Hvor mye ville du betalt for EBG?

Hvor mye ville du betalt for å få EBG i ett år om noen med Diamant lar deg få det mot

• Over 25.000 kr

Votes: 2 1.4%
  • 10.000-24.999 kr

Votes: 2 1.4%
  • 5.000-9.999 kr

Votes: 10 7.1%
  • 2500-4999 kr

Votes: 21 15.0%
  • 1000-2499 kr

Votes: 19 13.6%
  • 500-999 kr

Votes: 16 11.4%
  • 250-499 kr

Votes: 8 5.7%
  • 100-249 kr

Votes: 4 2.9%
  • under 100 kr

Votes: 3 2.1%
  • Trenger ikke EBG

Votes: 11 7.9%
  • Ønsker EBG, men mener dette er juks

Votes: 15 10.7%
  • Har allerede EBG eller bedre på gamlemåten

Votes: 29 20.7%

• Total voters
    140
Så lenge man har glede av de fordelene som følger med kortet, altså at de utgjør en forskjell og at man får brukt dem ofte, på reiser man likevel skal ta så er det jo fint. En fordel er jo ingen fordel før man bruker dem - akkurat som bonuspoeng ikke har noen verdi hvis man ikke bruker dem. Det er overhodet ingen grunn til at å ha gullkort på grunn av "status" i seg selv eller å reise masse bare for å oppnå gullkort, i alle fall ser ikke jeg poenget med det. Samtidig bør man være oppmerksom på at slike kort er "vanedannende" - på godt, men også på vondt ...

Helt enig. Synes vel ikke gullkort er noen poeng i seg selv, annet enn de fordelene man har knyttet til det faktisk blir utnyttet. Jo mer man reiser, jo mer betyr slik som lounge access, fast track. Om man reiser lite, har det liten betyding. Da kan jeg godt leve med litt kø, samt å innta en øl/og eller et måltid på en av de mange spisestedene på flyplasser rundt omkring.

På en annen side er det som sagt ovenfor, veldig vanedannende, og jeg vel ikke helt hvordan det er uten kortet. Har en liten smal av det når jeg reiser DY eller charter, og de som sier at ikke lojalitets kort ikke har noen betyding, de vet ikke hva de snakker om

Jeg hadde betalt noen tusen for et EBG kort for noen måneder siden. Har reist mye i det siste uten status og det hadde vært veldig greit med EBG, med tanke på fast track og lounge.
Jeg innbiller meg at nå som det åpnes fast track på svg og trd, og innenriks lounge på osl, så vil nok flere være interessert i å kjøpe EBG, man kan reise mye innenlands uten at man blir EBG.

Jeg hadde lett betalt et par tusen for et sølvkort hos BA for et par uker siden. Nå fikk jeg matchet EBG til Airberlin isteden, men markedet er definitivt der. Spørsmålet er vel om det blir tillatt?

Nærmer meg heldigvis EBG, mangler 5 segment, men med tanke på de siste ukers reiseaktivitet kunne jeg nok ha betalt et par tusen for å ha fått kortet tidligere, tror jeg.

Fascinerende at rundt 20% ville gitt mindre 1000kr for EBG. Ikke mye reising som skal til for å få en lapp i verdi ut av kortet.

Fascinerende at rundt 20% ville gitt mindre 1000kr for EBG. Ikke mye reising som skal til for å få en lapp i verdi ut av kortet.
Kan vere at de ikke reiser med SAS/ *A mer enn en t/r innenlands i året å da ville jeg ikke betalt stort mere.

2-6 turer innenriks med SAS, 0-4 utenriks (0-2 LH) med *A fritidsreiser i året, hvor sparer jeg ved et slikt kort?

2-6 turer innenriks med SAS, 0-4 utenriks (0-2 LH) med *A fritidsreiser i året, hvor sparer jeg ved et slikt kort?
Du får en god del perks, spørsmålet er om du syntes den faktiske prisen for det er verdt det, og selvsagt om det er noe du vil benytte deg av.

• Business innsjekk og priority tagg - ingen gitt verdi (har du dårlig tid, så er det her kjekt)
  • Lounge-tilgang - NOK200, mer om du har med familie/venn (også innenriks i OSL fra sommern av)
  • Fast track ved enkelte flyplasser - ingen gitt verdi
  • Ekstra bagasje - NOK300/NOK500 per kolli per reise avhengig om det er innenlands/utenlands
  • Prioritet ved forsinkelse/kansellering - ingen gitt verdi
  • Setevalg ved booking - verdt en 50,- på enkelte strekninger, uten gitt verdi på andre
Man sparer fort opp et par tusenlapper også med det reisemønsteret, hvis det er noe man uansett ville benyttet seg av (loungekjøp, ekstra bagasje, setevalg osv.) - i tillegg til sikkerheten med prioritet og muligheten for at ting skjer raskere med innsjekk og fasttrack.

• Business innsjekk og priority tagg - ingen gitt verdi (har du dårlig tid, så er det her kjekt)
  • Lounge-tilgang - NOK200, mer om du har med familie/venn (også innenriks i OSL fra sommern av)
  • Fast track ved enkelte flyplasser - ingen gitt verdi
  • Ekstra bagasje - NOK300/NOK500 per kolli per reise avhengig om det er innenlands/utenlands
  • Prioritet ved forsinkelse/kansellering - ingen gitt verdi
  • Setevalg ved booking - verdt en 50,- på enkelte strekninger, uten gitt verdi på andre

Takk for opplisting!

Lounge bryr jeg meg ikke om, med mindre jeg har lengre transfer (én gang i fjor), jeg bruker bagdrop og tåler fint å stå 10 min i kø. Fast track - møter alltid opp til god tid og reiser oftest utenom rushtider. (Hadde vært kjekt på LHR i vår, men da reiste jeg BA...) Ekstra bagasje har jeg aldri. Har ikke vært ute for større forsinkelser/kanselleringer. Setevalg, sjekker inn 22 timer før og har alltid fått bra sete.

Så jeg kan ikke se at dette har noe verdi på over 1.000 kr for min del - som svar på det som chrisljo skriver.

EBG gir meg mange fordeler som jeg elsker og som gjør reisen mitt lettere. Men er det _verd_ i rasjonelle kroner og øre det jeg bruker på å få kortet? Overhode ikke. Men jeg elsker det likevel! Det gir meg en herlig følelse av litt ekstra luksus i hverdagen. Og er du Pokemon-nerd, så vil du ha de beste Pokemon-korta.
Så det jeg sier er at vi egentlig er en gjeng med 14-årige gutter - og jeg ser ikke noe feil i det:)

Takk for opplisting!

Lounge bryr jeg meg ikke om, med mindre jeg har lengre transfer (én gang i fjor), jeg bruker bagdrop og tåler fint å stå 10 min i kø. Fast track - møter alltid opp til god tid og reiser oftest utenom rushtider. (Hadde vært kjekt på LHR i vår, men da reiste jeg BA...) Ekstra bagasje har jeg aldri. Har ikke vært ute for større forsinkelser/kanselleringer. Setevalg, sjekker inn 22 timer før og har alltid fått bra sete.

Så jeg kan ikke se at dette har noe verdi på over 1.000 kr for min del - som svar på det som chrisljo skriver.

200.- for lounge tilgang ? det er jo ikke mer enn et par glass vi på en bar.

EBG gir meg mange fordeler som jeg elsker og som gjør reisen mitt lettere. Men er det _verd_ i rasjonelle kroner og øre det jeg bruker på å få kortet? Overhode ikke. Men jeg elsker det likevel! Det gir meg en herlig følelse av litt ekstra luksus i hverdagen. Og er du Pokemon-nerd, så vil du ha de beste Pokemon-korta.
Så det jeg sier er at vi egentlig er en gjeng med 14-årige gutter - og jeg ser ikke noe feil i det:)

For noen er dette riktig. For andre er det et middel til å gjøre hverdagen lettere. Jeg reiser ikke så mye som jeg gjorde før, men ALT som gjør reiseprosessen mindre masete, er velkomment. Det har ingenting med luksus i hverdagen å gjøre - det dreier seg om å overleve i jungelen ... ;)

Over 25 lapper for et gullkort......hmmmm fikk vel mitt første gullkort for langt under 25 lapper med en tur til Thailand/Biz/Aegean. Men det er klart ikke alle som har tid til og ta seg en ferie/langtur. Vet vi snakker om EBG her og at A3 Gull kansje ikke har samme "status" som EBG men har man først A3 Gull så er det jo veldig enkelt og matche til gull i andre Star Alliance selskaper som jo gir de samme fordeler når du er ute og reiser og ikke minst høyere status enn A3. Men dette er just my 2 cent om dette og alle gjør/prioriterer vi forskjellig.

Last edited:
J.f betaling for EBG: jeg kommer til å fly intraeuropeisk SK (mest i Go) hver annen uke eller oftere denne høsten i Europa men startet med 0 grunnpoeng. Per nå vil jeg dermed oppnå EBG medio desember og ville vært villig til å betale for en høyere status (Har EBS nå) for fasttrack og lounge hvilket ville gjort reisehverdagen betydelig enklere..

Står det spesifikt i T&C at man ikke kan gi bort EBG til ukjente, og kjenner noen til eksempler på at slike transaksjoner har funnet sted?

J.f betaling for EBG: jeg kommer til å fly intraeuropeisk SK (mest i Go) hver annen uke eller oftere denne høsten i Europa men startet med 0 grunnpoeng. Per nå vil jeg dermed oppnå EBG medio desember og ville vært villig til å betale for en høyere status (Har EBS nå) for fasttrack og lounge hvilket ville gjort reisehverdagen betydelig enklere..

Står det spesifikt i T&C at man ikke kan gi bort EBG til ukjente, og kjenner noen til eksempler på at slike transaksjoner har funnet sted?

Man kan gi bort til hvem man vil, ga bort gullkort til en utenfor familien i forrige periode, og har faktisk ikke gitt bort `kvoten´/ kort i denne ... :)

Last edited:
Back