Har allerede EBG eller bedre på gamlemåten

Votes: 29 20.7%

• Total voters
    140

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
I april starter man man en oppgradering av Eurobonus hvor man også har det nye nivået Diamant som kan gi bort EBG til den man ønsker. Det vil da antagelig bli annonsert at enkelte kan gi gort dette nivået mot betaling. Ville du betalt og hvor mye?

Det er et personligt status problem ikke andet....det er vigtigt at kunne imponere andre med at man har GULD status......
For mig er "lille fru Jensen" med EBB status , som skal på sit livs tur til f.ex Australien og er lidt usikker lige så vigtig som Hr´. Jensen med EBG som flyver hverdag og klarer sig selv..
Ved godt at vi i SAS skal værne og EBG og det gør vi, , men EBG kortet og tilsvarende kort hos andre flyselskaber og måske banker bliver ofte brugte bare for at kunne imponere andre
Hilsen Ole

Dette ble vel diskuyert i en annen tråd? Blir nok restriksjoner på dette og selge gullkortet, bare lov å gi bort til venner. US Airwaysgull kan en vel kjøpe for ca 10000 om en bruker det som utgangspunkt. Loungekort fra United ligger vel på 600 dollar nå? Dette kan jo gi en pekepinn på verdien.

Dette blir litt som de som kommer dinglende med ingeniørslipset sitt lenge etter arbeidstid, bare for å vise at de jobber i et stort selskap. Eventuelt de som kjøper en "dyrere" bil i Bergen men dytter BS-skilter på istedenfor SV-skilter. Kun forsøk på å vise status.

Med utgangspunkt i det jeg nettopp skrev så er det vel gitt at jeg ikke ville betalt noe som helst :) Men det er alltid noen som prøver å finne nye måter å vise status på.

Dette ble vel diskuyert i en annen tråd? Blir nok restriksjoner på dette og selge gullkortet, bare lov å gi bort til venner. US Airwaysgull kan en vel kjøpe for ca 10000 om en bruker det som utgangspunkt. Loungekort fra United ligger vel på 600 dollar nå? Dette kan jo gi en pekepinn på verdien.
Det har vært diskutert, men ingen undersøkelse.

Litt lite datagrunnlag, men denne underøkelsen:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124067
viser at mange er villige til å betale for å få statuspoeng så det hadde vært interessant å vite hvor mye.

Med de få fordelene et EBG faktisk gir så skal man reise ganske mye for at det skal lønne seg hvis man kjøper kortet... Og reiser man mye vil man jo sannsynligvis få kortet naturlig, så jeg ser ikke poenget.

De som evt vil kjøpe seg et gullkort for x antall 1000 kroner får jeg bare vondt av.

Jeg ville ikke vært villig å kjøpe gullkort.
Nytten er begrenset på en normal reise. Og jeg reiser alt for lite til å ha behov for de fordeler kortet gir. Hadde jeg reist mye så ville kortet hatt større verdi. Men da hadde jeg hatt gullkort nettopp fordi jeg reiste mye.

Med de få fordelene et EBG faktisk gir så skal man reise ganske mye for at det skal lønne seg hvis man kjøper kortet... Og reiser man mye vil man jo sannsynligvis få kortet naturlig, så jeg ser ikke poenget.
Det er jo de som går over til en periode med flere filghter som ikke vil vente i nesten ett år på gullet og det er de som flyr mye og billig med Lufthansa som jo må fly over 200.000 miles innen en opptjeningsperiode før de får gull. Ha litt dårlig synk med opptjeningsperioden og det er mulig å fly over 300.000 miles i *A på et år uten å få gull.

Last edited:
Som fritidsreisende ser jeg lite behov for fordelene. Og en bakside er jo lett at man mer eller mindre bevisst binder seg til en allianse. Foretrekker å velge helt fritt blant flyselskaper for å få litt variasjon og opplevelser i lufta. Med mindre jeg har en lang connection synes jeg det er bedre å sitte ute å se på folk enn i en lounge, til dømes. Så da er det vel ikke så mange fordeler igjen... De andre foredelene er minimale. Men kanskje jeg hadde betalt 250 kroner for moro skyld. :D

Status er det vel i en viss grad. Selv er jeg vokst opp i et område der de som reiser mest er reisemontører og sjøfolk med jobber i utlandet. Disse har jo oftest gullkort. Og da er jo gullkortet brukt slik det er ment - en lettelse for de som er belastet med mye reising i jobben, ikke et statuskort.

Last edited:

De som evt vil kjøpe seg et gullkort for x antall 1000 kroner får jeg bare vondt av.

Setevalg, business innsjekk, lounge og ekstra baggasje for hele familien, samt et par ekstra fordeler som kundeservice og 25% ekstrapoeng. Er lett verd noen tusenlapper hvis en reiser en tre-fire par ganger i året på familietur og noen ganger alene.

Man behøver ikke være statuskåt for å ha verdi av status, selv en relativ beskjeden en som EBG.

Jeg syntes 3-4000,- er en rettferdig pris for et EBG-kort. Men da må kjøper selvsagt ha et behov for det. Undersøkelsen her inkluderer også stemmer fra personer som ikke har et behov for det, og det gir selvsagt et annet resultat.

Vel, trenger ikke, men tenker på 14 måneder siden, hvor lenge før neste SK krise... Ønsker dem vel, men ... Hadde uansett ikke tatt sjansen... Pengene renner ut igjen...

Jeg syntes 3-4000,- er en rettferdig pris for et EBG-kort. Men da må kjøper selvsagt ha et behov for det. Undersøkelsen her inkluderer også stemmer fra personer som ikke har et behov for det, og det gir selvsagt et annet resultat.
Hvor mye noen er villige til å betale for noe har ikke nødvendigvis så mye å gjøre med hva de har behov for.

Hvor mye noen er villige til å betale for noe har ikke nødvendigvis så mye å gjøre med hva de har behov for.
Det er ikke nødvendigvis en direkte sammenheng, men behovet - eller verdien det har for vedkommende - er vel en av de mest sentrale faktorene i avgjørelsen om hvorvidt han/hun skal "kjøpe et gullkort". ;)

Det er ikke nødvendigvis en direkte sammenheng, men behovet - eller verdien det har for vedkommende - er vel en av de mest sentrale faktorene i avgjørelsen om hvorvidt han/hun skal "kjøpe et gullkort". ;)

Behov x tilgjengelig kapital gir gjerne en pekepinn på betalingsvilje. Ingen fasit her, altfor mange individuelle forhold spiller inn.

Det ser ut som om du gjør den klassiske feilen å anta at folk er rasjonelle. ;)

Det ser ut som om du gjør den klassiske feilen å anta at folk er rasjonelle. ;)
Nei, på ingen måte. Jeg vet at ingen er 100% rasjonelle i sine valg. Derimot så vet jeg også at behov er en sentral faktor om noen vurderer å kjøpe seg gullkort, er du ikke enig?

Det jeg egentlig vil frem til er at betalingsvilligheten blandt de som begrunner kjøpet - eller ønsket om å kjøpe, om du vil - med at de har et faktisk og velbegrunnet behov for det, er mer interessant. Da ignorerer statistikken til en viss grad de som er villige til å gi 250 kroner fordi "det er stilig" eller "det ville vært kjekt å ha". ;)

Jeg flirer når jeg leser om å "imponere" osv. med gullkort. Ser ikke det helt imponerende i at man må ut å reise med jobben hele tiden. Synes dog det er litt stilig med de som får slike kort på grunn av eventyrlyst.

Som noen nevner i tråden her - er du en av de som trenger gullkort så kvalifiserer du deg ofte fort til det.

Av praktiske grunner hadde jeg kanskje betalt et par tre tusen.

Jeg ser mange situasjoner der det hadde vært aktuelt å kjøpe et gullkort. F.eks når du bytter reisemønster og allianse. Da tar det en stund å bygge opp kontoen. Tenk bare på hva du sparer i tid og på mat/drikke. Det er ganske mye. I tillegg kan du jobbe der. Så det er verd et par tusen synes jeg.

Ellers til alle som mener at gullkort bare er for tullinger som skal skryte... Seff skryter vi i enkelte lag av andre likesinnede. Men jeg ser ikke noe værre i det enn foreldre med spedbarn i merkeklær. Alle gjør vi noe for å være kule i egen krets. Ser ikke noe galt i det.

Så lenge man har glede av de fordelene som følger med kortet, altså at de utgjør en forskjell og at man får brukt dem ofte, på reiser man likevel skal ta så er det jo fint. En fordel er jo ingen fordel før man bruker dem - akkurat som bonuspoeng ikke har noen verdi hvis man ikke bruker dem. Det er overhodet ingen grunn til at å ha gullkort på grunn av "status" i seg selv eller å reise masse bare for å oppnå gullkort, i alle fall ser ikke jeg poenget med det. Samtidig bør man være oppmerksom på at slike kort er "vanedannende" - på godt, men også på vondt ...

Last edited:
Back