• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper (StarAlliance)?

Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg opp med partnerselskaper?

SQ gir 100% EB-opptjening i economy, men noen klasser gir ikke poeng overhodet: G, N, Q, V, T

OSL-CPH gir 500 poeng
CPH-SIN er 6193 miles = 6200 poeng

Du kan enten sitte igjen med 12400 poeng eller nada på CPH-SIN-CPH, det er et sjansespill å booke SK codeshare siden du ikke vet hvilken bookingklasse det mappes til hos SQ.

Ser på de publiserte prisene hos SQ på OSL-SIN og der er N og Q-cl de laveste, W-cl er laveste som gir poeng og koster netto 1300 kr mer.

..det er et sjansespill å booke SK codeshare siden du ikke vet hvilken bookingklasse det mappes til hos SQ.

Gjorde codesharebooking SIN-CPH-OSL på sas.no nå; og en kjapp sjekk på reservasjonen på singaporeair.com viste at L-klasse hos Sas i dette tilfellet er L hos SQ også, altså 100% opptjening.

Fly med *A partnere poeng hos SAS

Hei,

Vil jeg på flyvninger med f.eks. Swiss opptjene kvalifiserende poeng (for EB Sølv/Gull) eller ekstrapoeng hos SAS?

Takk :)

Gjorde codesharebooking SIN-CPH-OSL på sas.no nå; og en kjapp sjekk på reservasjonen på singaporeair.com viste at L-klasse hos Sas i dette tilfellet er L hos SQ også, altså 100% opptjening.

Har sjekket dette nærmere og det er feil. SK codeshare L-klasse mappes til SQ V-klasse og gir altså ingen EB-poeng.

Gjorde nylig fire flighter med Thai i V og W. Er disse klassene fortsatt ekskludert for EB opptjening, eller er det SAS sine sider som ikke er helt oppdaterte?

Fra SAS:
Economy (Y, B, H, M, Q, U)
Low Economy (K, S)
All other classes are excluded

Fra Thai:
V/ W Class - 25% of actual miles flown (from 01 June 2013 onwards)

Dette er vel gjengs på flere selskap, UA gir kun poeng på V og W innenriks i Thailand...

Hvordan er opptjeningen hos Singapore Airlines til EB? Har en mulig booking (SVG-LHR-SIN-KUL // PER-SIN-LHR-SVG) som da vil ha bookingklassene H,M,W,V. Er nettop startet nytt opptjeningsår, så er ute etter en rute som vil gi så stor uttelling som mulig poengmessig:)

Hvordan er opptjeningen hos Singapore Airlines til EB? Har en mulig booking (SVG-LHR-SIN-KUL // PER-SIN-LHR-SVG) som da vil ha bookingklassene H,M,W,V. Er nettop startet nytt opptjeningsår, så er ute etter en rute som vil gi så stor uttelling som mulig poengmessig:)

Burde gi 17300 poeng. V klasse fant jeg ikke i opptjenings tabellen, men er det legget med SAS så gir den 100% som alle klassene hos SQ gir http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/Singapore_Airlines/

Enda så mye jeg prøver å lese meg opp på dette med poeng så er jeg blank enda hmmm bratt lærekurve :-)
Har en flight med Thai OSL BKK i J i november med retur i Q 2 uker etter
Hva vil dette gi i poeng på EB

Enda så mye jeg prøver å lese meg opp på dette med poeng så er jeg blank enda hmmm bratt lærekurve :-)
Har en flight med Thai OSL BKK i J i november med retur i Q 2 uker etter
Hva vil dette gi i poeng på EB

Oslo - Bangkok
TG 0955 J Business Discounted
Basic Points
10 800

Retur i Q gir jo 100% - altså 5400

Jeg har et par kommende turer med UA i oktober og november (til henholdsvis Norge og Brasil), og vurderer å sette poengene i EB. Min opptjeningsperiode starter igjen 1.oktober. Kan noen bekrefte at jeg har lest opptjeningstabellen til SAS riktig?

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

IAH-OSL (via EWR) t/r booket i S med UA. Antall miles én vei er 5082.
Vil dette gi 5100 EB-poeng, altså 10200 totalt?
Samme kategori gir 100% opptjening i Mileage Plus.

Jeg har et par kommende turer med UA i oktober og november (til henholdsvis Norge og Brasil), og vurderer å sette poengene i EB. Min opptjeningsperiode starter igjen 1.oktober. Kan noen bekrefte at jeg har lest opptjeningstabellen til SAS riktig?

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/

IAH-OSL (via EWR) t/r booket i S med UA. Antall miles én vei er 5082.
Vil dette gi 5100 EB-poeng, altså 10200 totalt?
Samme kategori gir 100% opptjening i Mileage Plus.

Summen stemmer. Men man for poeng per leg. OSL-EWR er 3680 miles og gir dermed 3700 poeng. Mens EWR-IAH er nøyaktig 1400 miles og gir nøyaktig 1400 poeng. Så totalsummen stemmer...

Re: Bonuspoeng på rabbaterte business biletter m Turkish

Dersom du vurderer å bruke Royal Orchid Plus kan dete være lurt å lese denne først, samt merke seg at TG max gir 125% i business class:
http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/airlines-booking-class-codes-chart.htm

Hvis du skal fly i januar 2014 ville jeg sjekket pris hos SAS med 200%, da jeg forventer at du havner under 45K for 2 voksne og ett barn på business til Bangkok, samt at du her også får sølv bonus.

Nå ble avreise satt til november i stedet, ble Biz med Thai (Usikker på klasse, tror det ble J) men betalte 62k for 2 voksne og 1 barn. Har allerede oppgitt mitt Royal Orchid Plus nummer men regner med at det går og forandre (Håper jeg ) Ble litt forvirret her nå så vet ikke hva jeg skal gjøre. Forstår jeg dette rett nå.....ROP gir 125% i Biz men om jeg bruker mitt EBS så får jeg 200% ? Hva med Aegan ( Er denne turen nok til Gull ? )

Last edited:

En ting du må passe på er at iallfall tidligere fikk du null poeng for hele reisen dersom ett av leggene var i en bookingklasse som ikke gir poeng. V hos SQ gir vel ikke poeng?

Hei,

Hvor mange poeng vil OSL-ZHR-BOM-ZHR-OSL LX Business Flex gi?

Takk :)

Re: Bonuspoeng på rabbaterte business biletter m Turkish

Har allerede oppgitt mitt Royal Orchid Plus nummer men regner med at det går og forandre (Håper jeg ) Ble litt forvirret her nå så vet ikke hva jeg skal gjøre. )

Du kan i alle fall forandre bonusprogram når du sjekker in online på thaiair.com.

Swiss business Z og P klasse endres til 100% opptjening fra 27. oktober, ikke helt uventet pga tidligere endring hos Lufthansa. Noen endringer i Economy også, til det bedre der.

http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/
I grunnen litt rart det ikke skjedde da LH endret det, men samtidig i overkant kort varsel (knappe to uker). Jeg synes 01.01.14 hadde vært mer fornuftig.

Enig i at det var veldig kort varsel - særlig fordi bookinger i "billigbiz" som regel ikke kan endres

Back