Hvor kommer navnet "Cimber" fra?

Lucius Tullius (or Tillius) Cimber was a Roman senator, one of the assassins of Julius Caesar and the one to give the signal for the attack on him. (On the 14th night of March there was a violent storm, this was the night chosen for the band of conspirators came together, this included Metellus, a willing partner.) At the time of the attack: " According to plan, Metellus knelt in front of Caesar and in flattering words asked him to recall his brother, who had been banished from Rome." ( It was at this time that Casca sneaked behind Julius' chair and plunged his dagger.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Tillius_Cimber

Rart om de skulle kalle opp et flyselskap etter denne personen. Var det eneste jeg kunne finne :)

Jeg og CK har lært oss at det heter "Kimber" og ikke "Simber", men hvor kommer egentlig navnet fra? Hva betyr det?

En tidligere kollega av meg hadde visstnok hatt mareritt om at hun hadde ropt opp "simber" istedet for "kimber". Av alle ting.

Hvorfor? Aner ikke.

Jeg og CK har lært oss at det heter "Kimber" og ikke "Simber", men hvor kommer egentlig navnet fra? Hva betyr det?

Jeg gætter på det er navnet på nedenståendes far, men er langt fra sikker !

Ingolf L. Nielsen blev ansat som pilot og mekaniker ved Sønderjyllands Flyveselskab i Rødekro. Fly af typen KZ3 og KZ7 blev dengang brugt til mange forskellige opgaver, lige fra rundflyvning til post og forsyningsflyvninger. Flyene kunne i sagens natur kun flyve i godt vejr og kun i dagtimerne, så Ingolf Nielsen brugte vinterdagene til at arbejde på Danfoss og aftenerne som instruktør og flyvelærer for de mange unge, som ville gøre luftfarten til deres levevej.

1950
I august 1950 købte Ingolf L. Nielsen Sønderjyllands Flyveselskab, som senere hen skulle blive til Cimber Air. Der opereres med KZ 3 og KZ 7 i Europa. Flåden udvides med Piper apache, King Air 90 og DeHavilland Heron.

Cimber navnet har vel referanse helt tilbake til Vikingetida om jeg ikke husker feil, og med referanse til et folkefærd som kom fra området der Cimber Air holder til.....

For interesserte så har jeg et en artikkel som stod på hangar.no for noen år siden om historien til selve selskapet, morsom lesning, ta gjerne kontakt om noen vil ha den..

Last edited:

Great minds think alike, Einar!
Jeg satt faktisk på flyet fra BLL og tenkte det samme. Hvor kommer Cimber fra? Og vikinghjelmen?

Cimber navnet har vel referanse helt tilbake til Vikingetida om jeg ikke husker feil, og med referanse til et folkefærd som kom fra området der Cimber Air holder til.....

For interesserte så har jeg et en artikkel som stod på hangar.no for noen år siden om historien til selve selskapet, morsom lesning, ta gjerne kontakt om noen vil ha den..

Der er nok noget om dette ja !
I hvert fald et skib med dette navn :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Aabenraa

Aabenraa hørte efter arvedelingen i 1560 og indtil arvehyldningen i 1721 under Gottorp-hertugerne.

Byen havde sin storhedstid fra 1750'erne og indtil 1864, hvor byens skibsfart var i stor vækst med handel på Middelhavet, i Kina, Sydamerika og Australien. Søfolkene hjembragte særprægede skikke og rigdom fra specielt Østen. Aabenraa havde det danske monarkis største handelsflåde efter København og Flensborg. Byens fire til seks skibsværfter var berømte for deres skibe. Mest berømt blev klipperen Cimber, der på 106 døgn i 1857 sejlede fra Liverpool til San Francisco.

Flott! Da har vi altså løst dét mysteriet! Flott jobbet, folkens!

Back